Byta rullar sekundär 800etec 2013

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Rullarna gick i flera bitar och jag köpte nya Hi torque rullar.

Men när jag skulle knacka ur stifterna som låser skruvarna mellan skivorna så upptäckte jag att
på insidan finns det inget hål att få ut stifterna i.
Skruvarna går dessutom inte hela vägen in så om man tittar på utsidan vart dom sitter så räcker inte skruven dit.

Har jag missuppfattat hela grejen men dom här låsstifterna?

Tacksam för hjälp//Enslow
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Rullarna gick i flera bitar och jag köpte nya Hi torque rullar.

Men när jag skulle knacka ur stifterna som låser skruvarna mellan skivorna så upptäckte jag att
på insidan finns det inget hål att få ut stifterna i.
Skruvarna går dessutom inte hela vägen in så om man tittar på utsidan vart dom sitter så räcker inte skruven dit.

Har jag missuppfattat hela grejen men dom här låsstifterna?

Tacksam för hjälp//Enslow
Ingen som bytt rullar på en QRS efter att dom bytte låsring mot låsstift?
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Jag ska sätta i tourqe rullar i morgon på min 850 och på den knackade jag bara ur sprintarna rätt igenom för att ta lös bultarna.

jag satt i lika rullar förra året på min summit 09 och den har visserligen hål för stift men hade dom där jävliga låsringarna. är ju bara skruva dit bulten tills det tar stopp sen sätta i låsringen.
Du ser ju på skallen om den gått tillräckligt längt in, den ska ju inte sticka ut så att säga så de tar i den rörliga skivan

jag antar att dessa låsringar följer med bara för att dom ska passa båda varianterna. du ser ju på själva skruven om det är spår i den för låsringen
 
Last edited:

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Jag ska sätta i tourqe rullar i morgon på min 850 och på den snackade jag bara ur sprintarna rätt igenom för att ta lös bultarna.

jag satt i lika rullar förra året på min summit 09 och den har visserligen hål för stift men hade dom där jävliga låsringarna. är ju bara skruva dit bulten tills det tar stopp sen sätta i låsringen.
Du ser ju på skallen om den gått tillräckligt längt in, den ska ju inte sticka ut så att säga så de tar i den rörliga skivan

jag antar att dessa låsringar följer med bara för att dom ska passa båda varianterna. du ser ju på själva skruven om det är spår i den för låsringen
Det var så jag också uppfattade funktionen med låssprintarna.

Men jag har inte hål rakt igenom åtminstone inte vad man kan se på baksidan
på framsidan ser man att det sitter låssprintar.

Ska pröva knacka in dom och se vad som händer.
Har svarvar ett långt dorn till 2.8mm.

Annars är det väl bara att pröva släppa på skruven och se om sprinten går av.

Tackar för svaret//Enslow
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Jag gjorde samma miss. Såg på ett amerikanskt forum att 2013 är en unikt dum årsmodell för just detta. Det finns inget hål på baksidan utan man ska tydligen dra ut dem. Hur vet jag inte.... Jag missade ju totalt att det ens var rörsprintar på dem så jag drog av dem i och med att jag skruvade ur bulten för rullarna. Låste bultarna med stark loctite. Låsringar kanske är bättre lösning.
 

enslow

Välkänd medlem
8 jan 2007
218
4
18
Jag gjorde samma miss. Såg på ett amerikanskt forum att 2013 är en unikt dum årsmodell för just detta. Det finns inget hål på baksidan utan man ska tydligen dra ut dem. Hur vet jag inte.... Jag missade ju totalt att det ens var rörsprintar på dem så jag drog av dem i och med att jag skruvade ur bulten för rullarna. Låste bultarna med stark loctite. Låsringar kanske är bättre lösning.
Stort tack jag prövade att knacka in dom och det tog tvärstopp efter ca 3-4 mm.
Dom var dessutom ca 1-2mm in i hålet så dra ut dom hade jag aldrig klarat av.

Så jag gjorde som du och nåt spår fanns det inte i skruvarna och iom att vi ska ut på en sväng så orkade jag inte svarva ur nåt spår i dom
Och med starkt loctite borde det hålla kan jag tycka har aldrig varit med om att någon skruv lossnat av den.

//Enslow
 
Last edited: