CF7 släcker stift på höger cylinder

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har ett problem med min cf7-06..Den har börjat släcka stift på höger cylinder..De håller i ca 2-3km max sen går den bara på en burk...
Har bytt tändstift till förbannelse...Nu senast köpte jag bpr9ecs, har tidigare kört på br9eya...Har bytt tändspole i tron att det var den men icke...Har lånat en ecu box från ÅF utan att det blev nån skillnad.. :hmmmm:

Någon som har nån bra idé på vad det kan vara för fel???

Tacksam för svar
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
pröva byt tänd spolen
Den är bytt för ca 1 vecka sen...Har installerat shift assist i sekundären och tyckte att fjädern blev väldigt hårt spänd i och med den installationen..Kan det påverka något?? Shift assisten byggde bra mycket mer än org. brickan gjorde..
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Gör den likadant om du byter plats på tändhattarna?
Har bytt men problemet kvarstår, det enda jag kan komma på nu som kan fela och som inte är kollat är statorn, tps, kolvar är inte kollade men byter jag stift går den kanon i nån kilometer.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Har bytt men problemet kvarstår, det enda jag kan komma på nu som kan fela och som inte är kollat är statorn, tps, kolvar är inte kollade men byter jag stift går den kanon i nån kilometer.
Den släcker alltså samma cylinder oavsett vilken tändhatt du har? Borde ju inte vara tändningsrelaterat då. Men jag kan inte det där, bara resonerar.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
testa att byta plats på spridar kontakterna sedan byter du plats på spridarna, är det samma cylinder som spökar kan du iaf utesluta spridarna.
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
testa att byta plats på spridar kontakterna sedan byter du plats på spridarna, är det samma cylinder som spökar kan du iaf utesluta spridarna.
Har testat att byta kontakten på spridarna utan skillnad, har inte testat att byta plats på spridarna..Verkar som det enbart jäklas då den är varm, var ut igår med nya stift och tog mej 2-3km och efter rätt mycket gas så börjar den bluddra sen går den på en burk...

Stiftet på burken som inte går är blött så bensin verkar den få..

Kan statorn göra detta fel?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
Spruta startgas påvevaxelsn packbox men även på resp insugsguimmi och lyssna om den reagerar på det (på tomg). Jag tänkar såhär om än långsökt att om packboxen eller insug läker kan givaren för insprutet känna av detta och feta på överdrivet med soppa för astt rädda kolven och detta kan säkert släcka ett stift.

Campion eller Bosch stift kan hålla längre,,,,,,men något är fel så sök hellre felet. NGK eya som du redan provat brukar ju hålla bra så något är på tok
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Verkar som den går in i limp mode pga apv motorn kärvar och bara funkar var 5:e gång ungefär...portarna är nyligt rengjorda och går lätt..
Så dem alternativ som kvarstår då är: apv motorn, statorn+ecu:n !??
Något annat att kolla?

Hur vanliga fel är dessa egentligen?
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
exakt så uppförde sig min f6:a också.. alltid samma cylinder! bytte stift och den funkade typ 500m. sen gick den bara på ena burken! ställde ner oljeblandningen och tog lös båda spridarna och blåste ur både spridare och fuel railen! har nu funkat bra i 400km. någon gång kan den bubbla till om man kör i lössnö eller så men inget som stör så man inte kan köra!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
exakt så uppförde sig min f6:a också.. alltid samma cylinder! bytte stift och den funkade typ 500m. sen gick den bara på ena burken! ställde ner oljeblandningen och tog lös båda spridarna och blåste ur både spridare och fuel railen! har nu funkat bra i 400km. någon gång kan den bubbla till om man kör i lössnö eller så men inget som stör så man inte kan köra!
Men din apv motor funkar som den ska?
Ska ta upp och rengöra spridarna också, skadar ju inte..Går dem rengöra med tryckluft?
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
jaa den öppnar väl vid 7200rpm. så ja den funkar nog skulle jag säga! hade även opp dom och rengjorde dom med brake part cleaner och stålull! jag rengjorde spridarna med bara tryckluft men bäst blir det vä nog om man har kopplat dom till kontakt så dom öppnar som dom ska! men tycks ha funkat ändå!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
På min verkar apv motorn kärva, den går ganska trögt att vrida för hand också, ska ta lös den och smörja upp den imorgon..
Ska även testa med ditt tips på spridarna..
Är bara glad så länge det inte är ecu:n som felar!
 

tonyb006

Välkänd medlem
3 dec 2010
272
0
16
nykarleby finland
brukar vara väldigt sällan som ecu:n felar på dessa maskiner har jag hört! men man vet ju aldrig! jepp gör så! glöm inte fuel railen också. meddela gärna hur det gick sen.
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
På min verkar apv motorn kärva, den går ganska trögt att vrida för hand också, ska ta lös den och smörja upp den imorgon..
Ska även testa med ditt tips på spridarna..
Är bara glad så länge det inte är ecu:n som felar!
Du bor ju här i stan! Far på El & Diesel med spridarna, de tog 200 kr för att ultraljudstvätta mina förra vintern, gjort på nån timme. Helt klart värt ett försök!
 

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Har nu börjat få felkoder på den! 6st som indikerar fel apv motorn..Har bytt till en annan då upphörde iaf att den går på en burk (än så länge) men felkoderna kvarstår samt att den inte varvar mer än 7300varv..efter nån sekund så börjar lampan blinka.
Bytte voltregulator idag utan någon skillnad..Har pratat med timrå elbyggnad om värden på statorn och har mätt upp den utan att få några konstiga värden..
Är fan bara ecu:n kvar som kan jäklas nu eller???