Bromsning Nytro

4

426H

Nu har MCxpress bromsat nya Nytron till 122,9 hk. 15 hk har försvunnit från siffrorna som läckte ut i våras. Synd att yamahas amerikanska marknadsavdelning alltid skall hypa nya modeller så in i h-e. Det leder ju bara till besvikna kunder i slutändan. Det fanns en hel del besvikna phazer ägare förra året. Gissar att det kommer att finnas en hel del besvikna nytro ägare i år som tror att dom köpt motsvarande en 800 men i stället fått en tung 600..:(
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Glöm inte bort att de e 4-takts hästar vi snackar om där!

Sen i tester från i våras så gav de flesta bara posetiv kretik om nytron, så besvikna tror jag inte så många blir.. Antagligen ganska många "fel" som med Phazern skulle jag tro!

//Rasmus
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
jasså har dom bredare register? förklara gärna hur du menar då.
spelar ingen roll 120hk är 120hk spela roll om det är med fyrtakt 2takt eller wankel.

120 är 120 thats it
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Vad jag sett på bromsningar av tex Rx-1 kommer hästarna i en flakare vinkel än tex du har en 2-takt då de brukar bli "spikar"..

Alltså från inslagsvarv till max effekt...
Som grafer på M-performance.

Summit 800-04 Inslag = 60hp Max = 141hp
Inslag c:a 5000varv Max 7750varv = 2750varv att "köra" med
Rx-1a -04 Inslag = 80hp Max = 130hp
Inslag c:a 6000varv Max 10100varv = 4000varv att "köra" med

Så tappar du 1000varv från max effekt på Summiten Tappar du hela 40hp.
Tappar du 1000varv på Rx-1an så tappar du ynka 10hp..
Menar att även om du tappar varv så tappar du inte lika mkt effekt som med 2-taktarn..

Förstår du bättre vad jag menar nu?
//Rasmus
 

kgatan

Medlem
14 okt 2006
22
0
1
Låter lite konstigt att det skulle vara 123 hk i den.
Kan man vara 100% att det inte ligger nått annat problem bakom?

Det ska väl iaf vara 130 hk i den och att avrunda 7 hk låter orimligt.
 

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Man brukar ju oftast få några extra hästar efter att den är riktigt inkörd åxå..
 

jorpe

Välkänd medlem
21 jul 2007
658
0
16
gällivare
Yamahanisse: vooojj... brett register, konstigt.. hela 122.9 HK på 1000 cc slagvolym.. ska man komma under 140 HK med en 2 taktare som har 1000cc då får den juh också brett register.. nog kan man få brett register med en två taktare också.. men det beror på helt hur piporna är avstämda. nog kan man ha raka rör på en 2 taktare. då får den bredare register för den fungerar bättre all arond och inte bara på ett spec varvtal.. men såklart får man inte lika hög topp effekt som en med avstämd pipa/pipor..
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Nu ska vi komma ihåg att det skiljer mellan olika bromsbänkar och sätt att använda bänkarna på.
Tex så ger en f7 127 hk i samma bänk, och en rotax 800 ca 130.
Har sett flera bromsningar från usa som visat från 135 till 138 hp på Nytron.
Ni behöver inte vara oroliga Nytron ger de 130 hk som Yamaha uppger!
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Yamahanisse: vooojj... brett register, konstigt.. hela 122.9 HK på 1000 cc slagvolym.. ska man komma under 140 HK med en 2 taktare som har 1000cc då får den juh också brett register.. nog kan man få brett register med en två taktare också.. men det beror på helt hur piporna är avstämda. nog kan man ha raka rör på en 2 taktare. då får den bredare register för den fungerar bättre all arond och inte bara på ett spec varvtal.. men såklart får man inte lika hög topp effekt som en med avstämd pipa/pipor..
Detta exemplet var bägge orginal..
Tog 2 skotrar med ungefär samma motorvolym.
Ungefär lika många hästar!

Skillnad? 2-takt vs 4-takt

Ska du börja modifiera är allt möjligt, Men nu är de ju standard vi snackar om. Tog Exemplen från M-performance som nog vet va de håller på med..

