Commander -10 300 mil Redan fettläckage

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Å vad är det för en röd hålad plåt Lynxfun monterat framför primären ? Upplys oss blåbär.....
Den är under utveckling och ska fungera som en diffuser som finfördelar och sprider värmeatomerna på PTO sidan för att..

Skämt åsido, vinkeln mellan sekundär och primär gör att skjuter du en rem (dagens remmar är ju digitala)under fullt påslag så blåser man hål i bukplasten=inge bra ställe att få hål på om man står i 40 cm stöp (men empiri är bästa läran)

Denna väldesignade :biggrin1: plåtbit sparar mao en hel del fula ord och borde vara standard, :hmmmm:de har fått en bild till Rovaniemi också för ett par år sedan utan krav på ersättning men har inte sett något ännu:hmmmm2:
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Den är under utveckling och ska fungera som en diffuser som finfördelar och sprider värmeatomerna på PTO sidan för att..

Skämt åsido, vinkeln mellan sekundär och primär gör att skjuter du en rem (dagens remmar är ju digitala)under fullt påslag så blåser man hål i bukplasten=inge bra ställe att få hål på om man står i 40 cm stöp (men empiri är bästa läran)

Denna väldesignade :biggrin1: plåtbit sparar mao en hel del fula ord och borde vara standard, :hmmmm:de har fått en bild till Rovaniemi också för ett par år sedan utan krav på ersättning men har inte sett något ännu:hmmmm2:
Jaa då får du en reversibel neutronvandring från rödfärgen som med omvänd ozmos kyler variatormolekylerna.....Fiffigt ! Min GT hade hål just i den kåpan när jag köpte den,upptäckte det då snö kom på primären och den slirade hejvilt.Kåpan går att byta och kostar ca 540 kr....Förövrigt håller remmarna bättre med Diabloracing och ÅF:s tips om variatorkalibrering:Blå/Rosa (130-350) primärfjäder,414 ramper samt ställbara viktpinnar.Man får en rappare maskin som accar hårt genom hela registret och har en bibehållen toppfart.Fungerar bättre också med kälke.Sänker också bränsleförbrukningen.Numera standardkalibrering på XU-maskiner i Malmfälten...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jaa då får du en reversibel neutronvandring från rödfärgen som med omvänd ozmos kyler variatormolekylerna.....Fiffigt ! Min GT hade hål just i den kåpan när jag köpte den,upptäckte det då snö kom på primären och den slirade hejvilt.Kåpan går att byta och kostar ca 540 kr....Förövrigt håller remmarna bättre med Diabloracing och ÅF:s tips om variatorkalibrering:Blå/Rosa (130-350) primärfjäder,414 ramper samt ställbara viktpinnar.Man får en rappare maskin som accar hårt genom hela registret och har en bibehållen toppfart.Fungerar bättre också med kälke.Sänker också bränsleförbrukningen.Numera standardkalibrering på XU-maskiner i Malmfälten...
Mm, det är nog rödfärgen som är avgörande....., hehe .
Har ovanan att måla de tillägg jag gör röda så det är enkelt att se och komma ihåg vad som ska bort när handlarn ska ha tillbaka maskinen , hade faktiskt glömt bort just den där röda plåten faktiskt, kom till i vredens mod efter att ha varit tvungen att hålla stumt ett längre tag för att slippa bada ca 16 mil VNV om dig under en i övrigt otroligt vacker majdag.
Visst är kåporna enkelt utbytbara, har hela satsen liggande tills maskinen skickas.

Bra att det funkar, dock är jag personligen tveksam att du får full utväxling och att motorn orkar hålla den mot +150 kmh någon längre stund, ska dock gräva i lådan hos ÅF och se om jag hittar en liknande sådan fjäder att testa med för osvuret är bäst, vill dock ha kvar tillslaget på 3000 eller aningen lägre men det finns ju en 100-320
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Haha så bra, de är väl för stolta för att kunna erkänna att någon annan har kommit på något bättre.
Kanske finns ännu bättre lösningar, skulle vara enkelt för dem att t ex göra variatorskyddet lite längre så det täcker helt framför primären, kostar aluplåt för 14 öre men kräver ett pressverktyg för betydligt mer.

