Choke efter sommarkonserveringen

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Har nu testat köra runt skotern ett tag och låtit den gå lite utan skillnad.

Skotern startar utan problem med choken i, men problemet är att om jag stänger choken så går skotern kanon i 3-5 sekunder för att sedan gå ner i varv snabbt och lägga av.:wacko:

Det går att jucka med gastummen så den hålls vid liv en gång, men oftast inte andra gången den bestämt sig att lägga av ca 1-2 sekunder senare. (Gick dock hålla igång den utan choke om man hade fart, men blev väldigt ryckig körning eftersom den ville lägga av och inte alltid svarade på gas)


Har haft den stående hela sommaren med "bombardier storage oil", och ungefär halv tank (borde kanske fyllt?). :amazed:

Skotern i fråga är en 550.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Just det!
Har ju fyllt på med ny soppa också.....

Bränn ur den med eller utan choke? Kanske inte smart att köra fullt om den inte får soppa som den ska... fast vad vet jag :)
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Troligtvis är det ett lågfartsmunstycke som är tätt. När dom står länge kan det bli avlagringar i flottörhusen som fastnar i munstyckena när man startar första gången efter sommarförvaringen.
Kör inte med den förrän förgasarna rengjorts, risk för skador på kolv pga. att den går magert på den cylindern som munstycket är igensatt på.
Ryck av tändhatten på en cylinder i taget när den går för att se vilken cylinder som den inte går på.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Eller så ta lös båda förgasarna och låt dom bada i diesel sen blåsa ur dom med tryckluft. Sen gå igenom och se så du fått bort allt. Lika bra att rengöra båda då man är igång.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Tackar för alla svar!
Synd jag inte kan köra till garaget i brist på snö!

Kanske kan få lös grejerna ändå bara det är ljust ute..hm, risk man inte får tillbaka dem då kanske istället :cheesy:

Tacktack!
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Testade göra rent med t-röd och att blåsa igenom munstycket...
Men blev visst ingen skillnad efter monteringen, så har tagit lös lågfartsmunstycket till högra förgasaren igen och ska göra det riktigt med högtryck den här gången.. den sög ju knappt luft på högra sidan :)
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
Skala en RK elkabel och vira ihop ett antal koppartrådar och dra igenom lågfartsmunstyckena så att ev "ärgbildningar" går bort. Dessa beläggningar går inte att blåsa ur. Det är just för att förhindra denna typ av beläggning som su skall fylla STABIL i bensinen innan du garagerar skotern för sommaren.
Kolla även att inte gummiflänsarna är spruckna (vanligt) så att den inte "tjyvdrar" luft den vägen. Det kan ge lite av samma tendes som om lågfartsmunstycket är igensatt. Dessutom kan du få en kolvskada p.g.a. för mager bränsle-luftblandning. Skruva ut luftskruvarna 1 varv istället för 2 som är original så får du bättre gassvar.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Skala en RK elkabel och vira ihop ett antal koppartrådar och dra igenom lågfartsmunstyckena så att ev "ärgbildningar" går bort. Dessa beläggningar går inte att blåsa ur. Det är just för att förhindra denna typ av beläggning som su skall fylla STABIL i bensinen innan du garagerar skotern för sommaren.
Kolla även att inte gummiflänsarna är spruckna (vanligt) så att den inte "tjyvdrar" luft den vägen. Det kan ge lite av samma tendes som om lågfartsmunstycket är igensatt. Dessutom kan du få en kolvskada p.g.a. för mager bränsle-luftblandning. Skruva ut luftskruvarna 1 varv istället för 2 som är original så får du bättre gassvar.
Blåst det igentäppta munstycket nu med högtryck, fick köra några gånger, och vipps så verkligen syntes det att lorten var borta..
Glömde bort stabiliseringen, hittade ingen på affären och sen var det borta ur minnet... ska inte göras om!

Alltså, du tycker att jag ska skruva in luftskruven ett varv? :)
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Åh!!
Monterade ihop allt igen, och fyfan..
Ingen som helst skillnad ju! Bara ta ut allt och blåsa rent igen eller???
 

bost

Välkänd medlem
1 jan 2000
392
0
16
Sävar
550 motorn är av någon anledning snålt bestyckad på lågfartssidan och är ganska tjurig att få fart på när den är kall. Det blir klart bättre med rikligare blandning som blir följden när du skruvar in luftskruvarna till 1 varv.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
550 motorn är av någon anledning snålt bestyckad på lågfartssidan och är ganska tjurig att få fart på när den är kall. Det blir klart bättre med rikligare blandning som blir följden när du skruvar in luftskruvarna till 1 varv.
Hm, inget jag märkt av, alls! :)

Så jäkla hängig känner jag mig nu när det inte blev någon skillnad..
 

kobbe

Välkänd medlem
21 mar 2007
200
0
16
Gällivare
Hm, inget jag märkt av, alls! :)

Så jäkla hängig känner jag mig nu när det inte blev någon skillnad..

Våran Summit 550 var vi tvungen att bestycka upp (eller verkstaden gjorde det så vet inte hur mycket) för att den ville dö hela tiden på tomgång men fungerade bra att köra med annars.
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Våran Summit 550 var vi tvungen att bestycka upp (eller verkstaden gjorde det så vet inte hur mycket) för att den ville dö hela tiden på tomgång men fungerade bra att köra med annars.
Okej, den här gick som smort förra säsongen, så utesluter det.. :/
 

Fland

Välkänd medlem
4 sept 2008
504
1
16
Sveg
Fått tips om att det kan vara insugspackning...
Den suger ju knappt nån luft på höger sida

Måste införskaffa startgas nån gång..