Chippet i nödstoppen lossnat.

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Ja nu har denna gräsliga sak som jag inte kan namnet på fått för sig att inte sitta fast ordentligt.
Så jag behöver tips på något bra sätt att fästa den på igen.

Och som säkert alla vet går det inte köra utan den eftersom då går bara motorn upp till 3000 varv och misständer.

Vill ha säkra tips på vad som funkar och inte några gissningar så det går åt helvete i och med att en ny kostar ca 600kr.







Vill även veta vilket håll den ska sitta åt, ska den bukta utåt eller innåt.
 
E

ejwbegysv

Svärmor fick en ny på garantin iaf.. men din kanske har gått ut?
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Svärmor fick en ny på garantin iaf.. men din kanske har gått ut?
Köpte skotern begagnad och det är en 04a så jag har tyvär ingen :bawling:
d.e.s.s
testa limma fast den?
Inget jag vill testa i och med att jag inte vet om det måste vara strömförande eller inte, vet inte om det bara är ''chippet'' som behövs eller om det behöver ha kontakt med något annat i nödstoppen.
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
det är väl bara prova löda fast den
Har varit inne på det spåret men känns lite ''farligt'' att löda en sån sak utifall någonting skulle gå sönder av värmen.

Ta den till en Åf och fråga om dom kan lista ut något?
Det gjorde jag, dom sa att det bara var att köpa en ny :stupid:


Är det någon här som vet om det finns strömförande lim?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Den där behöver inte sitta där... iaf inte på min nyckel som gick till min Summit 600...

Som jag har uppfattat det så är den där bara för att få extra kontakt... så trycker jag lite extra hårt när jag sätter fast nyckeln så fungerar de precis som vanligt =)

/F
 

jockegubben

Välkänd medlem
2 nov 2007
4.923
6
38
Harads
www.Jockegubben.pixbox.se
Precis som fredrik säger, de där är inte chipet utan en platta som ska göra att man får bättre kontakt, du behöver alltså inte den, men dess nyckeln kan börja glappa.

Fast på villken ski-doo/lynx gör den inte de ? den glappar på min 09a, och har gjort de ett bra tag.
 

tenz

Välkänd medlem
26 apr 2009
170
0
6
Piteå
det går att limma med superlim. jag har gjort de på min och den funkar hur bra som helst!
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Den där behöver inte sitta där... iaf inte på min nyckel som gick till min Summit 600...

Som jag har uppfattat det så är den där bara för att få extra kontakt... så trycker jag lite extra hårt när jag sätter fast nyckeln så fungerar de precis som vanligt =)

/F
Precis som fredrik säger, de där är inte chipet utan en platta som ska göra att man får bättre kontakt, du behöver alltså inte den, men dess nyckeln kan börja glappa.

Fast på villken ski-doo/lynx gör den inte de ? den glappar på min 09a, och har gjort de ett bra tag.
När jag testade starta den utan chippet så gick det inte varva den över 3000 varv då började den baktända och *****s.

Den där försvann från nykeln på min förra och den gick inte sämre för det :)
Du har väl provat starta den?
Yes har somsagt testat men det funkar inte att köra.
det går att limma med superlim. jag har gjort de på min och den funkar hur bra som helst!
Så det behöver alltså inte vara strömförande?
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Du har väl egentligen inget att förlora?
Varva 3000 rpm hela vintern, prova limma/löda fast den eller helt enkelt köpa en ny direkt?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Dom där lossnar i regel alltid efter något/några år.

Det är inte enkelt att löda fast den eftersom man lätt bränner sönder gummit runt och eftersom det är aluminium så är det inte heller lätt att få det att sitta.

Man bör inte limma eftersom det krävs elektrisk kontakt och då får man bara sämre kontakt.

Men ofta funkar dom bra ändå, utan plattan (fast du hade väl otur).

En ny hatt med programmering kostade ca 700:- för något år sedan.
 

steffemelloydn

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.347
1
16
Piteå
Det finns ett lim avsett att reparera värmeslingorna på bilarnas bakrutor. Detta lim är strömförande. Vet dock inte hur det kommer att fungera i övrigt.
 

Hans_J

Välkänd medlem
12 aug 2009
390
0
16
Du har väl egentligen inget att förlora?
Varva 3000 rpm hela vintern, prova limma/löda fast den eller helt enkelt köpa en ny direkt?
Klart att jag har något att förlora, om jag limmat så hade den ju tydligen inte funkat och då hade jag ju varit tvungen att köpa en ny. Men nu ska jag ju testa löda och förhoppningsvis slippa köpa en ny.
Dom där lossnar i regel alltid efter något/några år.

Det är inte enkelt att löda fast den eftersom man lätt bränner sönder gummit runt och eftersom det är aluminium så är det inte heller lätt att få det att sitta.

Man bör inte limma eftersom det krävs elektrisk kontakt och då får man bara sämre kontakt.

Men ofta funkar dom bra ändå, utan plattan (fast du hade väl otur).

En ny hatt med programmering kostade ca 700:- för något år sedan.
Tack för bra svar :beer:
Då var det alltså som jag trodde att det inte var så smart att limma, jag kan ju alltid testa att löda om ingen kommer på någon bättre ide.

Men är det någon som vet om det finns lim som leder ström?

Btw någon som vet om den ska bukta utåt eller innåt?
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
På bilden ser det ut som det har gjorts försök förut att reparera den där, för den ser fruktansvärt grisig och nött ut.

Den är delvis lackad och det gör det svårare att löda, och ska du limma med speciallim så se till att rengöra ordentligt innan.

Min gamla kontakt såg ut sådär och jag provade både limma och löda och jag fick det att funka men det blev aldrig riktigt bra. Den började till slut att tappa kontakten spontant så att nödstoppen löste ut precis när man inte ville, typ i backar när man var riktigt illa till å så..
Så det slutade med att jag köpte en ny hatt :)