Bromsning Nytro

147

Välkänd medlem
3 feb 2006
312
0
16
KLX
Nu ska vi komma ihåg att det skiljer mellan olika bromsbänkar och sätt att använda bänkarna på.
Tex så ger en f7 127 hk i samma bänk, och en rotax 800 ca 130.
Har sett flera bromsningar från usa som visat från 135 till 138 hp på Nytron.
Ni behöver inte vara oroliga Nytron ger de 130 hk som Yamaha uppger!
nu är det så att det är skillnad på hk och hp

1 horsepower = 745.7 watt
1 hästkraft = 735,49875 watt
 
Last edited:

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
nu är det så att det är skillnad på hk och hp

1 horsepower = 745.7 watt
1 hästkraft = 735,49875 watt
Ja det är det, men inte så stor skillnad att det har nån betydelse i det här fallet. Rör sig om ca 2 hk.
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Yamaha_nisse: okej, jo men jag påstår inte att jag kan mera, alltid kan man lära sig en hel del från varje person..

men, ang ditt inlägg. visst, fyrtaktarn har bredare register. förstod att du bara ville visa skillnaden mellan 2takts "spikiga" register o 4 taktarns otroligt breda register.. men bara för att det visades så på dom kurvorna så behöver det inte generelt betyda att alla 2taktare har "spikigt" register.. vilket jag skulle kunna tänka mig att vissa skulle kunna tro.. och tror inte det breda registret är värt hur som helst. ; )

rs_vector, ser inte ut som en ny skidoo det dära. rätta mig nån?, och är väl säkert en 600cc. impressiv ; )
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamaha_nisse: okej, jo men jag påstår inte att jag kan mera, alltid kan man lära sig en hel del från varje person..

men, ang ditt inlägg. visst, fyrtaktarn har bredare register. förstod att du bara ville visa skillnaden mellan 2takts "spikiga" register o 4 taktarns otroligt breda register.. men bara för att det visades så på dom kurvorna så behöver det inte generelt betyda att alla 2taktare har "spikigt" register.. vilket jag skulle kunna tänka mig att vissa skulle kunna tro.. och tror inte det breda registret är värt hur som helst. ; )

Jo, men skulle bara förklara vad jag menade.. Så detta kändes som ett prakt exempel..
Men som ALLTID finns det ju säkert 4-takts med spikigare o 2-takt med bredare. Men inget och tjafsa om...

//Rasmus
 
4

426H

Nu lägger jag mig i och bråkar igen, eftersom jag tror ganksa mycket på fakta så tänkte jag fråga hur du ska förklara detta nu?

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/phazer4t/ingemars/m-performance-mulle-mora146.jpg

Turbo kittad yamaha Phazer som M-performance i mora bänkat
Den visar 60Nm vid 80hp Samt 62.6Nm vid 146.4hp

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/polaris/-05/polsw800slp-05.jpg

En Polaris switchback 800 med SLP pipa
Den visar 95.70Nm vid 140.20Hp

Effekt = vridmoment*varvtal/7025
Så enligt den formeln skulle
12300*62.60/7025 = Effekt
Effekt = 109.6hp Enligt formeln
Effekt = 146.4hp Enligt Bromsbänken

Detta på Phazer med MCX turbo
samma sak med polarisen då..

7700*95.70/7025=Effekt
Effekt ~ 104.90hp
Effekt = 140.2hp Enligt bromsbänken.

Eller har jag tänkt fel någonstans? Sent och trött..

//Rasmus
M-performance har uppenbarligen köpt sin bromsbänk i USA. Den visar i alla fall vridmoment i fl/lbs. Ta gånger 1,35 så blir det Newtonmeter!
 

