Buskörning

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Visst ska man köra på lederna när dom finns, men det är roligare att köra i snön....det heter ju ändå snöskoter, så jag kan förstå att man vill köra bredvid lederna men man kanske inte bör göra det alla gånger.
man kan ju använda huvudet iallafall då.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det jag menar är att man gärna kan hålla sig på lederna runt bebyggda områden för att inte skapa irritation i onödan, likaså hålla sig efter led och/eller drivningsgatan vid passage av tallplantering.
Kör man med huvudet och t ex om du är tvungen att passera en äng så kör i skogskanten på solsidan, då sköter nämligen naturen om att det som tjälar i backen tinar i god tid före vårbruket, vid framfart i skogsmark finns det alltid naturliga befintliga eller kommande drivningsvägar där det är möjligt att köra och framförallt kör i ett o samma spår om möjligt då man är flera

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
36
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Allt som sker i skymundan av pressen skadar inte oss skoterförare...
Så det är igentligen skitsamma så länge markägaren/polisen/pressen bryr sig.

Men de verkar dom göra utme kusten!
Varför måste det bara skada oss om media ser det för? Räcker med att en person ser så blir det en höna av en fjäder.

Men bara för det så ska man inte köra som en idiot bara för inte folk ser.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Varför måste det bara skada oss om media ser det för? Räcker med att en person ser så blir det en höna av en fjäder.

Men bara för det så ska man inte köra som en idiot bara för inte folk ser.
Precis, var sak har sin tid och "buskörning" är ju bäst att göra under kontrollerade former, helst på inhägnat område om man inte har egen mark att köra på.
Sedan kan vi ju fundera på vad som är buskörning/vårdslös körning i allmänhet, har åtskilliga gånger blivit irriterad då en del inte tar ned farten vid möte på 2,5-3 m led utan hellre gasar lite extra för att liksom visa att man har att köra med, vad beror detta på, saknas respekt för den man möter eller?

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Idioter finns över allt. Blev väl en ihjälkörd i Arjepolog/Arvidjaur i fjol vintras.. Fast han kom väl från kusten tror jag. Ju mer folk desto tätare bland idioterna, en god anledning till att inte flytta söder ut :)

Mer vägar och trafik = mer olyckor också. Men in det här fallet handlar det nog mest om den obefintliga hjärnan bakom pannbenet. Att man sen också lägger ut det på Youtube säger ju en del också.

Killen skall vara glad att han lever.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Såg detta på youtube..

Från piteå. Inte förvånad!

"Närapåhändelser" typ detta händer säkert lite varstans och i dagens informationssamhälle sprids ju detta med blixtens hastighet
Det är lättare att glorifiera som "fy fn vad häftigt" istället för att erkänna att man gjort i brallan via youtube mfl.

Hur skall detta då undvikas?
Ärligt talet så vete fn, skulle denna typ av "incident" kunna undvikas i ett totalt kvalitetssäkrat ledsystem dvs märkning och påbuds/varningskyltar typ på vägarna, 150 m till stopp, lämna företräde osv, vad säger ni därute som lägger ned själ o hjärta att hålla bra leder?
Minskar buskörningen hos er som har lagt tid på uppmärkning mm och även påbud som "avvik ej från leden".

Egentligen så skulle väl kravet från bidragsgivarna vara att på officiella ledar skall märkning, varningskyltar osv uppfylla en viss standard, att vägövergångar skall vara tydligt uppmärkta, renskottade så att skotrar kan stanna, ha fri sikt och kunna passera utan att tvinga sig över en plogkarm och lämna en snösträng ut opå vägen till irritation för bilisterna.

Nordda

Välkänd medlem
13 okt 2005
3.154
1
36
36
Helsingfors, Finland
www.pixbox.se
Läste på nyheterna på Blocket igår att det var en förare i Kramfors som kört in i en vägg och en i Ullånger krockade med en bil då han skulle korsa en väg.

Båda misstänks för rattfylla.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Såg detta på youtube..

Från piteå. Inte förvånad!

