Bromsbänk, dyno, rullande landsväg??????

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:
Fan grabbar ja må va dum i huvudet men kan nån förklara detta för mig vad är skillnaden på dessa??

Anledningen till att jag undrar är att ja ska till och handla en rev 800 och killen jag köper skotern av har kört den i dyno och fin justerat allt till toppeffekt säger han.

Problemet med detta är att han har effekt papper på hk och de ska vara 75 hk i den på "mattan".

Kan verkligen detta stämma? hur kan de vara en nästan 50% förlust från motor till matta?
De sägs ju att en 800 i den årsmodellen har ca 140 hk.

Killen jag köper skotern av verkar mycket seriös så jag tror inte han håller på att blåsa mig men jag skulle ändå vilja ha en förklaring

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
Bromsbänken mäter effekten på motorns vevaxel som mycket väl kan vara 140hk medans sled dyno=rullandelandsväg är ett "band"man ställer skotern på och man får då fram effekten på mattan, så att man sen kan sätta på ett variatorkit som ger dom lilla extra kusarna ner till marken,effektförlusten består ju av variatordriften som tar en massa kraft sen så är nog inte band det mest lättrivna heller . Mulle i mora fixar dessa grejer har jag sett. m-performance.se/Sidor/Dyno.htm

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Bromsbänken mäter effekten på motorns vevaxel som mycket väl kan vara 140hk medans sled dyno=rullandelandsväg är ett "band"man ställer skotern på och man får då fram effekten på mattan, så att man sen kan sätta på ett variatorkit som ger dom lilla extra kusarna ner till marken,effektförlusten består ju av variatordriften som tar en massa kraft sen så är nog inte band det mest lättrivna heller . Mulle i mora fixar dessa grejer har jag sett. m-performance.se/Sidor/Dyno.htm
Brukar inte sled-dynon ev. bestå av en boggieatrapp som man kastar in, och så drivs dynoturbinen av den kuggdrivna vändaxel som sitter i denna "boggie"?
Ser det mycket svårt att få något särskilt bra fäste på vilken "matta" man än skulle köra skoterns egna matta på... Om man har någorlunda mycket att köra med, givetvis.

Till bilar finns däremot samma princip som du beskriver, men då med hjulen på rullar.
Annars är det rototest, då man bultar av hjulen och bultar fast mätprylarna på naven.
Tredje är ju på vevaxeln.

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
rototest påstås vara det enda mätmedlet som ger exakta resultat.

kanske svårt att göra på en skoter? :p

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
:confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused::confused:
Fan grabbar ja må va dum i huvudet men kan nån förklara detta för mig vad är skillnaden på dessa??

Anledningen till att jag undrar är att ja ska till och handla en rev 800 och killen jag köper skotern av har kört den i dyno och fin justerat allt till toppeffekt säger han.

Problemet med detta är att han har effekt papper på hk och de ska vara 75 hk i den på "mattan".

Kan verkligen detta stämma? hur kan de vara en nästan 50% förlust från motor till matta?
De sägs ju att en 800 i den årsmodellen har ca 140 hk.

Killen jag köper skotern av verkar mycket seriös så jag tror inte han håller på att blåsa mig men jag skulle ändå vilja ha en förklaring
Effekt förlusten ner i mattan är från ~35,40% och uppåt beroende på skoter så det kan mycket väl stämma att den har 75hp ner i mattan. Oftast mäts det på vevaxeln som har skrivits tidigare och då ger den säkert 130-140hk men skulle jag själv "bänka" en skoter så skulle det ju vara som ägaren gjort med rev 8000an. Jag är själv inte intresserad av vad som är på vevaxeln det säger egentligen ingenting om hur många hk den har.

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Att mäta på mattan var väldigt på tapeten när jag fortfarande lekte i sandlådan :laugh:
Men nej, tycker de är ett löjligt sätt att mäta, för du kan slänga upp ett variator kit som är ypperligt i "matt-bänk" men inte alls funkar IRL.

En effektkurva på vevaxeln ger ett resultat som du kan ha nytta av.
Du vet när motorn levererar effekt och kan därifrån arbeta under riktiga förhållanden att ta fram ett variator bestyckning + drevning.

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jag är själv inte intresserad av vad som är på vevaxeln det säger egentligen ingenting om hur många hk den har.
:confused::confused::confused::confused: bänkning på vevaxeln säger väl EXAKT hur många hästar du har i maskinen. En så kallad "rullande" bänkning använder du för att få en optimal variator inställning kontra hästarna du har på veven, så du får ner så mycket av den kraft som möjligt på mattan...

Thekeffo

Välkänd medlem
14 dec 2008
152
0
6
Tack ska ni ha grabbar.

Jag ringde ner till mulle idag och han sa nått om att 50% förlust innan hk tar i snön inte är nått konstigt.
han tyckte därimot att min 79 hk (inte 75 som tidigare stod) lät riktigt bra!

Fan manskulle uppfunnigt nått bättre driftsystem med typ 15% förlust, då skulle man puttra runt på ny lynxen ist! :D

Kort sagt ca 135-140 hk i motor, 79 i snön och grabbarna får bara se den röda lampan i år igen!

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
35
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
:confused::confused::confused::confused: bänkning på vevaxeln säger väl EXAKT hur många hästar du har i maskinen. En så kallad "rullande" bänkning använder du för att få en optimal variator inställning kontra hästarna du har på veven, så du får ner så mycket av den kraft som möjligt på mattan...
Som Yamaha_nisse skrev så har du mer nytta av vevaxelns hästar än mattans hästar när du ska fixa variatorerna. Sätter du på ett V-kit på skotern och den funkar bra på dynon så är det inte säker den funkar bra i snön då du har ett mycket högre motstånd där än på dynon...