byta cyllar från 440-600

jesper_bäcklund

Aktiv medlem
21 maj 2012
62
0
6
holmsund
om jag har en 440 och vill byta till 600 cyllar. blir de mer att åka med ? och håller de som en 600 då eller måste man ändå byta kolvar lika mkt som med en 440 ?
och om jag byter cyllar och kolvar vad mer måste jag byta? vev pipa/pipor m.m ? skulle vara guld värt om jag fick svar på frågorna
mvh jeppe :)
 

HampusDj

Välkänd medlem
24 maj 2006
2.614
10
38
34
Lugnvik
Ofta står 440 mycket lägre i pris och är man då lite händig kan man ju bygga en 440/600 rätt billigt och plötsligt har man ett riktigt bra chassi med hållbar 600 motor. Men ofta är de mycket som måste bytas, tändning, ev elsystem, pipa mm finns många trådar om just det här så bara att söka :)
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
nja kanske inte , men i slutändan har du en roligare skoter än std 600, + billigare försäkring.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
En roligare skoter som inte är värd många kronor... Andrahandsvärdet på en 440 är dåligt, andrahandsvärdet på en 440 med en 600 motor är lika dåligt.

Minus dom pengar du lagt ut på att modifiera.

Funkar det ens att på ett enkelt sätt modifiera en 440 motor och göra om den till en 600. Dom flesta brukar ju byta hela motorn.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Var det inte vanligare förr att man moddade motorerna på det sättet? Innan folk märkte att hållbarheten på en redan nog ohållbar 440 motor knappast förbättrades med mer vrid på den lilla 440-veven..
 

Et_power

Välkänd medlem
8 jan 2008
212
0
16
Albacken
De beror kanske va de e för motor vi pratar om nu men iq ha samma vev å block till deras 440 å 600. De finns 600 kitt till 440 snurror men du må ju ändå byta pipa, förgasare å kanske variatorn?
 

ledajn

Välkänd medlem
13 mar 2010
368
0
16
umeå
du behöver inte byta förgasare pipa eller variator eller tändning, endast kolvar å topp, dock passar inte 600 rakt av, utan man måste fräsa ner antingen blocket eller cyllinder foten för att de ska bli rätt (iaf iq 440)

måste nog bestycka om variatorn med

pipa och förgasar går att köra på, men du får mer kräm i motorn med 600 pipa/pipor och förgasare.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
den enda skoter jag bromsat som inte gett 3-siffrig effekt är en iq 440 med 600 cylindrar , en gissning är att cylinder höjden inte belv helt rätt eller/och att pipan tänkurvan inte stämde , den gick och går forfarande bra trots "440 effekt" en 440 går ju ochså bra kanske rent av bättre men håller sämre ...

jag skulle aldrig börja med ett sånt projekt utan satsat på en riktig motor på en gång
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.163
114
63
jag skulle aldrig börja med ett sånt projekt utan satsat på en riktig motor på en gång
Kan bara instämma, sätt ner en original 600 eller större i ett 440 chassi om du ska TUKTA skotern. Annars till normala "svenssonskutt" så räcker en standard, typ Rev 600/800, F6/7 gott och väl, eller en IQ RR som bär på samma chassi som 440 men lite normalare dämpare och kanske inte samma förstärkningar. Går att få till riktigt bra pris.

Sen vill jag hålla med Vidgren också. Andrahandsvärdet stiger inte på en 440 med 600 eller ombyggd 440 spis, ytterst lite i så fall. Men du får aldrig igen pengarna du lagt ut på den i alla fall.