Tror inte att dom notoriska buskörarnas (typ som dom på filmen) bryr sig om skyltning av vägöverfarter, kallhyggen osv....
Det är också fler skogsägare som hör av sig till klubben.......
Här är det visserligen inte alltid skyltat, men med bara lite tankeverksamhet, ,,,
Precis, notorikerna utan vett och sans hjälper ju inget mot tyvärr men jag tror att dessa måste fångas in på något sätt och decimeras till antal.
Precis som vilka ligister som helst så är de väldigt stillsamma i sin ensamhet men i grupp går det att göra vad som helst.
Jag tror att problemen är många för att lösa hela frågan men som obotligt optimist så måste man se det positivt, ett sätt är att hålla frågan levande på slikt forum.
Bland annat så tror jag att förutom civilkurage, hårdare syn från lagens sida osv krävs information för att skapa förståelse för markägarens, brukarens situation och så att de helst inser före de kör på vissa ställen konsekvenserna.
Ser man runt kusten, Haparanda, Fyrkanten osv så tog det ju inte många dar för att många ängar/lindor osv skulle vara sönderburkade dvs inte ens de lokala förmågorna i byarna har förståelse för markägarens vårbruk för med den kyla som vart så har ju inte marodörerna kommit långväga ifrån.
Tänk vad bra det vart istället om de farit till närmaste öppna sjöyta för dessa burkerier och ingen skada skedd.
Tänk vad bra om de håller sig till uppdragna leder över dessa ängar men nej , man måste ju gena...
Egentligen är problemet på många ställen isolerat då områdena som missbrukas oftast ligger väldigt nära bebyggelse, eller om man rör sig i fjällområdena inom 2-3 mil från anläggningen/stugbyn, verkar som de inte törs fara längre bort men tyvärr så syns det ju desto mer.
Nåväl, tyckanden och tänkanden, jag är i alla fall för någon form av taxering vilket oavkortat skulle gå till skoterleder, sedan kan det vara offentlig förvaltning eller helst via entrepenörer, detta skulle möjliggöra för alla entusiaster som sliter med lederna att få vettig kostnadsersättning och därmed lättare att få fler att hjälpa till.
Säkert många som räknat men bara man tog ut kostnad motsvarande för en tank bränsle för ett "ledpass" vilket berättigar att framföra maskinen längs officiell led skulle ge många sköna slantar.
Som lappen sa: "tu ser att te kan kör 5 eller 50 skotrar härna, kör de i samma spår må te vara häntt men kör alla varsitt är te en styggelse"