Tack för svaret,greijen är den att jag bor i Finland så länk till annons tror jag inte hjälper dig,men ja det är zx karossen och priset på den jag har tittat på är 3500euro i Finland,har haft en Safari Cheyenne -89 med rotax 503 motor tidigare,men vill ha når mera lättmanövrerat men ändå lite längre matta,och fläktkyld vill jag ha för att jag mest puttrar omkring i skogar med lite snö,och så blir det varje vinter någon resa upp till norr så därför den längre mattan! Tror ni det är en summit 550f jag ska ha eller kan ni rekommendera någon annan modell som passar mig bättre?En 550 kan dra allt mellan 1,5 och 4 liter milen.. Allt beroende på hur du kör, om man har ägt t.ex. en 800 tidigare och gillar att ligga och svina så ska man inte köpa en 550, inte då pga bränsleförbrukningen.
Jag vet flera som har 550isar och vid långa turer med hård körning så tar de mest soppa jämfört med t.ex. en arctic cat 700cc. Anledningen till detta är självklart att det är en relativt liten motor med relativt lite effekt som får plågas mycket mer jämfört med en större motor med mer effekt.
Kör man lugnt så är en 550 ett kanonköp tror jag, men om du har tänkt köra lite hårdare så rekommenderar jag en 600 eller större. Då tror jag du har en roligare maskin med en garanterat lägre soppaförbrukning.
Edit: Det är en -04a du funderar på, det är ju med det gamla zx chassiet. (vilket det inte är ngt fel på). Vad ligger den i för pris ? Bild, annons ?
:laugh:Tror du de?Summit 550 borde säkert passa dig bra
Ang. bränsleförbrukningen så har farsan haft några 550f och dom har legat en bit över 2 liter milen, i snitt kanske 2,2 liter/ mil.
:laugh:Tror du de?
Har dom 550f han haft varit med kort eller lång matta,kan nån säga hur mycket jyst summit 550f 04(zx) drar?
Nej,inte alls,men om det hade varit en med kort matta så kan man inte jämföra!:bootyshake:Tycker du att det låter mycket eller vadå ? :stupid:
Tack för svaren,blir väl nog att inhadla en summit då,ursäkta för dumma frågor,men man får ju inte veta nåt om man inte frågar,var bara orolig när någon pratade pm 4,5 liter /mil!Som TLK säger, samma motorer i alla bombardiers 550f!
Han har nu är en Lynx adventure 550f -07, alltså lång matta som på summiten! Lynxen väger garanterat mer också så den borde
ju dra mer vid hård körning. Men om man kör mycket hårdkörning så borde man definitivt kolla på annat än en 550!
Du säger ju däremot att du "mest puttrar omkring i skogar", så jag har svårt att
tro att du får upp bränsleförbrukning på din summit till mer än 2,5 liter/mil!
Jao, men många är alldelens för överbestyckade. Lynx 550is burkar vara de iaf, jag hade direkt sett över bestyckningen om jag köpte en, ger både hästar och mindre soppa förbrukning när man bestyckar rätt. Lätt värt!Jag kom på en grej
Det kan inte vara så att 550in drar mer soppa eftersom dem kan vara fetare bestyckade för att få mer kylning? eller
en av orsakerna dom är lite mer törstiga än motsvarande vätskekyld är helt enkelt att bensin kyler motorn .... låter kanske konstigt men egentligen enkel logik , motsvarande vätskekylda motorn har ett väl tilltaget systen för kylning i regel men 550:n har en snurra samt div. hål i huven .... då för att vara på den säkra sidan bestyckas dom i regel fett från fabrikNär vi köpte en sån i familjen så trodde vi att dom var bränslesnåla. Men det var dom ju såklart inteNär du leker är det inte alls konstigt om den drar lite över 3 liter milen.