Commander -10 300 mil Redan fettläckage

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark


hur kan det vara så dålig kvalitet ?... dock löste åf det ganska fort.. var ju bara tur jag tittade ens.. var ju knappt nå fett kvar där inne
Detta bidrar ju inte till något köp av commander 2012, eller är det någon skillnad på e-techen och SDI? om de vet om detta problem så borda de ju fixa det till nästa år, eller?
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
Det är inte så att det har legat remcord runt vevaxeln??
Kollade det väldigt noga och hittade ingenting.. är bara på andra remmen och ingen har exploderat eller nått.. började bara växla dåligt med förra remmen....


och till er andra som undrade det är en SDI.. dock måste jag ju säga att det var bra gjort av ÅF att fixa det på en dag så man slapp ha den ståendes men är ju lite skämmit att det inte ska funka i 300 mil
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
dock måste jag ju säga att det var bra gjort av ÅF att fixa det på en dag
har du 15min över är de klart.

av med variatorskydd
av med rem
ut med 4st insex
ut med packboxen,
fyllpå rätt mängd fett

tryck in ny packbox
sättfast 4 st insex
sätt fast variator
sätt fast rem
sätt fast variatorskydd

jag håller med om att de var bra att han fixade det utan att du behövde vänta allt för länge,
bara du inte tror att han gjorde de omöjliga just för dig ;-)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
jag håller med om att de var bra att han fixade det utan att du behövde vänta allt för länge,
bara du inte tror att han gjorde de omöjliga just för dig ;-)
Och framförallt inte fakturerar för det omöjliga på maskiner garantin gått ut på

Den där 600 SDI:n har gått rejält varm vid ett eller flera tillfällen om inte den som monterade ihop motorn på Rotax hade en dålig dag

Har skrivit detta förut men i alla fall.
Min erfarenhet är att man har stor nytta i längden av att vara noga med varmkörning och svalkörning.
*Dvs se till att maskinen varmkörs innan avfärd, 3-4 staplar dvs 40-52 C i motorn och kör lugnt första 5-10 min.

*Går den varm ute på skaren/leden/lössnön, stanna inte och slå av utan fortsätt att köra lugnt tills tempen går ned mot arbetstemp 3-4 staplar 40-52 C.
(Varningslampan och beeps börjar vid 7-8 staplar dvs runt 80-85 C dvs det kokar inte ännu, stannar man tvärt och slår av så förstår ni själva att värmen i godset söker sig ut)

*Svalkör en stund vid hemkomst under den tid det tar att sparka bort lite snö, kolla att skidor och boggie sitter kvar osv.

"Stay out of trouble-Don´t get them"
Sedan är det överkurs men för att förebygga eventuella slarv när de bygger maskinerna är min regel att innan första körning demontera allt man kommer åt och visuellt kontrollera kabeldragningar, avluftningar tank och oljeburk, elkopplingar, allmän montering, bultförband osv inkluderande att packboxen ser ok monterad ut och är dragen rätt, kontrollera denna igen efter inkörningsperioden.

Kostar 3-4 h i garaget men den tiden får man igen flerfaldigt när man står därute i mörkret med lite allmän koll hur grejorna sitter ihop (eller slipper bli stående)

Och som nämnts, bra att ha en liten spegel avhållbar "emergenzy" typ i verktygsarsenalen så man efter remsprängning kan säkerställa att primäraxeln är helt fri från remcord, någon typ av avdragare för fjädrarna som håller grenrör mm på plats är toppen att rensa med, gör en eller två av t ex gammal cykeleker att ha med jämte kniven.
 
Last edited:

Kathalon

Välkänd medlem
28 jan 2011
382
0
16
Hemmingsmark
Och framförallt inte fakturerar för det omöjliga på maskiner garantin gått ut på

Den där 600 SDI:n har gått rejält varm vid ett eller flera tillfällen om inte den som monterade ihop motorn på Rotax hade en dålig dag

Har skrivit detta förut men i alla fall.
Min erfarenhet är att man har stor nytta i längden av att vara noga med varmkörning och svalkörning.
*Dvs se till att maskinen varmkörs innan avfärd, 3-4 staplar dvs 40-52 C i motorn och kör lugnt första 5-10 min.

*Går den varm ute på skaren/leden/lössnön, stanna inte och slå av utan fortsätt att köra lugnt tills tempen går ned mot arbetstemp 3-4 staplar 40-52 C.
(Varningslampan och beeps börjar vid 7-8 staplar dvs runt 80-85 C dvs det kokar inte ännu, stannar man tvärt och slår av så förstår ni själva att värmen i godset söker sig ut)

*Svalkör en stund vid hemkomst under den tid det tar att sparka bort lite snö, kolla att skidor och boggie sitter kvar osv.

