Bygga egen slutburk/ljuddämpare till 2-taktare... ?

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
Sv: RE: Bygga sig en egen slutburk....

notera att en slupipa på en skoter är väl bräknad... det är inget man bara kastar ihop!
en 2takts motor vill har rätt motstånd att arbeta mot. har du en rx1 eller annad 4taktare är det mycke enklare!
hellt rätt.. kmr bli svårt att göra en hemmagjord.. som ska ha rätt motstånd..
köp en iställe.. trisst om skoter nyper
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Dawn!: men så länge man gör arean på röret som går igenom burken 1.5 till 2 gånger större ska den inte haverera..! man tappar säkert nån hk men motorn kommer inte gå sönder!

så istället för att köpa en färdig burk så skaffa er lite erfarenhet och bygg en frän burk! ;)

så gott folk, bygg slutburkar i all oändlighet,!! :)
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Min enduro går ganska fett på låga varv och när jag testade min brors slutburk gick den genast mycket renare.

Nu undrar jag om det kan ha nått med att göra att det blev lägre motstånd och om det går att bygga en slutburk som inte låter som en gris som får stryk med järnspett, utan med dovare ljud?
 

Robban650

Välkänd medlem
22 nov 2007
578
0
16
Luleå
jag tror inte den gick nå mycket renare snarare att du hör det inte :p....
Bara snitta upp burken och sätta in ljuddämpar ull så ska du se att du får ett dovare ljud
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Citat:
Ursprungligen postat av MaxPower
notera att en slutpipa på en skoter är väl beräknad...
det är inget man bara kastar ihop !
en 2takts motor vill har rätt motstånd att arbeta mot.

har du en 4taktare är det mycke enklare!

hellt rätt.. kmr bli svårt att göra en hemmagjord..
som ska ha rätt motstånd..
köp en iställe..
trisst om skoter nyper
Här är en liten länk för att räkna på expansionkammare, visserligen till moped, men man matar ju in värdena på slaglängd, cylinder diameter mm. så de borde funka :)
http://www.bilsport.se/retrocars/ligist.xls

:afraid: STOPP STOPP ! :afraid:

Denna tråd handlar inte om själva expansionskammaren ( Pipan) utan den handlar uteslutande om själva ljuddämparen ( Slutburken ).
Var god blanda ej ihop begreppen.

.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Är snart klar med min!

Har gjort själva burken, den är svetsad och klar, ska bara köpa färdiga rörkrökar sen svetsa på dom och lite fästen sen är den klar! :beer:

Kommer med bilder när den är klar!
 

aman_junior

Välkänd medlem
25 apr 2006
1.330
1
16
Lill byn
Är snart klar med min!

Har gjort själva burken, den är svetsad och klar, ska bara köpa färdiga rörkrökar sen svetsa på dom och lite fästen sen är den klar! :beer:

Kommer med bilder när den är klar!
Hur gjorde du innehållet? Skippade det totalt eller packade nogrannt med ljuddämparull?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Hur gjorde du innehållet? Skippade det totalt eller packade nogrannt med ljuddämparull?
Valsade en burk, gjorde ett lock, skärde hål med gas, går att skära med rondell också. Sen så tog jag ett 2" rör och svetsade fast i locket, sen satt jag på locket så att röret kom igenom burken. Svetsade locket, packade fullt med ull i burken. Och så svetsade jag på ett likadant lock på ovansidan.

Justja, jag borrade massa hål i röret också.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
Kan ni inte slänga upp något ljud eller videoklipp så man får höra hur resultaten av era byggen vart?
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Den sitter på nu, men låter som fan =) Ska ta isär den och göra ett nytt rör inne i den med mer och mindre hål. Lyckades göra konan bra och den läcker ingenting.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Nu ska jag byta rör i burken, för att det för stora och för lite hål i den. Har fått tag 2st rör.

1st med innerdiametern 55-56mm
1st med innerdiametern 45-46mm

Det skiljer ganska mycket, har ett likadant rör i nu tror jag (det som är 55-56mm i diameter) och stiften blir lite vita. Går det att ha det röret och svetsa något slags motstånd i det?

Edit: Tog och mätte det mindre röret med ett 2" rör det skillde 1mm så ska inte vara nått. Men var ändå konstigt för 2" är ju ganska exakt 51mm. Men röret jag mätte ska vara 2" eftersom han sa det där vars jag köpte det och det stämde bra in enligt ögonmåttet..
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Nu är röret bytt i burken för mindre oväsen, har somsagt ett lite mindre rör nu, kan man se om det är för mycket motstånd? Om stiften är gyllenbruna så borde det väll funka?

Men måste göra om konan den läcker lite..
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Börjar bli många inlägg efter varann nu, men det här är det sista..

http://www.pixbox.se/pic_show_id18979480.html

Burken färdig och sprayad! Tack för hjälpen i denna tråd =)

Burken landade på 3200gram... Tycker faktist inte att det var så farligt, har ändå använt 2mm plåt, förutom krökarna som jag köpte som var av 1.5mm..

Priset på burken var 250:-
2st 45graders och 1liten 90graders krökar: 150:-
Avgasull: 100:-
 
Last edited:

pölaris xcr440

Välkänd medlem
30 apr 2008
474
0
16
umeå
så om ja har fattat allt rätt nu så är det viktigt att man ser till att röret som går igenom burken ska vara 1.5 till 2ggr större än själva utblåste på pipan den är det vara att bestämma inehållet själv? :D