Byta Boggiedämpare?

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Har en Renegade 600 HO 2004 där jag funderar på att plocka lös
boggiedämparna och få dom renoverade. Frågan är då, måste jag
plocka lös hela boggien eller får man ut dom på plats?
Om jag måste ut med boggien kanske någon kan ge mig en how to do manual ?:)

Tacksam för tips och hjälp !
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Få ut den är enkelt.

släpp på mattspänningen allt som går, lyft upp den i bågen bak och skruva bort fästbultarna (4 st)

Lirka sedan ut den.

Det intressanta är att få in den. Första gångerna man gör det så underlättar det mkt om man är minst 2.
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Tack för svaret! är det VÄLDIGT svårt att få tillbaka boggien eller
är det bara tight?

/ Danne
 

shagwell

Välkänd medlem
17 jan 2011
1.202
0
16
luleå
Du behöver inte lös med boggien för att byta dämpare. Däremot kan det vara lite knepigt att få tillbaka dem. Ett tips är att använda skidremmar för att komprimera dämparen så dom passar in.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Det kan vara väldigt svårt ibland för boggien hugger fast i mattan å dyl, men nog går det själv också!
Dock har vi alltid varit 2 som har gjort det istället för att jävlas själv och bli på dåligt humör.

Sen måste du komma ihåg att skruva fast den fram först. Det underlättar mycket tycker då jag iaf!
 

sk0gen

Välkänd medlem
18 jan 2011
469
1
18
Jokkmokk
Inga som helst problem att få lös dämparen utan att plocka lös boggien. Problemet blir när du får tillbaks dämparen och ska dit me den igen det kan vara lite klurigare.
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Nu ha jag plockat ur Boggien det gick bara bra men jag får inte lös det
Undre fästet på den främre dämparen det verkar som att den är genomgående eller
Vad man ska säga fått lös en bulten men på andra sidan snurrar den bara
någon som varit med om detta och vet hur jag ska göra?
Hoppas på snabbt svar står i garaget och väntar :)
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Då va dämparna renoverade och slides bytta, gick bra att få tillbaka
Boggien men upptäckte några saker som jag tänkte fråga om, först märkte
jag att när jag spänner eller släpper på mattspänningen så verkar det som att den fastnat i ett läge alltså justeringen sker ju genom att man skruvar på en bult som ska flytta på bakreaaxeln där hjulen sitter på men den axeln verkar stum vilket resulterar i att jag inte kan justera mattan och just nu är den ganska spänd, får in två fingrar på mitten när skotern är upppallad och man trycker ner mattan så min fråga tror ni man törs ta nåt och slå riktigt hårt på axeln så den släpper? Har släppt justeringen max och då står axeln ändå kvar i mitten, har knackat försiktigt på den men inget hände..

En annan fråga mattan verkar inte vara helt centrerad skiljer ca 8 mm hur viktigt är det att den är helt centrerad?

Hoppas på svar !
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Kan ha blivit så att du gängat ut ena sidan för långt och att den nypt i sidled. Ganska viktigt att mattan går rakt om du vill att den ska gå lätt eller inte få för sig att krypa ur, få en skena igenom sig. Jag skulle nog släppa på matt spänningen och vrida axeln rak, genom att trycka i den del som är längst och dra i den kortare änden. Kan även skrälla lite genom att slå mitt på axeln eller boggieskenan nära spännblocket med en gummiklubba eller liknande. (Jag är rätt så rädd om mina saker när jag skruvar).
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
När jag spännt mattan tidigare brukar jag justera ut och mäta bägge sidors fria gängor med skjutmått. Sen startar jag och kör mattan några varv upphissad så den spårar och stannar i sitt nya spår, kontrollerar och drar sen åt.
Ibland så testar man inte på helt plant underlag och då kan det hända att man spänner snett om man bara går efter hur mattan går, lita på gängorna och kolla hemma sedan när du har rakt underlag, än så länge har det stämt alla gånger jag gjort det.
 

Dannelind42

Aktiv medlem
2 mar 2008
94
0
6
Hahaha ja vad ska man säga, det är ju bara att skämmas :)

Det va inga problem med spänningen av mattan, det va bara det att
jag glömt lätta på skruvarna som sitter på varsinsida om axeln i hjulen
Alltså ibland känner man sig riktigt dum men lika bra att erkänna det så ni inte
fortsätter ge mig tips på vad felet kan vara, tack för all hjälp!
 

fredde900

Medlem
2 mar 2014
24
0
1
Lycksele
Hej

Älskade skoter fantaster :)

Har en Skidoo Expedition -07 väldigt fin,rolig,lättsam familj/arbets skoter. Men har funderat på kosta på ny boggie dämpare för bättre komfort.

lite tips skulle vara toppen :)