"Närapåhändelser" typ detta händer säkert lite varstans och i dagens informationssamhälle sprids ju detta med blixtens hastighet
Det är lättare att glorifiera som "fy fn vad häftigt" istället för att erkänna att man gjort i brallan via youtube mfl.

Hur skall detta då undvikas?
Ärligt talet så vete fn, skulle denna typ av "incident" kunna undvikas i ett totalt kvalitetssäkrat ledsystem dvs märkning och påbuds/varningskyltar typ på vägarna, 150 m till stopp, lämna företräde osv, vad säger ni därute som lägger ned själ o hjärta att hålla bra leder?
Minskar buskörningen hos er som har lagt tid på uppmärkning mm och även påbud som "avvik ej från leden".

Egentligen så skulle väl kravet från bidragsgivarna vara att på officiella ledar skall märkning, varningskyltar osv uppfylla en viss standard, att vägövergångar skall vara tydligt uppmärkta, renskottade så att skotrar kan stanna, ha fri sikt och kunna passera utan att tvinga sig över en plogkarm och lämna en snösträng ut opå vägen till irritation för bilisterna.
Tror inte att dom notoriska buskörarnas (typ som dom på filmen) bryr sig om skyltning av vägöverfarter, kallhyggen osv.
Därför tror jag inte att bättre skyltning är lösningen på detta.
Men däremot så är det ändå viktigt att ordentligt och tydligt skylta upp vägar, kallhyggen osv. för dom omtänksamma förare som kör med insidan, och visar förstånd och hänsyn, men som kanske tillfälligt missat en vägöverfart eller att det faktiskt finns växande skog på sidan om leden.

Visst så vore det önskvärt om i vart fall alla säkerhetsrisker skyltas upp med enhetlig skyltning, typ vägar, järnvägar etc.
Men dessa skyltar kostar pengar, vilket klubbarna (som i dom flesta fallen är ledskötare) inte har så gott om.
Därför borde ju pengar till dessa skyltar komma från statligt håll anser jag, för staten tjänar ju på att olyckorna minimeras.
+ då allt personliga lidande som minskas och som inte går att mäta med pengar.

Skyltning av kallhyggen, är ju inte av säkerhetsaspekter i första hand, som det skyltas upp, och det kan nog göras med enklare skyltning. Kan nog i många fall vara bättre med personliga skyltar på skog- & jordbruksmark, då det känns som att dessa skyltar blir mer "Jordnära" och inte är uppsatta av slentrian. Men egentligen så borde nog varenda skoterförare kunna känna igen ett kallhygge, även om det är 1 meter snö på det.

För att få till snöröjning av vägöverfarterna så går det ju med spade och motorsåg ! få bort ganska så stora och hårda drivor.
Men detta tar tid, så egentligen krävs det nog ett ledprepareringsfordon med schaktblad för att få till överfarterna.
Men hur många klubbar har sådana resurser, så att dom kommer åt alla vägöverfarterna ? Inte många skulle jag tro.
Då detta också är en viktig trafiksäkerhetsgrej, så är det nog bättre att väghållarna, Vägverket och Kommunen, får statliga resurser för att göra detta. Fram tills dess så kan man ju som ledhållare be dessa 2 aktörer om hjälp med snöröjningen av överfartena.

Helt klart så har buskörning ökat även hos oss, tror dessvärre inte att det hjälper med skyltning.
Det körs skoter inne på AJB:s skjutfält, trots att det sitter skyltar uppsatt längs hela skjutfältsgränsen.
Det är också fler skogsägare som hör av sig till klubben och vill få hjälp med att få bukt med buskörningen på föryngringsytorna.
Här är det visserligen inte alltid skyltat, men med bara lite tankeverksamhet, så syns dessa områden rätt så tydligt.
Men om allt detta har med den ökande "Skoterinvandringen" från kusten att göra eller egna lokala förmågor vill jag låta vara osagt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Tror inte att dom notoriska buskörarnas (typ som dom på filmen) bryr sig om skyltning av vägöverfarter, kallhyggen osv....
Det är också fler skogsägare som hör av sig till klubben.......
Här är det visserligen inte alltid skyltat, men med bara lite tankeverksamhet, ,,,

