Buskörning

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Finns tyvärr allt för många "puckon" bland oss skoteråkare, ibland undrar man om vi är överrepresenterade av sådana gentemot övriga befolkningen

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Upp med taggtråd istället..

Då kommer skoterolyckor öka!
Inte kul o komma in i 70km/h in i taggtråd! Blir som o kolla på nån SAW film...

Men har ni inte mer vätt utme kusten så finns väl inga alternativ?

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Det är ju bara att titta på bilderna i bildtävlingen, fastkörningstråden mm.
Nog finns det en hel del bilder där som bevisar olagligheter.

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Nu kan ju missförstånd ske när man är ute efter friåkning, men att åka på en så där självklar plantering och rakt över planten är inte mer än idiotiskt.

B

Biosteel

jo men de där va ju bara rent idiotiskt .. visst kan man ta fel o köra över en gång . men int flera gånger .. hela marken ser ju ut som ett övningsfält för bombplan

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Så jäkla onödigt. F*n så det förstör för alla andra. Okej om man kör fel men de e ju bara att vända.

Det har jag fått göra nångång när man har kört nånstanns för första gången. Senast så kom jag ut på en inhängnad äng. Men ägarn hade ett skoter spår över den men då for vi bara fram en bit och vände direkt och tog en annan väg. Så onödigt sånt där.

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
Kan ju nämna att efter en av våra leder finns en skogsplantering där hade någon idiot? kört bredvid den ca 3m välsladdade leden och mejat ner ett antal ungplantor, om jag vore markägare på detta område skulle jag bli störtförbannad
Skoteråkare som beter sig på detta sätt tillhör toppen av förbudsivrarna

Johan001

Välkänd medlem
1 jan 2000
142
0
6
Blev väl lite felformulerat men, jag ser aldrig (sällan) några artiklar från inlandet..
Mest utme luleåkusten detta sker! Nog att de finns vettiga personer där oxå
Det beror nog på att vid kusten så finns det fler privata markägare som är ute och tittar till sina planteringar.
I inlandet ägs ju det mesta av staten. Jag har sett massor av körningar på kalhyggen här i inlandet, särskilt vid branta hyggen där plantorna inte når upp över snöytan.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Det beror nog på att vid kusten så finns det fler privata markägare som är ute och tittar till sina planteringar.
I inlandet ägs ju det mesta av staten. Jag har sett massor av körningar på kalhyggen här i inlandet, särskilt vid branta hyggen där plantorna inte når upp över snöytan.
Allt som sker i skymundan av pressen skadar inte oss skoterförare...
Så det är igentligen skitsamma så länge markägaren/polisen/pressen bryr sig.

Men de verkar dom göra utme kusten!

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå
Allt som sker i skymundan av pressen skadar inte oss skoterförare...
Så det är igentligen skitsamma så länge markägaren/polisen/pressen bryr sig.

Men de verkar dom göra utme kusten!
Bara för att det inte syns i media betyder inte att det inte skadar det redan tilltufsade ryktet skoterförare har fått!!
Ett dåligt rykte sprids fortare än ett bra!

dennis_f

Välkänd medlem
1 jan 2000
122
0
6
Piteå Sverige
Jag bor i Lillpite (som artikeln handlar om) och jag måste säga att det finns mycket puckon som kör skoter här.
Tror knappt att det finns en enda åker här som inte är översållad med skoterspår. Dessutom verkar skyltar som "Avik EJ från leden" tas som någon sorts utmaning för det finns ingenstans som det är mer spår på sidan om leden än just där.
Dålig stil är det helt enkelt!

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Det blir väl broms på detta kors o tvärsåkande över ängar mm någon vecka då ju föret för kortbandarna snöat bort, å andra sidan sitter de väl då efter lederna och och skapar dessa totalt onödiga "epelepsipucklar".
Vart har det vanliga sunda förnuftet och respekt för andra/andras försvunnit från dagens människa då dessa kan sitta timme efter timme och "krossa " snötäcket på en åker, fattar de inte att det skapar problem för markägarens brukande då han säkert får flera veckors försening på sådd eller kanske inte kommer åt en del av marken på grund av att dessa marodörer varit framme.
Som skotervän och anhängare av den fria åkningen kommer tyvärr jag att ha full förståelse den dag markägarna säger tvärt nej till skoterkörning/leder över deras marker då det finns en klick åkare som förstör genom huvudlös körning.

Varför måste man där det finns led i nära anslutning köra utanför denna, gena mer och mer i kurvorna osv?

Varför måste ligistgänget..(egen anm) varav en del med trim/effektpipa sitta och gasa sig runt runt runt på ängar i nära anslutning till bebyggelse dvs det retar folk i onödan, om de skulle våga bege sig ut i mörka skogen någon kilometer skulle det ju inte störa någon.

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Visst ska man köra på lederna när dom finns, men det är roligare att köra i snön....det heter ju ändå snöskoter, så jag kan förstå att man vill köra bredvid lederna men man kanske inte bör göra det alla gånger.