BRPs E-tec patentet

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Dyker det upp andra märken med e-tec när BRPs e-tec patent går ut?
Bör det inte gå ut snart? Det hände ju med RER vill man minnas.
 
Reactions: Najad

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Dom hade rer långt före e-tec. Rer kom kring - 00 ungefär, +/- något år, och då på förgasarmotorer.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
1998 kom rer på vissa modeller.
Jo jag hade rer på min Ski-doo Renegade 02a iaf, sen kom väl Polaris med Perc efter några år eller vem som nu var först efter Ski-doo?
Brps pyramid är ju patenterad till i sommar ryktas det men A-C får ju använda nu mer och e-tec patentet borde gå ut snart?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Polaris bytte till sig rätten att använda RER mot att BRP fick använda något av Polaris patent. Tror det var PPS-dämpartekniken.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Evinrude utvecklade väl Etec för jättelänge sen? Men finns nog ett helt gäng små patent på vägen till den Etec vi ser idag.

RER är ju en förhållandevis superenkel lösning jämfört med Etec.
RER precis som Shot är i mitt tycke an produkt av att någon "hade tur" och kom på en idé snarare än att det är svårt att få till. (Ja Shot kräver väl DI iofs)
Finns nog en helt gäng moppepojkar som råkar göra "RER" på moppen t.ex. =)

Så länge inte miljökraven blir så hårda att Polaris inte har något val ser vi nog inte DI i dom. Får jag gissa så har vi eldrivna maskiner från Polaris före vi har DI.

Edit: Och miljökraven är väl ett snitt över sålda maskiner precis som på bil sidan? (Därav har 550 klarat sig till nu)
Så lyckas man sälja några Eldrivna maskiner har man ju bra marginal att pumpa in soppa i Boost =)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Reactions: AllaMärken

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Gick ut i fjol.

Tack!
Var det jag hade hört rykten om men rykten är ju bara rykten.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Lär ju vara mer än ett patent så även om huvudpatentet gått ut går det nog inte kopiera rubbet rakt av.

Lustigt ändå att uppfinnare har sämre skydd än exempelvis låtskrivare och fotografer...
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Lär ju vara mer än ett patent så även om huvudpatentet gått ut går det nog inte kopiera rubbet rakt av.

Lustigt ändå att uppfinnare har sämre skydd än exempelvis låtskrivare och fotografer...
Precis. Tar du ett kort av en blomma är det skyddat i evinnerliga tider. Skriver du en låt även så. Klampar någon in på något du har upphovsrätt på så får du all möjlig hjälp och grava skadestånd.
Som uppfinnare får man bevaka och skydda sina patent själv och när det kommer till eventuellt rättsliga avgöranden så vinner alltid den större parten dvs det större bolaget. Patent är dyra att skaffa och hjälper bara mot likvärdiga eller "mindre" motståndare