Byta termostat 800 -01 ?

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Hur byter man termostaten på en Summit 800 -01 ?

Kollat sprängskisser men blir osäker på pumphjulet för visst sitter det över termostaten?

Ngn som kan berätta hur jag går tillväga?
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Ja så man lossar alltså hela stora locket (nr2 på bilden) ?
Eller fattar jag fel när ngn sa att man slipper sabba packningen precis vid slangen?

Sitter det alltså gummipackning (o-ring) under det "stora locket"
 

nasholm82

Välkänd medlem
16 mar 2010
170
1
6
Lappstockholm
Du behöver inte lossa hela toppen.
Du släpper bara lös förgasarna så du kommer åt du 2 skruvarna som sitter under toppen och håller flänsen som kylarslander sitter i. Mitt i mellan insugen.
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Blixten tillbaka...

Termostaten blev aldrig bytt ifjol men nu är arbetet påbörjat...
Men det började sådär med första skruven gick av vilket medförde att toppen fick plockas av istället.

Gissar att jag för säkerhets skull bör byta gummipackningarna då? 4st?

Å detta är f*n första gången jag ens öppnat lite av en motor, skruvat en hel del men aldrig motor...
Kan jag se i cylindrarna om dom kan vara dåliga eller kolvarna? Cylindrarna ser fina ut utan repor eller liknande.
Ngt annat jag ska kika?
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Nästan lika bra att ta av cylindrarna och se hur kolvarna är slitna, det kanske är dags att byta kolvar.
När byttes kolvarna senast?

Du behöver iaf en packningssats http://www.rinab.nu/snoeskoter-a/Ski-Doo/Motor/Packningar/Packningar2114.htm

Har du aldrig skruvat i en motor, är det väl dags nu då.
Om du PM:ar din mailadress till mig så kan jag maila beskrivning på kolvbyte från Ski Doo´s verkstadshandbok. (Som du bör läsa INNAN du börjar byta kolvar).
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Kl.18.43 den 15 e december mailade jag på din hotmail och jag har inte fått något felmeddelande. Får testa igen när jag sitter vid datorn igen.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

tele

Välkänd medlem
10 jan 2012
157
2
6
Gubböle, Umeå
Så...då var allt bytt å även inkört :)

Allt började med ett moln av vattenånga ur huven förra säsongen...trodde först att nu skar den ihop men insåg snabbt att den går ju fortfarande bra.

Funderade på om termostaten kanske gett upp eller annat stopp.
ny termostat inhandlad men bultarna gick av så toppen fick lyftas istället vilket ledde till att kolla kolvarna oxå..
Cylindrarna "slipades" och nya kolvar å även nållager av den nya BRP-original monterades. Fanns små märken på kolvarna så det säkra fick gå först..

Å allt detta pga en liten spricka i den korta slangbiten som går från expansionskärlet och knappt 10cm bakåt där det kom ut en del vatten...

jaja...nu går den ju iaf ett tag till utan att man behöver oro sig å jag har lärt mig att det inte var så svårt att öppna en gammal 2-taktare.

Stort tack för all hjälp.