Allt jag säger bygger på fakta jag läst, kan du mer jorpe och vet att du KAN mera.. så säger jag inte imot!
Eller du kanske inte förstod vad jag skrev?

*edit*
Jag snackar nu mera allmänt om 4-takt vs. 2-takt..!

//Rasmus
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Är det inte konstigt att det alltid slutar med 4takt VS. 2takt?
Mjo, om man skriver något som är bra på en 4T så kommer alltid någon 2rökare och hävdar sig med att det också är så eller att det går att göra så på en 2T.

Vill inte kunna komma ihåg att om någon säger nåt om en 2T att det direkt kommer någon 4T och hävdar sig på samma sätt...

Känner sig 2Tarna att de är påväg att bli helt avhängda då de hela tiden hävdar sig? Vet då iaf hur det blivit i min bekantskapskrets, i börjar körde alla 2T, nu drar de flesta omkring med RX1'or...

De maskiner som har rasat under våra långresor har inte varit 4Tare, trots att det har vart flest 4Tare på resorna.

Nya Nytron tror jag kommer bli en bra maskin. Den är dock ful som stryk. Man vänjer väl sig kanske, ungefär som REVen...
 

runte

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.048
2
38
Sävast Norbotten
jasså har dom bredare register? förklara gärna hur du menar då.
spelar ingen roll 120hk är 120hk spela roll om det är med fyrtakt 2takt eller wankel.

120 är 120 thats it
Du glömmer det nog så viktiga vridmomentet som rent allmänt ligger på betydligt större siffror på en 4-taktare

Besökte en mässa idag där det bla. fanns en del modellflygplan + motorer, där fanns en motor på 250cm² som vid 10000rpm utvecklade hela 35hp, montera in denna motor i en skoter så får ni se vad som händer när vridmomentet är lågt, den skotern kommer aldrig ens till den första snödrivan

Dvs. man kan inte göra en direkt jämförelse mellan olika motortyper och hp

Fö. så är det bara att titta på utvecklingen med bilar, hojar och båtmotorer så får man en indikation vart det bär hän med skotermotorer
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
är ingen direkt fantast av 4takt men jag tror mkt väl att nytro kommer ha kring 130hk. är från maskin till maskin samma på 2t.

jag tror att 4takt kommer mer och mer.
men det lär dröjja 10år minst innan dom fått bort den extra vikten.
hade vela ha 4takt om det inte var för vikten.

skotrarna är 2 olika typer det går knappt att jämnföra dom som vi alla gör.
4takt ska man ha om man vill ligga efter led eller ha en turbo i skotern så man kan bomba i riktningen uppåt.
jag tycker att yamaha har LÄTT den bästa klätterskotern med en turbo på då.
och det är nog ingen som är nära enligt mig.
bana och hoppa på fritiden ligger dom enligt mig lite baki.
men dom lär komma. jag tror inte på nytro iår men jag tror den kommer bli bra om 1-2år och den kommer nog vara i samma klass som alla 2takt på bana.
vem vet jag kanske har fel den kan också slå redan iår men jag tror det blir om nått år efter lite utveckling.
 

yel_low1

Semi PRO sledder
12 okt 2004
288
0
0
Sunderbyn
Du glömmer det nog så viktiga vridmomentet som rent allmänt ligger på betydligt större siffror på en 4-taktare

Besökte en mässa idag där det bla. fanns en del modellflygplan + motorer, där fanns en motor på 250cm² som vid 10000rpm utvecklade hela 35hp, montera in denna motor i en skoter så får ni se vad som händer när vridmomentet är lågt, den skotern kommer aldrig ens till den första snödrivan

Dvs. man kan inte göra en direkt jämförelse mellan olika motortyper och hp

Fö. så är det bara att titta på utvecklingen med bilar, hojar och båtmotorer så får man en indikation vart det bär hän med skotermotorer
Phazern har 80hk på 499cc. det är typ 40hk på 250cc...


de är bra mkt avundsjuka från 2t gänget här ser man, varför ids ni ens bry er om 4t är så dåligt? håll er till era illaluktande 2t med sååå mycket köra med och ultralätta maskiner. ni kan iaf räkna åren på 1hand tills 2t är borta och förbjudet i flera länder.
 
