Bränsletillförsel & vacuum

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Hej.

Jag har problem;

Jag ska göra en lång historia något kortare.
För ett par veckor sedan körde jag sönder motorn i min RAVE RE 600 HO 2007. Det var en kolv som gick sönder, jag har två teorier på vad som kan orsakat det hela.
Dels tror jag på normal förslitning, dock har motorn bara gått 420 mil. Det känns ju inte helt rikigt då jag tycker motor borde kunna gå lite längre innan byte av kolvar. Skotern kan i och för sig hårt innan min ägo, bl.a bakre bärarmsinfästning (knöligt/deformerad) skvallrar om det, men det kan ha varit otur också.
Nästa teori är att det kan ha blivit brist på bensin pga. ev. stopp i förgasare, tank eller slang? Jag har orginalbestyckning dvs. HÖGFART 380 och LÅGFART 17.5, haveriet skedde strax under 1000m över havsnivå. Förmodligen har inte blandningen varit för mager, så bestyckningen var nog inte fel.

Hur som helst har jag lagat motorn efter alla konstens regler. Kolvar bytta, lager infettade, nya packningar och packboxar förstås, etc etc.

När provstarten skulle ske började det med att motorlampan lyste och skrek. Det var glapp i tempgivarkontakten. Problemet löst och nu startade skotern och lät som den ska göra, dock ej provkörd bara startad och gasad lagom tills den börjar driva framåt. Jag provkörde den inte trots att jag skulle på utflykt dagen efter (mycket orutinerat), se kommande rader...

Idag åkte jag i Svartnäs och kom bara en kilometer ut på en sjö och där "döade" den och fick inte nog med bränsle som det verkade. Teorierna bland sällskapet var många och vi enades om att, som sagt, bränslet inte kom fram.

Skotern går att starta efter många startförsök men går inte bra, den vill dö. Jag kan åka 10 meter på full gas med choken i, sedan dör den.

Nu har jag mekat lite och har kontrollerat vacuum från vevuset, det finns där, men hur mycket ska det vara när man bara drar i startsnöret? Kan man mäta upp det med vacuum klocka/mätare och finns det som sagt ett värde som vacuumet ska uppfylla från vevhuset?
Kort och gott går det att kontrollera att vacuumet är som det ska utan att ha motorn igång?

När vacuumslangen kopplas på pumpen och jag drar i startsnöret så suger pumpen bränsle och ger bränsle i liten mängd. Jag är förstådd i att mängden bränsle vid bara drag i startsnöre inte kan jämföras med motorn i gång. Men som sagt, bränslet kommer och är det tillräckligt för att anse att pumpen är hel?
Finns det någon sätt att kontrollera att bräslepumpen är okej?

Finns det fler teorier jag bör kolla om de stämmer?

Tack på förhand.
 

Mr Racing

Välkänd medlem
5 mar 2011
260
0
16
Om du gått igenom förgasarna , bränslefilter , nytt bränsle .

Så är det ju sällan vacum styrningen felar om du inte bytt slangen från vacum utaget på motorn till en för mjuk slang , eller för lång , vilket kan minska pump effekten .

Tror hellre på bränsle pumpen om allt övrigt är i gott skicka , spricka i membranen i den eller den satt igen sig av skit .
 

ripsawed

Medlem
23 nov 2011
36
0
1
Det ska växla mellan övertryck och undertryck i den slangen. Antagligen så är det hål i membranen på pumpen. Efter haveriet så kan skrot ha farit in i pumpen och skadat dessa.

Sent from my HTC Sensation Z710e
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Om du sätter en genomskinlig soppaslang som är ca 70-80cm på pumpen och håller den rakt upp, så ska nivån i slangen öka i takt med att du drar i snöret. Sen ska det sjunka tillbaka saaakta...
Om den bara skvätter upp soppa i slangen som rinner tillbaka direkt så är det nån backventil som strular.

Har varit med om att det har blivit hål i pumpmembranet oxå, men då brukar den suga soppa direkt ner i vevhuset via vacumslangen med nersurade stift som följd.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
På tredje bilden på översta raden så kan du se backventilerna, det är där dom ovala hålen är.
På andra bilden på andra raden ser det ut som vatten på membranet...
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Är båda dessa, med ovala hål, backventiler?

Och vad gör man åt sådan här sak då? Köper en packningssats eller införskaffar en ny/bättre pump?
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
I första hand så måste du ta reda på vart vattnet kommer ifrån. Vatten i bränslet är ju aldrig bra.
En liten vattenpärla kan ställa till med mycket.

