Chris Burandt dömd till böter och "2år villkorlig dom"

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
http://www.lawfuel.com/backcountry-outfitter-sentenced-lack-permit-national-forest-lands

Halvklantigt. Vet iof inte hur mkt byråkrati som ligger i mellan.

DENVER – Chris Burandt of Kremmling, Colorado, was fined $1,000, assessed $5,000 in restitution and sentenced to 10 hours of community service as well as two years’ probation for operating an illegal snowmobile outfitting guide service since 2007 on multiple national forests in Colorado. Burandt plead guilty yesterday to selling or offering for sale any merchandise or conducting any kind of work activity or service unless authorized by Federal law, regulation, or special use authorization.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Han fick rätt lite böter tycker jag?

Men han kan ju aldrig missat att han måste ha tillstånd för att bedriva verksamhet i naturreservaten utan han lär ju bara ha skitit i det?
Eller missuppfattar jag vad han är dömd för?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
In January 2010, Burandt was issued a violation notice by the U.S. Forest Service for guiding a snowmobile trip. In February 2011 while guiding another snowmobile trip with paying clients, Burandt was contacted by U.S. Forest Service law enforcement officers. Subsequently, Burandt was charged by the U.S. Forest Service through the U.S. Attorney’s Office for conducting any kind of work activity or service unless authorized by Federal law, regulation, or special use authorization.
Så han blev varnad och han fortsatte ändå.

En betalande kund ska ju givetvis kunna förutsätta att han har alla tillstånd. Detta för att i första hand själv undvika lagbrott och i andra hand för att veta att verksamheten är försäkrad.

Utan tillstånd finns det inget försäkringsbolag som försäkrar verksamheten och det är väl i sig inget problem eftersom de flesta är försäkrade från början men om någon skulle ha ett grinigt försäkringsbolag eller sakna försäkring så kan det bli en tråkig historia vid personskada. Nu är förstås snö mjukt och killen är en skicklig guide men olyckor händer.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Skulle det kunna bli så att en betalande kund också drabbas...tänkte på att dom bryter ju isåfall mot lagen också, eller är det tillåtet att åka men inte bedriva verksamhet där?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad jag förstår så är det olagliga han gjort är att han tjänat pengar på guideade turer i nationalparken. Inte att själva körningen i sig vore olaglig? Eller fatta jag fel?