Boostbottle ska man montera på alla motorer som har tvåtakt. Jag skulle nog motera även på en insprutare.
Jag har testat allehanda figurationer och volymer på alla förekommande tvåtaktare och har kommit fram till följande.....
Separat BB för varje cylinder är en aning bättre än gemensam kammare/flaska/rörBoostbottle och allt vad dom heter stör insuget mindre än gemensam kammare + ger högre övertryck
Från fabrik monteras bara en gemensam kammare för alla cylindrar för att utjämna bakpullserna, men jag kan inte förstå att det kan funka någe bra då insugen stör varandra till viss del,,men (dom tycker det duger)
BB ska ju suga åt sig den bakpullser av färdigblandad soppa/luft som stuttsar mot reedventilerna när dom stängs och släppa in det genom reddsen när dom öppnar igen med visst övertryck påstås det. (beets mee)
Kör man utan BB så stuttsar denna färdigbalndade soppa tillbaka ända förbi nålmunstycket och kan då till viss del blanda sig en extra gång vilket resulterar i för fet gång = stupning/bogging . Detta påverar vissa motorer såpass myvket att det är svinsvårt att bestycka in lågfarten och få fin tomg.
Med BB får man helt klart kännbart bättre bottensvar och renare svar/rappare mellan snabba av o påslag . Tomg brukar också bli jämnare,,och lättare att bestycka in
Jag bygger mina egena Rostfria BB med volym som passar min körstil eller motorns karaktär. Mindre volym på BB = jobbar mer på högre varv och man får mer hk vinst högre upp i varv.
Större volym gör tomg och bottensvar starkare /rappare så det är bara att välja vad man vill ha.
Mina separata BB funkar skitbra och jag har numer bra koll på volymer till olika motorer . Som regel siktar man på bottendraget där en BB jobbar effektivast.