Sen brukar det finnas renov.satser till bränslepumpar kompl. med alla packningar, membran å backventiler.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
49
Leksand
thullen.se
Ta isär å få bort allt vatten ur pumpen och ur förgasarna.
För ser det ut sådär i pumpen så är det säkert även vatten i förgararna.
Töm sedan tanken å skruva ihop allt.
Kolla dunken du burks handla soppa i efter vatten.
Testa med ny soppa från macken.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Vill bara få en sak förklarat.

Vad är det lilla hålet ovan på pumpen till? Evakuera för högt vacuum? Eller?
När jag använder endast lungkapacitet i vacuum-anslutningen ventilerar det ut och in genom detta hål. Det högra hålet på bilden.

Bilder : https://plus.google.com/photos/102267374560830111703/posts

Ska jag fullständigt demontera förgasaren och göra rent och torka?

Tanken är tömd och ursköljd med bensin, det var lite smått och gott i den. Pickupen/silen var dock inte helt igensatt, bara en liten plastbit efter bränslemätaren.
 
Last edited:

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Nu har jag riktigt genomgående tvättat förgasarna igen, dels med bensin men också med ultraljudstvätten. Blåste ur med tryckluft.
Allt ser okej ut.

Testade med "fallande bensin", dvs att jag monterade en tillfällig tank i takhöjd och kopplade dirket på förgasare, soppapumpen var inte med i spelet. Startade som den skulle, gasade dock inte då tillförseln av bränsle var begränsad.
Om det är till någon hjälp i min problemlösning testades skotern inomhus vid alla testtillfällen.

Kopplade in pumpen igen, fortsatte med samma "takhöjda" tank.
Startade normalt, svarade vid lätt gaspådrag.
Testade spraya startgas runt vevaxel på variatorsida, inget hände. Testade för testadet skull att spraya en lite dust direkt mot förgasaren. Vad hände? Jo, den gick ner i varv(?) Ska den inte öka i varv?
Kan någon förklara fenomenet? Kvävde jag motorn med startgas?

Det som gjorts, undersökts och noterats som ev. orsak till den dåliga gången, kanske också orsak till det tidigare haveriet, är följande;

Insugsgummin undersökta, en gång till.
- Inga fel påträffade.

Soppapumpen demonterad.
- Fukt/kondens påträffades.Gjordes rent och tort. Membran OK. Hittade en fläck som ser ut som ett brännmärke i den klara/genomskilniga plasten i pumpen, hittade inget övrigt slitage eller hål. Använde lungkraft för att hitta ev. läckage. Inget fanns.

Förgasarna rengjorda, igen.
- Inget skräp eller slitage påträffades.

Slangar undersökta.
- Inga fel påträffades, byts dock ut i förebyggande syfte.

Tanken rengjord.
- Hittade rester av trasig bränslenivågivare. Resten för stora och för få
få att uppsugningsslang/filter ska bli tät.

Summan av detta då?

Kan det vara så enkelt att det blivit ispropp i soppa pumpen? För det är den som det varit synlig "defekt" på om som jag gjort, vad jag tror, största åtgärden på. Alltså torkat ren och torr.

Tacksam för alla teorier och svar.
 

snodddas

Välkänd medlem
23 jan 2010
1.846
4
16
Lappland
Har provat engång i tiden när man trimma moppen att när jag körde fullgas spruta in startgas motorn dog av det. den ökade inte i varv.
 

tree climbers

Välkänd medlem
11 feb 2011
436
1
18
norrbotten
kan vara så att skotern fryser. För när du tar ut skotern från ett varmt garage ut i kylan kan det bildas kondens i tank, gasare och soppa pump . Kondens bildar vatten som i sin tur fryser när det blir kallt . som i sin tur gör att skoter fryser. brukar gå kolvar när skotern fryser.
 

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Nu har skotern testats efter all kontroll och rengöring jag gjort, går som en klocka :). Dock på fullpropp så slår den av en microsecund men kommer igen.
Det beror väl på de större munstyckena. Jag har satt i 390 från orginal 380.
Tänker nog köra sån en tank till sen byter jag tillbaka, det är väl inte så dumt?

Vad gäller kondensen och kylan så är det nog helt rätt.
Min skoter har i omgångar stått i garaget för div reparationer småfix.

Jag har inte hittat några fel alls bortsett från kondens i pumpen som jag fick förklarat att det kan bli i och med "andningshålet" i pumphuset, men att den mängd jag hade kanske var i överkant.
Så det som gjordes i korta drag var att tömma/städa/torka tanken+olejtank, förgasarna, pumpen och alla slangar. Nu blandade jag 1% olja i tanken vid inkörning för att vara säker och slog också i en skvätt k-sprit.


Mitt problem är nu löst. Jag tackar för alla tips och råd, det var mycket värt!

Tack å tack!