4

426H

Du glömmer det nog så viktiga vridmomentet som rent allmänt ligger på betydligt större siffror på en 4-taktare

Besökte en mässa idag där det bla. fanns en del modellflygplan + motorer, där fanns en motor på 250cm² som vid 10000rpm utvecklade hela 35hp, montera in denna motor i en skoter så får ni se vad som händer när vridmomentet är lågt, den skotern kommer aldrig ens till den första snödrivan

Dvs. man kan inte göra en direkt jämförelse mellan olika motortyper och hp

Fö. så är det bara att titta på utvecklingen med bilar, hojar och båtmotorer så får man en indikation vart det bär hän med skotermotorer
Öhh, tror inte du har riktigt koll på vad du snackar om.:confused:
En motor som utvecklar 35 hp vid 10000 rpm har alltid 50 Nm i vridmoment. Gäller oavsett om det är en 2T eller 4T. Det finns nämligen ett matematiskt samband mellan varvtal, effekt och vridmoment. Se här tex: http://sv.bsrab.se/faq/107/
Det som är intressant när man jämför motorer är därför effekt (hästkrafter), eftersom vridmomentet alltid kan ökas till önskvärt värde genom att växla ner. Effekten går dock inte att ändra utan att trimma motorn. Vad som är intressant är dock normalt inte bara maximala effekten vid ett visst varvtal, utan snitteffekten över det varvtalsområde man använder motorn på. Om du tar en bil tex så kanske varvtalet sjunker 2000 rpm när du växlar. Hur fort bilen accelererar beror därför på hur stor snitteffekt du har maximalt över ett varvtalsområde som är minst 2000 varv brett. För en skotermotor är dock behovet av ett brett effektregister mindre eftersom den har variatordrift. Om variatorn är rätt inställd innebär detta att motorn arbetar i närheten av sitt optimala varvtal (det varvtal där motorn ger mest effekt) när man ger full gas under hela accelerationsfasen.

Vill bara tillägga att jag varken är yamaha eller 4T-motsåndare. Var tvärtom riktigt sugen på att köpa en Nytro MTX när uppgiften om 138 hk läckte ut i våras. Det ser ut att vara en riktigt bra maskin med modern go körställning och troligtvis bra kvalitet som det brukar vara på yamaha. Synd bara att Yamahas marknadsavdelning alltid verkar haussa alla nya modeller så in i h-e och sen inte lever upp till vad dom lovat.
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Öhh, tror inte du har riktigt koll på vad du snackar om.:confused:
En motor som utvecklar 35 hp vid 10000 rpm har alltid 50 Nm i vridmoment. Gäller oavsett om det är en 2T eller 4T. Det finns nämligen ett matematiskt samband mellan varvtal, effekt och vridmoment. Se här tex: http://sv.bsrab.se/faq/107/
Det som är intressant när man jämför motorer är därför effekt (hästkrafter), eftersom vridmomentet alltid kan ökas till önskvärt värde genom att växla ner.
Nu lägger jag mig i och bråkar igen, eftersom jag tror ganksa mycket på fakta så tänkte jag fråga hur du ska förklara detta nu?

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/yamaha/phazer4t/ingemars/m-performance-mulle-mora146.jpg

Turbo kittad yamaha Phazer som M-performance i mora bänkat
Den visar 60Nm vid 80hp Samt 62.6Nm vid 146.4hp

http://www.m-performance.com/Grafik/Dynobilder/polaris/-05/polsw800slp-05.jpg

En Polaris switchback 800 med SLP pipa
Den visar 95.70Nm vid 140.20Hp

Effekt = vridmoment*varvtal/7025
Så enligt den formeln skulle
12300*62.60/7025 = Effekt
Effekt = 109.6hp Enligt formeln
Effekt = 146.4hp Enligt Bromsbänken

Detta på Phazer med MCX turbo
samma sak med polarisen då..

7700*95.70/7025=Effekt
Effekt ~ 104.90hp
Effekt = 140.2hp Enligt bromsbänken.

Eller har jag tänkt fel någonstans? Sent och trött..

//Rasmus