Precis, notorikerna utan vett och sans hjälper ju inget mot tyvärr men jag tror att dessa måste fångas in på något sätt och decimeras till antal.
Precis som vilka ligister som helst så är de väldigt stillsamma i sin ensamhet men i grupp går det att göra vad som helst.
Jag tror att problemen är många för att lösa hela frågan men som obotligt optimist så måste man se det positivt, ett sätt är att hålla frågan levande på slikt forum.
Bland annat så tror jag att förutom civilkurage, hårdare syn från lagens sida osv krävs information för att skapa förståelse för markägarens, brukarens situation och så att de helst inser före de kör på vissa ställen konsekvenserna.
Ser man runt kusten, Haparanda, Fyrkanten osv så tog det ju inte många dar för att många ängar/lindor osv skulle vara sönderburkade dvs inte ens de lokala förmågorna i byarna har förståelse för markägarens vårbruk för med den kyla som vart så har ju inte marodörerna kommit långväga ifrån.

Tänk vad bra det vart istället om de farit till närmaste öppna sjöyta för dessa burkerier och ingen skada skedd.

Tänk vad bra om de håller sig till uppdragna leder över dessa ängar men nej , man måste ju gena...

Egentligen är problemet på många ställen isolerat då områdena som missbrukas oftast ligger väldigt nära bebyggelse, eller om man rör sig i fjällområdena inom 2-3 mil från anläggningen/stugbyn, verkar som de inte törs fara längre bort men tyvärr så syns det ju desto mer.

Nåväl, tyckanden och tänkanden, jag är i alla fall för någon form av taxering vilket oavkortat skulle gå till skoterleder, sedan kan det vara offentlig förvaltning eller helst via entrepenörer, detta skulle möjliggöra för alla entusiaster som sliter med lederna att få vettig kostnadsersättning och därmed lättare att få fler att hjälpa till.
Säkert många som räknat men bara man tog ut kostnad motsvarande för en tank bränsle för ett "ledpass" vilket berättigar att framföra maskinen längs officiell led skulle ge många sköna slantar.

Som lappen sa: "tu ser att te kan kör 5 eller 50 skotrar härna, kör de i samma spår må te vara häntt men kör alla varsitt är te en styggelse"

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Det är juh sketet att några ungdomar med nya skotrar vill testa dem, dessutom på ett plantage, jag är 15, och jag vet att plantorna måste sticka ca 2 meter upp. Även om jag kör på våran inhägnade äng.
Man borde då inkludera det med i teorin för skoterkortet...

Men det är juh så att om några gör någonting så straffas alla.

"Det är med i teorin så slutna gnäll."

Ursäkta men jag vet tyvärr inte sånt eftersom att jag inte kunnat ta kortet ännu.

Last edited:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Det är juh sketet att några ungdomar med nya skotrar vill testa dem, dessutom på ett plantage, jag är 15, och jag vet att plantorna måste sticka ca 2 meter upp. Även om jag kör på våran inhägnade äng.
Man borde då inkludera det med i teorin för skoterkortet...

Men det är juh så att om några gör någonting så straffas alla.
Det är med i teorin så slutna gnäll.

Hela det här är bara en gnälltråd.
Förstår inte varför man skapar en sån här.
Ingen här kommer knappast att få till någon förbättring.
Vill man köra någonstans så kör man där, svårare blir det inte.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hela det här är bara en gnälltråd......
Vill man köra någonstans så kör man där, svårare blir det inte.
Visst är det så för använder man insidan så går det att köra överallt, t o m på en föryngringsyta med plant under 2 meter om man gör det på vårskaren där knappt styrstålen syns.
Men frågan var dock bl a hur vi skall minska all denna ögonretande körning som förekommer vare sig det gäller en fjälltopp eller kustnära ängar o varför man inte kan hålla sig till så få spår som möjligt i områden som inte är avsedda eller lämpliga för det när nu våra maskiner inte sätter gränser längre.(det gjorde ju inte heller ockelbon på 70 talet, gick ju även då att se ut över Tarrekaise o Sarek från toppen på Staika efter lite svett och en avslutande promenad sista 200 höjdmetrarna).