Temab

Ny medlem
2 feb 2008
2
0
1
Hissjö
Körde NM i dragracing i Meråker Norge i våras i open fuel var de 5 bästa ifrån Sverige och 5 bästa från finland samt 6 bästa från Norge för dom var värdsland. När det var semifinaler var det bara 4 st 4-taktare kvar av 16 st i eleminerningen. och då avgjordes tävlingen på 152m pga säkerheten. Har inte sett till en 2-taktare här i europa i toppen på flera år nu. verkar stå still med utvecklingen på den fronten. och dom få stackare som håller på med den uråldriga tekniken verkar mest hålla på med kolvbyten och annat dyrt mellan kvalen och heaten... :D
 
4

426H

Välkommen till forumet Temab! Alltid kul med en 1:a handsrapport från er som är med och rejsar. Håller med dig om att en 4T skoter är nog smartaste och billigaste sättet om man man vill nå framgång. Åtminstone i vissa klasser... ;)
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Alla som läst Affes svar vid tidigare diskussioner om varför MC-Xpress bromsar lägre siffror än alla andra kanske skulle kolla in på SR:s forum. Där beskriver han att det nästan alltid skiljer effekt nedåt när de bromsar. Helt enkelt pga hur man satt upp bänken och framförallt på sättet man bromsar på. Hur länge, dynamiskt eller statiskt osv. Nytron levererar omkring 136 hk vid varenda bromsning på andra sidan pölen och det är det som Yamma själva säger att den ger. De är inte kända för att överdriva sina siffror direkt. Lika blyga som Porsche är med sina acc-siffror, vilket är mkt positivt för oss kunder =)

//R
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Stopp & Bromsbelägg.
Jovist,dynon är köpt i USA, men programvaran är global.
Jag kan skriva ut effekten i alla förekommande normer,men eftersom 99% av effektuppgivelser man pratar om är Hp samt att många Usa,Canada tittar på mina dyno sidor väljer jag just att publicera i Hp och ft/lb.
Ska man vara 100% metrisk är det Kw-EG effekt som gäller idag,och är ytteligare annorlunda.
(Ser att min -08 800R är angiven i det.)
Ett fåtal vill räkna om Hp till Hk eftersom det blir lite mer och mår bättre av det.
Man säger hästar och menar Horsepower.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Ärligt talat, vem i helskotta ratar en skoter för att den vid bromsning visar sig ha några hästkrafter mindre än uppgivet?

Dessutom har en 4t sina hästkrafter kvar efter 500 mil.

Skoterns helhetslösning är väl viktigare, och utvecklingen går ju bara åt ett håll. För sex år sedan lät det ju att 4t är för tunga, grisar i snön, långsamma osv, sedan kom RX-1. Då var "tunga" och "grisar i snön" kvar. Efter Nytro och Phazer, vad finns kvar av argumenten mot 4t? Fina maskiner, där motorn inte är grejen även om det råkar vara 4t - helt i linje med Yamahas filosofi.

Bromsning är en sak, den visar bara effekten i en viss motorindivid men egenskaperna och prestandan hos en skoter avgörs av allt annat. Om motorn lämnar 138, 130 eller 125 hk saknar betydelse om inte variatorn fungerar perfekt, om mattan saknar grepp eller om viktfördelningen är kass - allt efter användningsområde. En lätt liten 4t 500cc med turbo är överlägsen en 800 2t, både i hållbarhet, bränsleförbrukning, effekt på höjd och brett register som visst har betydelse för en skoter.
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Mulle skrev:
Stopp & Bromsbelägg.
Jovist,dynon är köpt i USA, men programvaran är global.
Jag kan skriva ut effekten i alla förekommande normer,men eftersom 99% av effektuppgivelser man pratar om är Hp samt att många Usa,Canada tittar på mina dyno sidor väljer jag just att publicera i Hp och ft/lb.
Ska man vara 100% metrisk är det Kw-EG effekt som gäller idag,och är ytteligare annorlunda.
(Ser att min -08 800R är angiven i det.)
Ett fåtal vill räkna om Hp till Hk eftersom det blir lite mer och mår bättre av det.
Man säger hästar och menar Horsepower.
Hej och tack för bromsningen av min MM i förra veckan. Mkt roligt och sannolikt beroendeframkallande det där med bromsning. Får bli en ny gång till hösten igen och förhoppningsvis med ännu bättre resultat.

Lite skumt är det iaf då de bromsningar jag sett (iofs inte mer än kanske ett 10-tal) så har MCX konstant haft ca 10 hp lägre än de på andra sidan pölen som bromsat samma modell (ej exakt samma individ alltså). Var ganska övertygad om att det berodde på att man valt att bromsa på ett
lite annorlunda sätt än andra med samma utrustning.


Ärligt talat, vem i helskotta ratar en skoter för att den vid bromsning visar sig ha några hästkrafter mindre än uppgivet?

