Borr/fräsmaskin. Erfarenheter?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
är inte det där en sån där man får kränga över remmen på en massa olika remskivor,
och man ska nog se det som en borrmaskin och inget annat.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Om man säger så det där är en borrmaskin med koordinatbord och inget annat. De hade fräsmaskiner förut dock lite dyrare men dom verkade helt ok. Tänkte köpa en sådan men då hade dom utgått.
 

RannerKing

Välkänd medlem
24 maj 2006
1.185
1
16
34
Vittangi/Kiruna
www.LynxTalk.se
Ja, men eftersom det ska gå att fräsa med den så borde ju bommen osv vara stadigare än i en vanlig pelarborr, och på så vis kanske den håller lite bättre...

Men om någon vet var man kan få tag i en liten fräsmaskin för mindre än 10k så kan du ju meddela mig om det :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Då är det nog bättre att leta efter en gammal och stor maskin kräver dock plats. men brukar gå får rätt billigt pga av detta
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
jag har sett många gamla maskiner för 5-10k kronor, men tyvärr har dom varit för långt bort för att jag ska orka att göra affär.

Yamaha_nisse: den maskin du länkat till ser exakt ut som julas kombimaskin, men någon hundring dyrare. Sen anser jag att dom är för små för att kunna göra något vettigt med svarvdelen.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Största problemet är den lilla chucken, sen bör man ha en längd så man iallafall får in ett ca 500mm arbetsstycke.
Har själv 2st svarvar en gammal och rätt stor, den har iallfall stor chuck och den är underbar pga av detta. Sen har jag en mindre och nyare maskin och den är överlägsen den gamla i precision, men nästan värdelös pga av den lilla chucken. Får in ca 55cm långt arbetsstycke i båda.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
en "skolfräs" brukar ligga högt i kurs pga sin smidighet i garaget, en större kan man få för bättre peng.
ska man se på ekonomi så kan det vara värt att lägga pengar på en ordentlig fräs/svarv, man får alltid pengarna tillbaka när man säljer den.
och så får man längre utslitningstider på skären, en platta kostar ändå ca 80-150kr/st +moms
 

Yamaha_nisse

Välkänd medlem
22 mar 2007
7.744
5
36
Eskilstuna / Åre
www.ayriders.com
Dubbhöjd: 150 mm
Dubbavstånd: 500 mm
Spindelgenomgång: 26 mm
Spindelkona: MK4
Dubbdocka kona: MK3


Lite mått:

Dubbhöjd är det skruvstycket?
Dubbavstånd borde rimligen vara hur långtstycke man får in?
Resten har jag ingen aning om va de är så får gärna förklaras! :)
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det här är dubben, dubbhöjd är avståndet det är mellan bordet och centrum på dubben.


Dubbavstånd är hur långt det är mellan dubben och chucken när dubben är så långt bort från chucken som möjligt.
 

Ehnebom

Välkänd medlem
23 dec 2007
1.148
2
16
Hudik
Spindelgenomgång är hålet genom spännchucken å ut till vänster. Alltså det finns ett hål genom chucken å själva svarven utifall man ska svarva en väldigt lång axel eller liknande.