Boost Bottle fråga?

NezQ

Välkänd medlem
25 sept 2009
518
0
16
Sundsvall
Tja har en Rev 600HO 03:a som jag inte har boost bottle på men det verkar som att på mina insugsgummin så ska jag kunna montera dessa,kan man montera sådana utan att skada motorn?
På en kompis skoter sitter det Boost bottle på men han har en mxz 700 01:a. På BRP hemsida så har dom dessa boost bottlar på en 04 440 plus 01 600/700 tänkte om man kunde kanske beställa en sådan till en 600 eller blir det fel volym någon som vet?
Någon som vet vart man kan köpa Boost Bottle?

// Mvh Tomas
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Boostbottle ska man montera på alla motorer som har tvåtakt. Jag skulle nog motera även på en insprutare.

Jag har testat allehanda figurationer och volymer på alla förekommande tvåtaktare och har kommit fram till följande.....

Separat BB för varje cylinder är en aning bättre än gemensam kammare/flaska/rörBoostbottle och allt vad dom heter stör insuget mindre än gemensam kammare + ger högre övertryck

Från fabrik monteras bara en gemensam kammare för alla cylindrar för att utjämna bakpullserna, men jag kan inte förstå att det kan funka någe bra då insugen stör varandra till viss del,,men (dom tycker det duger)

BB ska ju suga åt sig den bakpullser av färdigblandad soppa/luft som stuttsar mot reedventilerna när dom stängs och släppa in det genom reddsen när dom öppnar igen med visst övertryck påstås det. (beets mee)

Kör man utan BB så stuttsar denna färdigbalndade soppa tillbaka ända förbi nålmunstycket och kan då till viss del blanda sig en extra gång vilket resulterar i för fet gång = stupning/bogging . Detta påverar vissa motorer såpass myvket att det är svinsvårt att bestycka in lågfarten och få fin tomg.

Med BB får man helt klart kännbart bättre bottensvar och renare svar/rappare mellan snabba av o påslag . Tomg brukar också bli jämnare,,och lättare att bestycka in

Jag bygger mina egena Rostfria BB med volym som passar min körstil eller motorns karaktär. Mindre volym på BB = jobbar mer på högre varv och man får mer hk vinst högre upp i varv.
Större volym gör tomg och bottensvar starkare /rappare så det är bara att välja vad man vill ha.

Mina separata BB funkar skitbra och jag har numer bra koll på volymer till olika motorer . Som regel siktar man på bottendraget där en BB jobbar effektivast.

 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
satt och kollade lite på dessa saker nu och hittade ett program som heter bimotion där man räknar ut storleken på dem, men förstår mig inte på det så frågar dig BoostIII istället hur stora ska jag ha till en 700 trippel? (viper) om det är olika vid motormods så har jag bender pipor och v-force3 reeds

samt en komplett inköpslista av allt man behöver till tillverkningen av dem.

/ Jonatan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Tyvärr måste jag helt plötsligt bli hemlighetsfull då jag märkt att ingen i hela världen kör separata Boostbottels på flercylindriga maskiner!!??
Jag är den enda som kör separata bottlar på flercylindriga maskiner såvitt jag vet ,? Finns inte att köpa av någon tillverkare (trodde det fanns):hmmmm:

Finns uppimot 10 olika boostbottel levrantörer och alla kör på samma princip med gemensam Kammare. Endera är jag en dum ass eller så är alla andra det:cheesy:
Alla programm för uträkning av BB är för gemensam funktion och då stämmer inte dessa program mot separata Bottlar. (inte på långa vägar)

Jag har nu äntligen efter många år utvecklat min biologiska dator så den kan räkna ut Bottlar för 1-12 cylindriga 2 taktare så jag borde nog starta någon form av försäljning i större skala.

Jag kan sätta volymen såpass exakt nu så man får knuffen precis där man vill i registret och det har tagit många år att komma fram till ända från moppetiden . Try and error metoden:wof:

Inte förens i vintras har jag hårdsattsat på att lista ut vilken volymändring som krävs för att få en kännbar effektregisterförflyttning utan att påverka bestyckningen negativt .

