Hej.
Jag har problem;
Jag ska göra en lång historia något kortare.
För ett par veckor sedan körde jag sönder motorn i min RAVE RE 600 HO 2007. Det var en kolv som gick sönder, jag har två teorier på vad som kan orsakat det hela.
Dels tror jag på normal förslitning, dock har motorn bara gått 420 mil. Det känns ju inte helt rikigt då jag tycker motor borde kunna gå lite längre innan byte av kolvar. Skotern kan i och för sig hårt innan min ägo, bl.a bakre bärarmsinfästning (knöligt/deformerad) skvallrar om det, men det kan ha varit otur också.
Nästa teori är att det kan ha blivit brist på bensin pga. ev. stopp i förgasare, tank eller slang? Jag har orginalbestyckning dvs. HÖGFART 380 och LÅGFART 17.5, haveriet skedde strax under 1000m över havsnivå. Förmodligen har inte blandningen varit för mager, så bestyckningen var nog inte fel.
Hur som helst har jag lagat motorn efter alla konstens regler. Kolvar bytta, lager infettade, nya packningar och packboxar förstås, etc etc.
När provstarten skulle ske började det med att motorlampan lyste och skrek. Det var glapp i tempgivarkontakten. Problemet löst och nu startade skotern och lät som den ska göra, dock ej provkörd bara startad och gasad lagom tills den börjar driva framåt. Jag provkörde den inte trots att jag skulle på utflykt dagen efter (mycket orutinerat), se kommande rader...
Idag åkte jag i Svartnäs och kom bara en kilometer ut på en sjö och där "döade" den och fick inte nog med bränsle som det verkade. Teorierna bland sällskapet var många och vi enades om att, som sagt, bränslet inte kom fram.
Skotern går att starta efter många startförsök men går inte bra, den vill dö. Jag kan åka 10 meter på full gas med choken i, sedan dör den.
Nu har jag mekat lite och har kontrollerat vacuum från vevuset, det finns där, men hur mycket ska det vara när man bara drar i startsnöret? Kan man mäta upp det med vacuum klocka/mätare och finns det som sagt ett värde som vacuumet ska uppfylla från vevhuset?
Kort och gott går det att kontrollera att vacuumet är som det ska utan att ha motorn igång?
När vacuumslangen kopplas på pumpen och jag drar i startsnöret så suger pumpen bränsle och ger bränsle i liten mängd. Jag är förstådd i att mängden bränsle vid bara drag i startsnöre inte kan jämföras med motorn i gång. Men som sagt, bränslet kommer och är det tillräckligt för att anse att pumpen är hel?
Finns det någon sätt att kontrollera att bräslepumpen är okej?
Finns det fler teorier jag bör kolla om de stämmer?
Tack på förhand.
Jag har problem;
Jag ska göra en lång historia något kortare.
För ett par veckor sedan körde jag sönder motorn i min RAVE RE 600 HO 2007. Det var en kolv som gick sönder, jag har två teorier på vad som kan orsakat det hela.
Dels tror jag på normal förslitning, dock har motorn bara gått 420 mil. Det känns ju inte helt rikigt då jag tycker motor borde kunna gå lite längre innan byte av kolvar. Skotern kan i och för sig hårt innan min ägo, bl.a bakre bärarmsinfästning (knöligt/deformerad) skvallrar om det, men det kan ha varit otur också.
Nästa teori är att det kan ha blivit brist på bensin pga. ev. stopp i förgasare, tank eller slang? Jag har orginalbestyckning dvs. HÖGFART 380 och LÅGFART 17.5, haveriet skedde strax under 1000m över havsnivå. Förmodligen har inte blandningen varit för mager, så bestyckningen var nog inte fel.
Hur som helst har jag lagat motorn efter alla konstens regler. Kolvar bytta, lager infettade, nya packningar och packboxar förstås, etc etc.
När provstarten skulle ske började det med att motorlampan lyste och skrek. Det var glapp i tempgivarkontakten. Problemet löst och nu startade skotern och lät som den ska göra, dock ej provkörd bara startad och gasad lagom tills den börjar driva framåt. Jag provkörde den inte trots att jag skulle på utflykt dagen efter (mycket orutinerat), se kommande rader...
Idag åkte jag i Svartnäs och kom bara en kilometer ut på en sjö och där "döade" den och fick inte nog med bränsle som det verkade. Teorierna bland sällskapet var många och vi enades om att, som sagt, bränslet inte kom fram.
Skotern går att starta efter många startförsök men går inte bra, den vill dö. Jag kan åka 10 meter på full gas med choken i, sedan dör den.
Nu har jag mekat lite och har kontrollerat vacuum från vevuset, det finns där, men hur mycket ska det vara när man bara drar i startsnöret? Kan man mäta upp det med vacuum klocka/mätare och finns det som sagt ett värde som vacuumet ska uppfylla från vevhuset?
Kort och gott går det att kontrollera att vacuumet är som det ska utan att ha motorn igång?
När vacuumslangen kopplas på pumpen och jag drar i startsnöret så suger pumpen bränsle och ger bränsle i liten mängd. Jag är förstådd i att mängden bränsle vid bara drag i startsnöre inte kan jämföras med motorn i gång. Men som sagt, bränslet kommer och är det tillräckligt för att anse att pumpen är hel?
Finns det någon sätt att kontrollera att bräslepumpen är okej?
Finns det fler teorier jag bör kolla om de stämmer?
Tack på förhand.