Byte av variatorrem?

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
Hej, jag har nu införskaffat mig en Ski Doo Summit 600 -99 och jag är i behov av ett rembyte.
Tyvärr är det så att jag vet inte hur jag ska byta rem på min nya maskin då jag insett att det inte är samma teknik som på familjens andra skotrar!.;)
Så om någon vänlig själ skulle kunna tala om hur jag byter rem på min Summit vore det väldigt uppskattat.

mvh
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Du använder ett verktyg som ska ha följt med skotern. Ser ut som en liten fällkniv med en gängad del.

Den stoppar du in i hålet på sekundären och skruvar.
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
du behöver inte denna heller..den underlättar givetvis..men du kan även:

ta lös variatorskyddet..sen tar du tag i remmens ovandel (den del av remmen som går mellan variatorerna på övre sidan...drar HÅÅÅRT upptå så att remmen som dras in mellan skivorna på sekundären..sen drar du den åt sidan och börjar "trä" över den över kanten...efter ett tag känner du att de inte går å trä nåmer.då drar du i variatorn bakåt så att skotenr oxå börjar röra sig.tillslut hoppar den lös..

detta är lite lite jobbigare än med den där nyckeln..men har man gjort de några gånger så går de fortare och lika smidigt som att ta å söka fram den där nyckeln samt börja gänga in osv:p..

när du sätter dit nya remmen så sätter du dit den på främre variatorn..sen börjar du "rulla" på remmen på ovansidan på sekundären..även där drar du så att skotern rullar bakåt..
 

Sune12

Aktiv medlem
1 jan 2000
56
0
1
Skellefteå
Du använder ett verktyg som ska ha följt med skotern. Ser ut som en liten fällkniv med en gängad del.

Den stoppar du in i hålet på sekundären och skruvar.
Har du inte verktyget, gänga in en vanlig bult med samma gänga(Tror det är M6...behöver vara ca4-6cm lång för att ge resultat).
 

XpS06

Välkänd medlem
15 jan 2009
294
0
16
hej igen, tack för alla svar. Men nu har jag ett nytt problem. Jag använde det där verktyget som man skulle skruva in i hålet på sekundären, men det verkade som att hålet var för stort för gängningen på verktyget, så det gick inte att skruva. Fick då ta nödlösningen och slita i och vålda på remmen vilket inte känns så bra!

Men är det någon som vet varför hålet i sekundären var större än verktyget?
 

zxTåbbe

Aktiv medlem
28 mar 2006
66
0
6
Skellefteå
hej igen, tack för alla svar. Men nu har jag ett nytt problem. Jag använde det där verktyget som man skulle skruva in i hålet på sekundären, men det verkade som att hålet var för stort för gängningen på verktyget, så det gick inte att skruva. Fick då ta nödlösningen och slita i och vålda på remmen vilket inte känns så bra!

Men är det någon som vet varför hålet i sekundären var större än verktyget?
Blås ur hålet på sekundären och rengör gängan på verktyget, smörj med 5-56 el dyl. och prova igen ;)