Bromsning är en sak, den visar bara effekten i en viss motorindivid men egenskaperna och prestandan hos en skoter avgörs av allt annat. Om motorn lämnar 138, 130 eller 125 hk saknar betydelse om inte variatorn fungerar perfekt, om mattan saknar grepp eller om viktfördelningen är kass - allt efter användningsområde.
Instämmer helt. Min gamla (och tunga) MM700 från 2000 hänger med en CF 800 -08 överaskande bra. Kanske till och med mer än så ibland... :eek::eviltongue: I och för sig har den pipor, men enligt bromsning gjord förra veckan hos Mulle så levererade den "bara 120 hp". Med +20 kg (minst) i vikthandikapp och dryga 20 hp i effekthandikapp så borde man vara hopplöst efter, men icke. Det är tokjämt upp till ca 100. Å andra sidan så är toppfarten inte högre än ca 145 km/h (GPS), fast med en "crossovermaskin" så vem behöver mer? Korrekt uppsatt variator gör mao "en hel del" för prestandan och därmed bör man kunna få ut betydligt mer prestanda ur en CF 800:a genom att sätta upp variatorn mer optimalt och då är man ju tillbaka till att skåda bakljus igen. Effekten verkar ju finnas på dem iaf.

//Rob
 

Robster

Välkänd medlem
14 okt 2004
790
0
16
Dalarna
Yamaha nytro är bromsad till 148hk med Excell systemet och det ger ca 10 hästar. så hur kan då den bara ha 122,9hk orginal???:S
Att Excell systemet ska ge 10 hästar :boring:tror jag inte ett smack på förän det finns styrkt från någon trovärdig bromsare med papper. 4-taktsmotorer svarar knappt på annat avgassystem om inte orginal är felbyggt och personligen har jag lite svårt att tro att Yamaha som är en av världens bästa motorbyggare skulle missa att plocka ut 10 hästar som bara väntar på att släppas fria. Nja, säger jag.:confused:

//Rob
 

Mulle

Välkänd medlem
2 mar 2005
498
0
16
Mora
Tänkte skriva några korta ord,men ämnet är för djupt.
Ska skotrars prestanda jämföras bör det göras på Dragrace tävling med riktig tidtagning.
Annars blir det bara enskillda upplevelser.
Går en likadan skoter fortare än din beror det på att han lyckats bättre med sin variator.mm.mm.mm.

"Under en tidsperiod var det många cross åkare som menade att toppeffekten inte var så noga i 800 klassen, javisst sätt då i en ET 340 motor om inte effekten är så noga.
Från en annan vinkel ska nämnas Ottossons SRX 600 som körde bättre tider än 800 klassen i Dragrace."
 
D

dvane

Nu har MCxpress bromsat nya Nytron till 122,9 hk. 15 hk har försvunnit från siffrorna som läckte ut i våras. Synd att yamahas amerikanska marknadsavdelning alltid skall hypa nya modeller så in i h-e. Det leder ju bara till besvikna kunder i slutändan. Det fanns en hel del besvikna phazer ägare förra året. Gissar att det kommer att finnas en hel del besvikna nytro ägare i år som tror att dom köpt motsvarande en 800 men i stället fått en tung 600..:(

skitsnack.. läs i senaste tidningen , då hade den ca 140 org och 150 med annat rör.
 

srx700h

Medlem
18 okt 2008
22
0
1
boliden
Det är lite mysko det här effektsnacket. Kan lägga in en självupplevd aspekt på det hela.
Köpte nyss en begad Warrior 08 som gått 280 mil. Vridet från motorn känns i armarna som man är van från srx 700 och dylika maskiner. Provkörde även en identisk warrior som gått 99 mil och den kändes lika slö som min kompis nytro gjorde i fjol när den gått ca 40 mil. Killen jag köpte Warriorn av sa att han var besviken på motoreffekten fram till att den gått ca 120 mil. Min reflektion blir att motorerna behöver köras in innan de går som de ska. Kanske en nytro som gått 120 mil också levererar ett vrid som känns när man gasar på. För som den MTX nytron var orginal efter 40 mil så fanns inte det vrid som jag har i min långa srx 700 (visserligen portad). Nu har han satt turbo på nytron så vridet finns! Är det fler som upplevt att motorerna från Yamaha behöver lång inkörning?