Att tänka på är Chief Oren Lyons visdomsord att vi skall tänka sju generationer framåt i varje handling vi gör, detta har ju den vite mannen glömt tyvärr

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jag tänkte mest på att i stort sett alla på det här forumet som skriver verkar vara paragrafryttare som aldrig har brutit mot någon av de lagar/regler som gäller vid skoteråkning.

Det verkar gå väldigt bra att klaga på andra, men hur körs det själv egentligen?

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det är med i teorin så slutna gnäll.

Hela det här är bara en gnälltråd.
Förstår inte varför man skapar en sån här.
Ingen här kommer knappast att få till någon förbättring.
Vill man köra någonstans så kör man där, svårare blir det inte.:evil:
Har man den inställningen att man kör där man vill, även om man vet att det är fel, så skadar man på sikt dels sin egens möjlighet att köra snöskoter i framtiden, men även för alla andra.

Men nog F-n har nog dom flesta gjort fel när man börjat köra snöskoter, även jag.
Men för mig och mina kompisar del handlade det i dom flesta fall av missförstånd och framförallt okunskap.

För när man t.ex. fick förklarat för sig vad det innebär för en skogsägare att få sina planter nerkörda, så körde vi inte rakt över planteringar efter detta.
När en barndomskompis blev lokförare och informerade om hur man som lokförare känner när man möter en skoter på järnvägsspåret, så gick det upp ett "Liljeholmens", det blev liksom inte aktuellt att köra på järnvägen längre.
Vi kallade det aldrig gnäll när någon som hade insikt i ett skoterrelaterat problem, förklarade följderna av vårt handlande, utan istället så tog vi det till oss.

Att felaktigt beteende påtalas och förklaras är nog fullt naturligt, och tar man det som gnäll, så får man nog tåla det, eller sluta köra snöskoter.
Men förhoppningsvis så kanske någon skoterförare som gör fel därför att man inte har kunskap och insikt, tar det till sig utan att uppleva det som gnäll, och dom som inte gör det, är väl bara att beklaga och istället hoppas på att dom inte hinner förstöra alltför mycket för övriga skoteråkare innan dom mognat och fått lite egen insikt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tänkte mest på att i stort sett alla på det här forumet som skriver verkar vara paragrafryttare....
Det är ju att övertolka budskapet vilket oftast brukar göras av de som känner sig skyldiga.....
Själv är jag den förste att erkänna att man inte varit eller är "guds bästa barn", jag busar runt ibland, jag håller "stumt" för att jag tycker det är skoj ibland att dubblera laglig hastighet, är det sikt o på känd plats så passerar jag väg utan att stanna, jag har 4 åringen framför mig på skotern likaväl som jag ibland kör med moms på allmän väg med personbilen.
Men:
  • Jag räjsar inte runt och "burkar" sönder en åker helt meningslöst.
  • Jag gasar bara fullt där varken ljud eller spår hörs/syns för någon annan, än mindre stör.
  • Möter jag en skidåkare efter led stannar jag och släpper förbi denne med förkörsrätt alternativt om möjligt på en sjöis rundar densamme med 50-100 m.
  • Jag ligger inte efter en mjuk led och skottar upp spybollar var 100:e m.
  • Jag ligger inte och genar i kurvorna efter uppmärkta skoterleder.
Var och en får ju stå för sitt beteende och jag är en av dem som står för att det på alla fronter i vårt samhälle måste till hårdare tag mot dem som förstör för oss andra oavsett det handlar om rena lagbrott (stulen skoter borde jämställas med häststöld i old time western....) eller det handlar om rent oförstånd i brukande av motorfordon mm.
Anser man det är gnäll eller paragrafrytteri att vi skall vara aktsamma om natur, ha respekt för andra osv så är det väl så då....

Helt apropå vad gäller "Vill man köra någonstans så kör man där, svårare blir det inte", kör man efter en väl underhållen uppmärkt skoterled där det också finns skyltat uppmaningen "Avvik ej från leden, tack på förhand" kör man i alla fall vart man vill?

Senast redigerad av en moderator: