Chippet i nödstoppen lossnat.

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
På bilden ser det ut som det har gjorts försök förut att reparera den där, för den ser fruktansvärt grisig och nött ut.

Den är delvis lackad och det gör det svårare att löda, och ska du limma med speciallim så se till att rengöra ordentligt innan.

Min gamla kontakt såg ut sådär och jag provade både limma och löda och jag fick det att funka men det blev aldrig riktigt bra. Den började till slut att tappa kontakten spontant så att nödstoppen löste ut precis när man inte ville, typ i backar när man var riktigt illa till å så..
Så det slutade med att jag köpte en ny hatt :)
Jag har inte pillat någonting med den det var isåfall förra ägaren.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
När jag testade starta den utan chippet så gick
det inte varva den över 3000 varv då började den baktända och *****
Den lilla plattan behövs inte. Anledningen till att den inte varvade över
3000rpm och baktände var pga att den hade dålig/ingen kontakt. Det är
så DESS funkar. Det går ju att starta en skoter med fel nödstopp men den
går inte att köra, då den bryter tändningen innan tillslagsvarv.

Jag har för mig att jag saknar den lilla plattan men kan köra i alla fall, bara
man är noga att ha den helt på plats...
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Den lilla plattan behövs inte. Anledningen till att den inte varvade över
3000rpm och baktände var pga att den hade dålig/ingen kontakt. Det är
så DESS funkar. Det går ju att starta en skoter med fel nödstopp men den
går inte att köra, då den bryter tändningen innan tillslagsvarv.

Jag har för mig att jag saknar den lilla plattan men kan köra i alla fall, bara
man är noga att ha den helt på plats...
Okej då ska jag testa idag och trycka dit den ordentligt utan det lilla ''chippet'' återkommer med resultat.
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Ni som sa att det gick köra utan hade rätt, fick dock trycka dit den extra hårt och kontakten blev inte lika bra men det fungerade.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
testa lägg nånting som du kanske kan trycka in i själva den dära.så du får ett lager metall i mellan så du får lite tryck på metallen..då bör den funka bättre:) tänkte så den inte börjar böka i backar även nu:p

iofs är dom ju inte kända för att funka så bra. man kan ju typ slå av skotern på styret sen när man drar igång den (den har stått bara helt still utan att nån rört skotern ens) så när man får igång den så bölar den:p
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
testa lägg nånting som du kanske kan trycka in i själva den dära.så du får ett lager metall i mellan så du får lite tryck på metallen..då bör den funka bättre:) tänkte så den inte börjar böka i backar även nu:p

iofs är dom ju inte kända för att funka så bra. man kan ju typ slå av skotern på styret sen när man drar igång den (den har stått bara helt still utan att nån rört skotern ens) så när man får igång den så bölar den:p
Jo det kan man nog göra, en riktigt ful lösning som faktiskt bör funka är att trycka ner lite aluminiumfolie och även ha med sig en liten ''boll'' när man far ut ifall man tappar bort det så är det bara stoppa i nytt.
 

munki

Medlem
27 nov 2009
48
0
1
Haparanda
gå till närmaste it handlare o köp en tub artic silver o klägga ner i "nyckeln" det är strömförande så slipper du problemet att den inte får kontatk under körning.
Visst lite kletigt men funkar
 

Spy

Medlem
24 dec 2009
16
0
1
Jag har haft det där problemet och det finns två sätt. någon typ av super lim eller lämnas in på någon skoterfirma. löda går inte för chippet går sunder av värmen.