Byta till justerbart bromshandtag?

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Hur blir det på en skidoo om man byter bromshandtag? funkar inte bromsljuskontakten då och parkeringsbroms funktionen försvinner väl också?

Jag kör skoter med gas & broms monterat på samma sida och det blir väldigt stort grepp när man har både gas & broms på samma hand. Önskar man kunde få bromshandtaget att ligga närmare styret. Tänkte om detta kanske vore ett alternativ.
För att värma orginal bromshandtaget och försöka böja in det mot styret känns som en dålig ide?
Eller har någon nån annan ide att få bromshandtaget närmare styret?


De handtag jag hittat är dessa
http://www.superbilligt.se/reservdelar/chassi/handtag-gasreglage/bromshandtag/kopplings-och-bromsgrepp-performance

Fanns även i sno performance katalogen men kostade nästan 1700 för ett bromshandtag.


Tips på hur man ska göra?

Vill ju givetvis ha kvar bromslyset på skotern.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Dom du länkat till lär ju inte passa utan dom där är ju gjorda för någon hoj. Jag vet att Skinz har tagit fram justerbara som passar Ski-Doo och Lynx.
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Och kommer med lagom prissättning! 2 795:- för justerbart med värme. 1 795:- för det icke uppvärmda...

http://www.garage24.se/vinter/verktyg/dbc-sweden-vinter/923-6017_923-6017

Verkar förövrigt inte vara någon återförsäljare som fått dem i Sverige, Canada eller USA ännu för den delen. Har mejlat till flertalet återförsäljare som har dem på sin webbshop och ingen har varken hört eller sett något.

Skrev ett mejl till Skinz i slutet av oktober och frågade när de skulle bli tillgängliga och fick till svar att de inte hade påbörjat produktionen ännu och fick räkna med att de skulle finnas tillgängliga kring årsskiftet.
Har återigen mejlat tillbaka (förra torsdagen) och inte fått något svar från dem.
Inte heller har jag fått svar från Skinz Canada...

De dyker väl upp lagomt till säsongens slut.

Så här finns det en potentiell marknad för dig Chris som har fina maskinkunskaper! Mina gamla CNC kunskaper är lite rostiga och har ingen tillgång till en maskin heller för den delen :D
Ta fram ett två-fingers bromshandtag som är beläget lite närmare mot styret så kan jag garantera dig en kund. :)
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag har kollat på att göra om ett ställbart handtag från en hoj...men den blev för klumpigt. Så jag har faktiskt kollat på ett nytt handtag som liknar original men är lite närmare styret :) Men jag har ju inga CNC maskiner och ska jag fräsa till ett manuellt så lär det bli dyrare än Skinz om jag ska ha nån timpeng :)
 

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Hur ska man bära sig åt för att få bromshandtaget närmare styret då?

Om nu inte dessa ställbara passar skoter =/
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Hur ska man bära sig åt för att få bromshandtaget närmare styret då?

Om nu inte dessa ställbara passar skoter =/
Rita upp på et kartongbit hur du vill ha bromshantaget utformat och köp sedan en lämpligt tjock aluminiumbit skulle tro ca 12mm tjock. Sen är det bara att rita ut konturerna på aluminiumbiten och ta en helt vanlig järnsåg och såga ut handtaget och sen fila och putsa tills det har en skön form. Tar kanske en kväll att fixa.
Behövs inga CNC maskiner för att göra grejor... ska man göra många är det helt klart en fördel dock :)
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Har för mig att Rinab har justerbara bromshandtag till skoter. Tyckte jag såg det när jag bläddrade i deras papperkatalog och pris runt 6-700.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Lär ju inte finnas något universal då alla märken har olika typer av handtag. Askers modell är nog iaf den billigaste...dock blir det meckigt om det ska vara ställbart men att få det lite närmare funkar ju.