Bromsklossar till axys rmk

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Någon som har bytt bromsklossar och hittat något billigare alternativ, tycker 2200kr för ett par bromsklossar är helt överjälvigt dyrt, speciellt när dom inte verkar hålla mer än 50 mil... På pro-riden höll dom iallafall 250mil och till dom finns pirat för 250kr som funkar/håller minst lika bra.

Här är lite mått, måste man slipa lite så är det inget problem, slipar länge för att komma upp i 2200kr om man lejer någon... :)




Tänker att det måste finnas något som nästan passar från någon cross/moped/fyrhjuling eller något liknande fordon.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Vad är det för fabrikat på bromsoket? Står någon tillverkares namn och artikelnummer på de gamla bromsklossarna, eller är de bara märkta med Polarisnummer?

Måtten ser nästan ut som om bromsklossar från bakbromsarna på en äldre Citroën (GSA, CX, BX etc) skulle kunna passa.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
SLP verkar ju ha en variant. Kostar ändå 560kr plus frakt (200ish kr) på Ebay så rimligheten går väl att ifrågasätta även där. Men det är bra mycket billigare än 2200kr iaf...
Orkar skotertillverkarna verkligen utveckla egna belägg är ju frågan? Känns som det borde vara något leverantören av bromssystemet har på hylla annars kan man tycka.

https://startinglineproducts.com/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=3&catID=54&productID=55

https://www.ebay.com/itm/SLP-PR-BRAKE-PAD-POL-AXYS-RMK-SKS-AND-ASSAULT-27-99/192409820320?hash=item2ccc84dca0:g:UlMAAOSwH-daQpwE&vxp=mtr
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Vad är det för fabrikat på bromsoket? Står någon tillverkares namn och artikelnummer på de gamla bromsklossarna, eller är de bara märkta med Polarisnummer?

Måtten ser nästan ut som om bromsklossar från bakbromsarna på en äldre Citroën (GSA, CX, BX etc) skulle kunna passa.
Hayes type126 står det på klossarna. Har dock inte lyckat hittat dom utanför polaris.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
SLP verkar ju ha en variant. Kostar ändå 560kr plus frakt (200ish kr) på Ebay så rimligheten går väl att ifrågasätta även där. Men det är bra mycket billigare än 2200kr iaf...
Orkar skotertillverkarna verkligen utveckla egna belägg är ju frågan? Känns som det borde vara något leverantören av bromssystemet har på hylla annars kan man tycka.

https://startinglineproducts.com/catalog.cfm?pageID=detail&catalogID=3&catID=54&productID=55

https://www.ebay.com/itm/SLP-PR-BRAKE-PAD-POL-AXYS-RMK-SKS-AND-ASSAULT-27-99/192409820320?hash=item2ccc84dca0:g:UlMAAOSwH-daQpwE&vxp=mtr
Det är ett klart bättre alternativ än polaris pris, men fortfarande rätt saftigt egentligen blir ju ca 1050 inkl frakt, moms och tull. Dock lite drygt att vänta på frakt från usa, då ingen lär ha dom hemma här i sverige, tror inte änns polaris har dom på lager..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
50 mil!, ligger bromsarna på, eller är det skarpa sidor på bromsskivan som gör det?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Är väll rätt normal körning... men använder bromsen väldigt mycket när jag kör, men att dom ska hålla bara 1/5del så länge som dom gamla är dåligt.
Skivan är slät och fin, kanske lite repig nu när det gått metall mot metall..
 

Loboman

Aktiv medlem
8 feb 2015
78
4
8
Luleå
Ser exakt ut som beläggen till downhillhojen där jag hade Hayes bromsar. Leta åt det hållet. Dra ett mejl direkt till Hayes och fråga?
 

morris

Välkänd medlem
1 jan 2000
567
3
16
Gällivare
Hittat nåt vettigt? Såg just mina är slut alldeles strax... Fanns nå scooter/fiddybelägg som såg snarlika ut, men kvalitén lär ju inte vara nå vidare.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
 

Winterspeed

Välkänd medlem
15 mar 2020
178
9
18
39
Åre
Fick min faktura idag, 1500 för bromsklossar
Precis monterat dit dom, funderar på att ta av dom och lämna tillbaka dom men säkert försent nu
Bättre än 2200 iafl men ändå sjukt dyrt.
Mina var sopslut 200 mil
Hade räknat med 500 typ 😆🙈
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
De ser liknade ut som på KTM sm /suoperduke 990 Fram bromsbelägg och de går att köpa bet billigare än 600kr
Om någ är intresserad så kan jag mäta dem för jag har flera lösa.
 
Last edited:

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Lyfter den här tråden, jag måste byta klossar igen på min Axys RMK 850, verkar gå en uppsättning per säsong, minst.

Skivorna är som bekant otroligt vassa med sågtänder, ursparningar och hål. Lönar det sig att grada kanterna på skivan och kring alla hålen?

Passar bromsskivan från någon annan modell? Såg att det fanns en del från Axys och PRO-ride på laga.se. Både släta och hålade.

Min hastighetsgivare som sitter nästan dikt mot bromsskivan verkar ha gett upp också, jag får en felkod iaf P06B4 på denna sensorn.
Givaren ser ut att ha fått en hel del stryk på den platta delen som är vänd mot bromsskivan så jag har beställt en ny sådan också.

Funkar givaren mot en annan bromsskiva?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Någon som har bytt bromsklossar och hittat något billigare alternativ, tycker 2200kr för ett par bromsklossar är helt överjälvigt dyrt, speciellt när dom inte verkar hålla mer än 50 mil... På pro-riden höll dom iallafall 250mil och till dom finns pirat för 250kr som funkar/håller minst lika bra.

Här är lite mått, måste man slipa lite så är det inget problem, slipar länge för att komma upp i 2200kr om man lejer någon... :)




Tänker att det måste finnas något som nästan passar från någon cross/moped/fyrhjuling eller något liknande fordon.
För ett ljusår sedan på en Pro x så passade klossar från en HD mc exact kommer inte ihåg vilken mod, men det kanske inte är helt otroligt att det finns till dom nya också...Lycka till
/
Bosse
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
För ett ljusår sedan på en Pro x så passade klossar från en HD mc exact kommer inte ihåg vilken mod, men det kanske inte är helt otroligt att det finns till dom nya också...Lycka till
/
Bosse
Idag finns det piratklossar till axys också, som är rimligt prissatt.
 
Reactions: Bola