Bäst vore att ha hela bottenplasten i kolfiber, då håller det garanterat för påverkan både utifrån och inifrån, har jobbat på att RPM Composites ska göra ett men han verkar inte haft tid ännu (1,5 år).
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Mm, det är nog rödfärgen som är avgörande....., hehe .
Har ovanan att måla de tillägg jag gör röda så det är enkelt att se och komma ihåg vad som ska bort när handlarn ska ha tillbaka maskinen , hade faktiskt glömt bort just den där röda plåten faktiskt, kom till i vredens mod efter att ha varit tvungen att hålla stumt ett längre tag för att slippa bada ca 16 mil VNV om dig under en i övrigt otroligt vacker majdag.
Visst är kåporna enkelt utbytbara, har hela satsen liggande tills maskinen skickas.

Bra att det funkar, dock är jag personligen tveksam att du får full utväxling och att motorn orkar hålla den mot +150 kmh någon längre stund, ska dock gräva i lådan hos ÅF och se om jag hittar en liknande sådan fjäder att testa med för osvuret är bäst, vill dock ha kvar tillslaget på 3000 eller aningen lägre men det finns ju en 100-320
Vad har du mer för röda delar i din Commander ? Tips och bilder önskas tack ! Min bäste Lynxfunherre hade behövt prova en XU kalibrerad på denna måte.Testa inte enbart fjädern,jag antar att kombinationen med ramperna spelar en stor roll i sammanhanget.Tillslaget med denna fjäder är i min maskin ca 3500 och jag upplever inget olägenhet med höjningen.Den håller varvet strax ovan 8000 men någon +150 topspeed har jag ännu inte vågat kolla.En fullgasrepa på sjön gav 145 men det är ju faktiskt endast (om ens det) av akademiskt intresse.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vad har du mer för röda delar i din Commander ? Tips och bilder önskas tack ! Min bäste Lynxfunherre hade behövt prova en XU kalibrerad på denna måte.Testa inte enbart fjädern,jag antar att kombinationen med ramperna spelar en stor roll i sammanhanget.Tillslaget med denna fjäder är i min maskin ca 3500 och jag upplever inget olägenhet med höjningen.Den håller varvet strax ovan 8000 men någon +150 topspeed har jag ännu inte vågat kolla.En fullgasrepa på sjön gav 145 men det är ju faktiskt endast (om ens det) av akademiskt intresse.
Ska se om det finns någon paparazzibild till :)

Ska ordna grejor i den riktningen och testa, +150 är ointressant men det ska växla ut fullt, dock har jag många ställen 100 km öster om dig där jag inte vill ha tillslaget på mer än idag.
Sedan gäller ju att veta om sättningen funkar över säsongen med enbart clickerjustering, allt från kustkörning, inlandet och till fjälls från nov-maj med tom maskin eller med 150-300 kg bakom, tyngre laster finns ju 1:an.

Edit:
Lyckades ta några men tyvärr lite dålig skärpa på en av dem, måste vara så att förstudiematerial:tape: inte fastnar digitalt förrän den rätta färgen kommit på:becky: eller att det funkat en hel säsong i alla förhållanden.
Det som fastande är ett tåstöd som ska modifieras en aning, ytterkanten ska öppnas upp/vinklas 28 grader så gummistroppen inte nöts av och man lättar 3 gram, i övrigt monterat utan borrande i befintliga hål, demonteras på 5 min.
Tillkommet då dels de tillbehör som finns inte erbjöd en bra lösning i mitt tycke, var dessutom åt hve..e för dyra för en simpel böjd plåtbit, jag vill bara ha ett lagom tåstöd när man kör lite offensivt eller sitter med farthållaren påslagen runt 6500 rpm på t ex något av våra magasin med sättningar i isen då det räddar en kvar på maskinen om man sitter och drömmer eller glor på något annat intressant runtomkring.
 
Last edited: