Byta matta till högre kammar, Vad för sorts drev? (ZR 600 -00)

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Tjenatjena!
Jag äger en ZR 600 efi -00a.

Sitter en 32mm's matta på just nu, men jag skulle vilja skaffa en 44mm's matta. Då jag önskar mer framkomlighet i djupsnö. Men jag har ingen aning om vad för sorts drev jag ska skaffa då jag läst litegrann att man ska dreva ner så den orkar driva den.

Detta är min första snöskoter och har väldigt lite kunskap, men jag har tillgång till bra hjälp om jag så vill. Men vill försöka göra det mesta själv så man kan i framtiden.

Är det någon som vet vad för sorts drev jag ska beställa om jag bestämmer mig för att byta?

Och som jag skrev, vet inte alls mycket om delar, mått etc. än. Kollade på skoterdelen.com efter nya drev men det var ju en jäkla massa olika mått på dessa.

Bara en kontrollfråga också om det är någon som vet på rak arm, men visst är måtten på mattan 307x38 och 2,52 delning?

Stort tack på förhand!
 

Tobbelindholm

Aktiv medlem
10 nov 2012
70
0
6
Örebro
Det är rätt mått på mattan som du skrivit, jag har en zr 800 och får inte på en 44 matta utan att göra om kylaren.. Kolla noga genom att lägga en kloss mellan kammarna som är minst 45mm och se så det går fritt. Gör de de så är de bara att köra på, skulle nog dreva ner två kugg..
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Jo jag ska kolla igenom nogrannt innan jag gör något, så det inte blir för stort projekt. Läste även igår om att man måste höja boggien om en 44 matta ska på en zr600, kommer inte riktigt ihåg hur det var men ska kolla upp det lite mer ingående.

Vet annars att en 38mm matta går på utan några problem, behöver man dreva ner ifall man byter till en 38a? 1 kugg kanske?

Annars, blir det stor skillnad mellan 32 till 38 i djup snö? Tänker på ifall det ens är värt att spendera några tusenlappar för något som knappt märks?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Hade en 38 på min ZR 600, var iofs ung och kass på köra. Men det var betydligt bättre driv i den än 32an iaf. Dock var ju 32an inte spritt ny vilket 38an var.

Men jag skulle nog rekomendera att man drevar om. Det märks inte så värst vid plan körning, men om du t.ex. viker upp för en backe och behöver ta om på gasen så orkade den inte riktigt som man ville. Skulle tro att 1kugg duger rätt bra på en 38a =)

Men en 44 tar sig ju såklart bättre. Ju mer ju bättre;) Dock bökigare.
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Okej, låter ju mer som att en 44a matta är mer värt att fixa då. Ska kolla hur kylarn sitter och vad för sorts mått jag har på drevet så jag inte beställer fel! :)
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja när man ändå håller på så=)
Dock lär man behöva dreva ner lite mer. (eller ja upp, eller hur fan man ser det:p)
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hoj. Byt till mindre drivhjul då ska du kunna klämma in en 44a utan att bygga om kylaren. Minns inte om du har 9 kugg, men om du väntar så är det nog någon på forumet som svarar snart. Tror att det skall räcka med att montera 8 kuggars drivhjul.
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
Okej, så det ska gå att slänga på en 44a matta utan att bygga om kylarn? vore ju toppen om detta stämmer!

Är dock lite förvirrad nu, drivhjulen är väl de som driver mattan? och drev är väl de som är i kedjehuset?
Vad är det jag ska "dreva ner" för att få detta att fungera? båda?

Ber om ursäkt för frågorna, vill bara inte göra något fel!
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Okej, så det ska gå att slänga på en 44a matta utan att bygga om kylarn? vore ju toppen om detta stämmer!

Är dock lite förvirrad nu, drivhjulen är väl de som driver mattan? och drev är väl de som är i kedjehuset?
Vad är det jag ska "dreva ner" för att få detta att fungera? båda?

Ber om ursäkt för frågorna, vill bara inte göra något fel!
Kanske inte är rätt person att svara men.

Byter du drivhjul till ett mindre så får du lägre mattfart dvs nerdrevat som inte syns på hastighetsmätarn då den kommer börja visa för mycket. Drevar du däremot ner, kommer hastighetsmätaren fortfarande stämma och du får samma effekt som mindre drivhjul.

Vad ett 8kuggars drivhjul motsvarar i drevning vet jag inte dock.

Rätta mig om jag har fel.
 

svängen

Välkänd medlem
3 mar 2009
228
0
16
Skellefteå
Hej igen. Tror att det är ganska oväsentligt om hastighetsmätaren visar några km/h fel. Funkar inte särskilt bra ändå. Du har så rätt att drivhjulen sitter i mattan pressade på drivaxel. Om man byter till 8 kugg så minskar man diametern på dessa så att mellanrummet matta/tunnel ökar och i och med det skall man kunna rymma en 44a matta utan att den tar i kylaren. Samtidigt som du byter dessa så drevar du ner skotern som Emanuel förklarade och behöver ej byta drev i kedjehuset för att få en lägre utväxling. Sök om detta i forumet så hittar du säkert matnyttig information. Detta ämne vet jag har diskuterats flera gånger.
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
hastighetsmätare är jag helt obrydd om, jag vill bara komma framåt i djupsnön! :)

Så för att sammanfatta och att jag förstått detta rätt:
För att slippa krångla med kylaren så köper jag mindre drivhjul så jag får plats med mattan och sedan ska katten kunna spinna på problemfritt, utan att jag fixar något annat?

Svängen skrev här ovan om att gå ner 1 kugg på drivhjulen, men han visste ej 100%, Är det någon kunnig som kan verifiera detta?
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Får du in 38mm på original drivhjulen så borde du få in 44 om du byter till 1kugg mindre på drivhjulen.
Sen så kanske du ändå måste höja den bak för att matta inte ska ta i tunneln.
Sen hade jag också drevat ner den 1-2kugg ändå i kedjehuset för att få den riktigt stark.
 

jonz

Medlem
28 dec 2009
38
0
1
tierp
om du ska byta till mindre drivhjul och köper non slip så tänk på att du kanske måste korta av boggie skenorna lite annars tar drivhjulen i skenorna de är inte svårt och fixa och vet inte äns om de behövs på Arctic Cat men kan va bra och vet iaf
 

rackel

Välkänd medlem
27 nov 2012
152
0
16
Kiruna
kollade på noslip drivhjul och de kostade lite väl mycket, har en budget på 5000 att fixa det jag vill på skotern. så det blir nog ett senare projekt :) men i övrigt mycket bra att veta, för det kommer fixas i framtiden!