Utvecklingen av Boostbottlarna har faktist jag gjort på flygplansmotor :)
No kidding . En 50cc enstånka bensinare har jag mixrat fram både mystiska portningar och Boostbottlar + reedblad. Betydligt snabbare resultat än att stå och fippla med skotermotor och det har varit lättare att se omedelbara resultat tack vare att man har exakt samma motstånd i en propeller hela tiden. Detta förkortade avsevärt utprovningen av BB på thundercatterna,, Enda skillnad mot enstånka 2 takts BB är att ju fler cylindrar man har dessto mindre cc på flaskorna i förhållande till cc på motorn måste man ha.

I mån av ork och tid kan jag redan nu sälja några burkar då o då ,,
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
kan inte klandra dig heller när du säger sådär ;)

och prislappen för tre små fina glänsande insugsgummipimpare :D landar kring 1500?:-

men man kanske ska försöka sätta sig in i programet så har man iaf en med gemensam kammare då :)

Testade programmet nu och det säger att jag ska ha en bottle per cyllle på 580cc-811cc. tittade på dina och dina ser då ut att vara en hel del mindre? :s

isånafall skulle jag kunna ta typ en vanlig "festis" 60cl å sätta dit :p, skulle se förjävligt ut med tre såna liggande där... men effekt skulle de ge då
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Köp färdiga Boost III Boostbottels av Boost III och jag kan garantera att dom inte är på 580-811cc:cheesy:
900kr till tripplar och 700kr till twinnar ,äuuumm då måste jag vara ännu billigare på 4cylindriga :hmmmm:

Då får man volym efter vart man mest vill ha knuffen (offtast från botten där man lättast vinner hk/nm/svar,,,, men det är inte helt fel bygga så dom jobbar längre upp i regeistret en bit.

För att få BB att dra längre upp i varv UTAN tappa bottendrag sätter man dit så stor anslutnings som insuget klarar av . Dvs om man har org anslutningar för förgreningsbottel så kan man porta upp hålen så mycket man törs så måttanpassar jag anslutningsröret efter detta. Big is better men det brukar ju vara svintrångt vid insuget så större än 20-25mm rör är nästan omöjligt av praktiska skäl. . Yamaha brukar faktist ha generöst stora anslutningar i gummina och även v-force reedkorgar finns med stora rörstumpar.


Om man vill sätta i egena rör så Limmar man fast nya rör genom insug med Liquisol som hittas på mekonomen o ok mf . ca 80kr.
vanlig gummistövellim som tål soppa och blir svinstarkt om man limmar smart och ruggar ytor våldsamt. Om man är seriös så fallsar man rör invändigt insug och limmar fast lösa förstärkningsfallsar utv rör då blir det läkagetätt 4 shore.

På vissa motorer kan man borra in BB rör rakt igenom aluminiumdelar av insuget/plattan,,huvudsak att man kommer in före reedbladen.

Vore kul att byta ut befintilga org BB på någon maskin och ersätta med mina paintboll Boostar och höra en körrapport av trovärdig persson. Eller ännu bättre en bromsning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
Boost, hur funkar det på Rotax RV-motorer då? Dom ger väl inga bakpulser?



Bra fråga!! Det bakpullsar lika mycket där
Jag har en kännsla att det borde vara en fördel även på insprutare för dom får ju också tillbaka pullsen från reedbladen så blandningen lär fara lika långt bak i en insprutare som fugge. Även 4taktare sägs ha fördel at pullsutjämnare men det har jag inte hunnit prova.

Man skulle slippa mycket av fram & tillbaka störningar mitt i insuget så det borde ge effekt även på insprutare.

Kan tänkas att moddade vattenskotrar kör BB redan nu på insprut då dom är snabbare att vässa/optimera sina maskiner.

Jag bygger gartis BB till den som orkar prova på en insprutare:blink1: