Byte av kedjehusolja enl konstens alla regler

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Har några funderingar ang. byte av kedjehusolja i en Freeride.
Varför finns det ingen avtappningsplugg?
Har tidigare bytt på XP:n, genom att skruva löss hela locket och låta oljan rinna ur, förra året var jag med om en kompis som gjorde gängpaj på kedjehuset, mindre roligt om man säger så.
Vad använder ni för verktyg när ni skruvar ur nivåpluggen?
Hur mycket olja ska man ha i en Freeride 800 e-tec?
Vilket moment ska skruvarna till locket dras med för att inte riskera gängpaj?

Vad säger verkstadshsndboken?
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Kolla om du inte hittar avtappningsplugg under drivaxeln, dvs på insidan av kedjehuset.
Har väldigt svårt att tänka mig att det inte finns någon plugg, jag har nog aldrig varit med om att det saknas-men den kan vara lite olika placerad däremot.
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Det finns ingen plugg på XM/XS så antingen får man lätta på locket och låta det rina ut eller köpa en lämplig sug och suga ut oljan.
Gängorna i kåpan är ganska sköra så var försiktig med dem.
 
Reactions: Markus H

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Byt skruvar! De som sitter där från fabrik är självgängande och är rätt hårdhänta med gängorna. Vanliga skruvars gänga har har större ingreppsyta och tål då lite mera bus.

Man är ändå tvungen att ta loss kedjehuslocket för att kunna kolla kedjesträckningen på dessa, (en del tror dom kan sträcka kedjan utan att ha loss locket men dom antingen ljuger eller lurar sej själva). För att veta säkert sträckning, så är det bara ta loss locket.

Till nivåpluggen änvänder jag en 8mm ringnyckel, (eller om det var 9mm, ringändan passar då hur bra som helst i alla fall).
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Mängden olja är 3,5dl.
Tack för det fina svaret!
Beställde nyss kedjehusolja och enl försäljaren skulle jag behöva 2st små flaskor, totalsumma för dessa var 297kr

Nu i efterhand när jag kollat runt lite på nätet hittar jag endast en storlek på flaskorna 355ml, vilket borde betyda att det ska räcka med en flaska?
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Varför använder du inte vanlig växellådsolja som säljs i t ex 1 l-flaskor på vilken mack eller biltillbehörsfirma som helst?
Se t ex http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=77213&page=2 , i synnerhet vad som just nu är sista inlägget ( 2016-11-24 16:39 ).
Förutom rådet att hellre byta olja ofta än att göda handlaren genom att köpa onödigt dyr olja i småflaskor, så vill jag också tipsa om att göra rent ordentligt i kedjehuset, även tvätta ur kedjan (helst i ultraljudstvätt) tills den inte längre släpper ifrån sig några partiklar. Det kan bo mycket skräp i en kedja även om den ser ren ut utvändigt. Om inte kedjan är uppmärkt med pilar för rotationsriktning, så var noga med att sätta tillbaks den i samma riktning som den satt.
 

Jimmu

Välkänd medlem
27 dec 2009
144
0
6
Hagfors
Varför använder du inte vanlig växellådsolja som säljs i t ex 1 l-flaskor på vilken mack eller biltillbehörsfirma som helst?

Förutom rådet att hellre byta olja ofta än att göda handlaren genom att köpa onödigt dyr olja i småflaskor, så vill jag också tipsa om att göra rent ordentligt i kedjehuset, även tvätta ur kedjan (helst i ultraljudstvätt) tills den inte längre släpper ifrån sig några partiklar. Det kan bo mycket skräp i en kedja även om den ser ren ut utvändigt. Om inte kedjan är uppmärkt med pilar för rotationsriktning, så var noga med att sätta tillbaks den i samma riktning som den satt.
Varför jag inte gör det har jag inget bra svar på. Okunskap eller för att kostnaden för kedjehusolja är nog den minsta utgiften man har på en säsong?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Var jävligt noga med att besikta kedjan när du ändå har isär allting, ta gärna loss den, torka den och besikta noga verenda platta så ingen gått av. Kika på kedjesträckaren är också ett tips, är det fräst ett spår i den så kan du vara rätt säker på att du har av en platta som viker ut sej då kedjan snurrar och "fräser sig ett spår" i sträckaren. När du har kedjan lös så känn också om den fortfarande är "mjuk och följsam", börjar den vara besvärlig böja/kärva i vissa/alla leder så är det byte som gäller. (och byter man kedja så byter man åtminstone lilla drevet också).