"Stay out of trouble-Don´t get them"
Sedan är det överkurs men för att förebygga eventuella slarv när de bygger maskinerna är min regel att innan första körning demontera allt man kommer åt och visuellt kontrollera kabeldragningar, avluftningar tank och oljeburk, elkopplingar, allmän montering, bultförband osv inkluderande att packboxen ser ok monterad ut och är dragen rätt, kontrollera denna igen efter inkörningsperioden.

Kostar 3-4 h i garaget men den tiden får man igen flerfaldigt när man står därute i mörkret med lite allmän koll hur grejorna sitter ihop (eller slipper bli stående)

Och som nämnts, bra att ha en liten spegel avhållbar "emergenzy" typ i verktygsarsenalen så man efter remsprängning kan säkerställa att primäraxeln är helt fri från remcord, någon typ av avdragare för fjädrarna som håller grenrör mm på plats är toppen att rensa med, gör en eller två av t ex gammal cykeleker att ha med jämte kniven.
Fasen du är ju som en mänsklig uppslagsbok vad gäller commandern :) Kommer förbi roknäs för service när jag köpt min... haha, skämt åsido kul att läsa.
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
den har aldrig varit över 4 staplar.. varmkör alla skotrar tills normal arbetstemp på tomgång..

har faktiskt aldrig fått mätaren att öka över det normala.. startar ju el fläkten direkt..
 

sOFFe

Välkänd medlem
14 jan 2010
174
0
6
Umeå
Lite utanför ämnet, men det ser ut som en spricka i chassiet till höger på bilden ungefär i mitten.
Har du kollat upp den?

Eller är det fett som skvättat?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Fasen du är ju som en mänsklig uppslagsbok vad gäller commandern :) Kommer förbi roknäs för service när jag köpt min... haha, skämt åsido kul att läsa.
Fixar sig kanske, så länge det inte är avancerad felsökning på el då ju AD/DC är en hårdrockgrupp:bigsmile:

den har aldrig varit över 4 staplar.. varmkör alla skotrar tills normal arbetstemp på tomgång..

har faktiskt aldrig fått mätaren att öka över det normala.. startar ju el fläkten direkt..
DÅ är det nog alt 2 dvs inte riktigt monterat eller för mycket fett vid montering.

Lite utanför ämnet, men det ser ut som en spricka i chassiet till höger på bilden ungefär i mitten.
Har du kollat upp den?

Eller är det fett som skvättat?
Det är fett, tog mig friheten att rotera den bilden och sen lägga till en bild på hur den ser ut ren för jämförelse
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
har du 15min över är de klart.

av med variatorskydd
av med rem
ut med 4st insex
ut med packboxen,
fyllpå rätt mängd fett

tryck in ny packbox
sättfast 4 st insex
sätt fast variator
sätt fast rem
sätt fast variatorskydd

jag håller med om att de var bra att han fixade det utan att du behövde vänta allt för länge,
bara du inte tror att han gjorde de omöjliga just för dig ;-)
hoppas inte på nått omöjligt :D.. är garanti tills maj 2012 så får man ett ras så får det då bli inom den tiden :D..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
hoppas inte på nått omöjligt :D.. är garanti tills maj 2012 så får man ett ras så får det då bli inom den tiden :D..
Jo det funkar ju, dock hjälper ju inte garantin när man står där på fjället, själv gör jag allt för att förebygga att det händer då jag oftast är ensammen och inte vill släpa ned skotern med hjälp av skidorna
 

Volvolarsa

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.546
1
16
Arvidsjaur Sverige
ne har varit med om det några gånger.. trots att man försökt förebygga.. Jag servar alltid och försöker hålla efter maskinen minst varannan vecka.. gäller alla skotrar man äger...

Men minns en påsk med en helt ny ProX som bestämde sig att tappa avgasporten.. innan dom hade släppt nått meddellande om det.. man var inte speciellt nöjd då..
 

niak

Välkänd medlem
3 dec 2010
120
1
18
Malmivaara
Fixar sig kanske, så länge det inte är avancerad felsökning på el då ju AD/DC är en hårdrockgrupp:bigsmile:



DÅ är det nog alt 2 dvs inte riktigt monterat eller för mycket fett vid montering.



Det är fett, tog mig friheten att rotera den bilden och sen lägga till en bild på hur den ser ut ren för jämförelse
Å vad är det för en röd hålad plåt Lynxfun monterat framför primären ? Upplys oss blåbär.....