Brps egna försäkring.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
håller med dig fullständigt, vore ju fint om dom som inte krashar skotrar fick behålla sin lägre premie, dom kan väl införa bonussystem tycker jag, skulle helt vara med på höjningen om jag krashat förra maskinen, men varför straffa oss som inte gör detta!

sunde

Medlem
10 dec 2010
28
0
1
Umeå
med 5000 i självrisk på LF, skulle din maskin kosta 6010kr helår INKL. 10% RABATT, och jag har 3bilar, 2skotrar, 1släpvagn, stuga, villa och fritidsförs. på mig å grabben och jag är 31år.

Du måste ju ha dom som bank så du får 25% RABATT och bo i en liten byhåla ???
Bor utan för umeå kan va det som gör det. har bara typ 350:- i rabatt har bil, husvangn på LF ej bank

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik
Tog Svedea halvförsäkring på min x-trim 800 -10 fick ge 3500kr för den och då ingår ju maskinförsäkring till 1000mil eller 5år från inreggning.

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
34
Fan va dyrt alla betalar för sina försäkringar :x
Jag har LF och betalar 3800/år helförsäkring på min 12a.
5000 i självrisk
Är 23år och har en skadeanmälning (förra vintern)
Tycker också det verkar som om många betalar mycket pengar för försäkringarna.
Även jag har LF, betalar 3600 för min 12'as pro rmk 800 helförsäkrat/helår. 5000 självrisk på vagnskada.
22 bast, då har jag varken bil eller något annat försäkrat där.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Tycker också det verkar som om många betalar mycket pengar för försäkringarna.
Även jag har LF, betalar 3600 för min 12'as pro rmk 800 helförsäkrat/helår. 5000 självrisk på vagnskada.
22 bast, då har jag varken bil eller något annat försäkrat där.
Hur fan kan de skilja 2200-2300 kr dyrare vart man bor, jag bor ju inte i stan utan 1,5mil utanför dessutom?
Lär nog ta och åka ner och tala med LF på kontoret, det som gör skillnaden på vart man bor är väl enbart stöldrisken och med tanken på spärrarna på nya maskiner så måste ju det ha fått ner stölderna markant?

En notis som jag fick från försäkringsprodukter är att hålla ögonen öppna på höjningar som kan ske vid årsskiftet på andra bolag då höjt antal skaderegleringar även bör ha drabbat dom vilket leder till höjda avgifter, kan nämligen vara så att dom har varit ute i god tid och reglerat premierna till skillnad mot dom andra bolagen, så vem vet dom kanske rent av blir billigast iafa efter nyår???

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.117
54
48
Örnsköldsvik

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
ring lf i västerbotten och kolla det skiljer mellan olika län 090/109000
hade jag bott i västerbotten hade jag fått 3600kr i premie med mina rabatter, men nu bor jag i dalarna och där får man betala 6010kr för samma maskin, helt sjukt för fan :(
Man kan ju undra hur det kan skilja 2410kr beroende av län, för det får man ju inget konkret svar på när man ringer, det är tamefan skamligt !!!

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Enkelt!

Försäkringsbolagen vill tjäna pengar.

Händer det många olyckor, stölder, bränder osv och exempelvis Dalarna är värre drabbat än Västerbotten då höjer dom i Dalarna men behåller samma låga i Västerbotten.

Samma med ålderskategorier, kön vart man bor osv..

Skulle alla jävla försäkringsbedrägerier upphöra så skulle det vara billigt försäkra skoter.

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Håller med dig fullkomligt förutom ålder, kön och vart man bor som inte används vid skoterförsäkring enligt LF samma kommun samma premie oavsett detta.
Jävligt tråkigt bara att dom som inte skrotar sina maskiner ska stå för den kostnaden, vad sägs om bonussystem !!! Så kan dom ju höja dom som skrotar istället, det borde ju ingen normalt funtad människa tycka vara konstigt eller ?

Last edited:

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Håller med dig fullkomligt förutom ålder, kön och vart man bor som inte används vid skoterförsäkring enligt LF samma kommun samma premie oavsett detta.
Jävligt tråkigt bara att dom som inte skrotar sina maskiner ska stå för den kostnaden, vad sägs om bonussystem !!! Så kan dom ju höja dom som skrotar istället, det borde ju ingen normalt funtad människa tycka vara konstigt eller ?
Helt min melodi också, i slutänden kan det t o m finnas individer som inte får teckna någon försäkring eller i alla fall så skulle den bli riktigt dyr.

Hade en längre diskussion i våras med F-prod runt detta där kontentan var att vi är sakta på väg dit, dock tar det några år då det inte går att tvärhöja (risk för stora kundtapp), däremot går de flesta bolag, precis som det noterats i tråden mot betydligt dyrare försäkring i vissa maskin och kundsegment men ännu är det stora kollektivet med och betalar dyrt för skador hos en alltmer definierad grupp maskiner och åkare.

Den främsta orsaken till höjningarna är de sedan 3-4 år rejält ökande kaskoskadorna, både rena skrotningar men framförallt chassiskador som repas, antal skador har ökat med +10 % (ca 1500 till ca 1800 år 2010 och ännu mer de senaste åren) men framförallt har kostnaden för rep ökat ännu mer, i sig är detta dessutom kostnadsdrivande då t ex en framvagnskrökning/s-modulkrasch på en modern BRP maskin fort kan kosta 20-40 k på verkstaden.
Fixar man det själv, t ex att byta en sprucken s-modul och lite riktarbete så hamnar man under 10k.

Grovt förenklat, viktjakten men framförallt hur och när maskinerna nyttjas i förhållande till vad de är byggda för kostar mer och mer , det körs ju t ex sönder en hel del tidigt på säsongen av en mindre grupp åkare där de flesta av oss väntar tills snön fått bärighet.

Dock finns det tröst i bedrövelsen över kostnadsutvecklingen och det är att f-bolagen efterhand blir hårdare med bedömning och ofta reglerar till en högre självrisk en den låga på 3-4 k många har i reklamen o detta anser jag personligen vara bra.

Skulle gärna gå ett steg till med en möjlighet för individen att välja högre självrisk på 10-30 k mot att premien sjunker rejält, i slutändan handlar det om vilken riskbedömning man gör på sig själv!

Baner

Medlem
19 okt 2012
46
0
6
kiruna
Får betala 2570:- för helförsäkring på min Freeride.
Förde över och förnyade gamla försäkringen, är via Försäkrings produktion och LLOYD'S.

Och 1080:- i Trafik via Modena Försäkringar.

/Baner