Xp-chassiet och dess avkommor är jävligt kinkiga med kedjesträckningen, spänner du för hårt kan du riva sönder både det ena och andra, spänner du lite för löst så är det lätt knäcka kedjan. Och som jag skrev tidigare, för att VETA hur man spänt kedjan så är det demontering av locket som gäller. Kedjans längd gör även att den slaknar fortare än en kortare kedja, så kör man inspirerat så är "lyftalocket-intervallet" max 100 mil tyvärr.

Sen har jag ett allmänt tips. Sätt inte i vad drev som helst vid omdrevningar, sätt i BRP original. Jag knäckte TRE kedjor på mindre än 200 mil första vintern jag hade Boondockern. Boven visade sej vara det Duells piratdrev jag satt i, (för BRP hade ssclutt just då jag skulle ha), hade fel form på kuggarna så kedjan belastades fel. Polaren, som också råkar vara handlaren jag köpt både drev och skoter av, knäckte även han ett par kedjor den vintern då han körde med ett duellsdrev. Sen vi satte dit BRPs egna drev så tog problemen slut.
Har å andra sidan haft ett BRP lill-drev som tappat en kugg också. Hade lite tur och hittade löskuggen när jag torkade ur kedjehuset under stordrevet innan jag skulle sätta ihop, luckan där kuggen suttit var "gömd" inuti kedjan så det syntes inte utan att vrida efter axeln eller ta loss kedjan.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vill man vara halvduktig och använda en olja som påstås vara gjord för ändamålet (och är lätt att få tag på) så kostar Polaris kedjehusolja 199kr för 1L.
Fortfarande en dyr olja för att smörja en kedja och två drev. Men billigare än BRPs hittepå iaf.

Annars har säkert biltema någon billig och väldigt lämplig olja.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Har slutat köpa oljor på mackar/biltillbehörsaffärer och andra vanvettesprisade ställen. Köper numera bara antingen på affärer typ Swedol eller på någon "industributik"/verkstad där dom säljer över disk. Köper på 20L dunk också. Minns jag inte fel så kostade dunken 20L helsyntet longlife jag har i bilen runt 12-1400, och det är OK/Q8, 20L Q8 RS extreme tvåtaktsolja kostade nånting liknande och tjugan vanlig mineral motorolja jag har till gammelbilen/smörjkannan/alltmöjligt runt femhundringen, (också OK/Q8). Denna mineralolja är helt säkert allt man behöver till vilket kedjehus som helst. 500kr/20L= 25kr litern. 3dl/byte i kedjehuset gör ca 8 kr i prislapp för oljebytet och resultatet är minst lika bra som med 250kr-flaskan från handlaren!

Köp bra oljor men köp dom på rätt ställen så ni slipper betala vanvettiga priser. Biltemas oljor är det säkert inget fel på men saken med dessa kedjor som märker köpesprylar med sina egna märken är att man har dålig koll på om det är samma sak man får gång efter gång.

Jajja, huvudsaken ni byter olja, vad ni häller i är inte så noga. Skulle däremot nog passa mej för typ GOT-oil från Rusta osv då jag sett flaskor av det märket som mest ser ut som motorolja från någon gammal Bolinder dom filtrerat bor tvärsta skiten ur =)
 
Reactions: Markus H

F-Tar

Välkänd medlem
30 sept 2015
308
0
16
Övik
nån som testat denna? Verka kunna funka GL-5 klassad också. XPS känns överkurs. Gäller en rev 800 xrs


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Varför ska du köpa en sån jävulskt dyr olja för?

Vill du bums ha en olja som du vet är gjord för det så köp Polaris kedjehusolja då om du inte ivll köpa typ biltema. Den är ju mer än halva priset.
Det är ett kedjehus. Det motsvarar ju typ kedjan på en MC. Med skillnad att den inte är i ett oljebad. Olja för nästan 500kr litern känns väldigt blodigt.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.468
382
83
Malå/Adak
Jo, men 170:- per säsong för att få en grymt bra olja i kedjehuset, tycker inte jag är farligt!?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Du får en exakt lika bra olja för din kedja för 20kr litern!, Köp vanlig motorolja och häll i och skänk resten till rädda barnen så har du gjort något bättre av pengarna än gött upp giriga oljenasare!

Och kör du mycket så räcker det inte med ett byte per år! Din svindyra hittepåolja är skitig som fan efter 150 mil och behöver bytas! Kort intervall och billigare olja är hundrafalt bättre än långt intervall och dyr olja!

Redline brukar vara bra grejer, men dom är inte ett enda dugg bättre än "vanliga" oljor typ OK, Statoil m.fl. Antagligen har inte Redline egen framställning utan dom köper in olja och häller i sina designflaskor och tripplar priset. Har du "riktigt otur" så köper dom från samma ställe som Biltema gör......... (inte för att Biltemas oljor är särskilt dåliga, men jag skulle då bli sur om jag betalt "redline-pris" för Biltema-olja)
 
Last edited: