Boost bottle eller inte??

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dem behövs inte.men dem är ditsatt av någon orsak..
boost bottle ger inte nå speciell effektskillnad..den kan ge lite jämnare gång på motorn och lite renare.
jag tkr absolut att du ska lägga aluinsug..men vaför inte lämna in dina gamla gummiinsug till någon som kan fräsa likadana i alu ..kostar inte många kronor skulle ja vilja påstå:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
På mxz600 00 jag hade förut satt det boostbottle original på, provat både utan och med, men på den maskinen kunde jag inte känna någon skillnad.
Så i ditt fall så skulle jag helt klart köpa alu insug istället för något annat.
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Vet ingen som kan fixa dessa i alu :) men eftersom boyesen kostar typ 3-4000kr och dessa kostar ca 1200kr. Hade ju varit bra om någon kunde kopiera dom vanliga till alu så man kan ha boost bottle, men om det funkar nästan lika bra utan kan man ju skippa den?

Motorn tar ingen skada utan boost bottle eller? :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
På mxz600 00 jag hade förut satt det boostbottle original på, provat både utan och med, men på den maskinen kunde jag inte känna någon skillnad.
Så i ditt fall så skulle jag helt klart köpa alu insug istället för något annat.
Okej, är inte så skoter kunnig så visste inte om man kunde köra utan boost bottle, hade beställt vanliga gummin från rinab, men tror det var du som skrev i en tråd att dom bara var skit.. Så ska nog skicka iväg ett mejl och avbeställa dom.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
nej du kommer nog inte märka någon skillnad. ingen fara för motorn. riktigt billigt för 1200kr för dessa insug, polaren beställde också därifrån vet dock inte om de har kommit, jag har inte fått sett dom iallafall. Ska bli kul att se hur dom ser ut. Köper man motsvarande material själv så kostar bara det typ 500kr så 800kr för jobbet är inte mycket!
 

xorex

Välkänd medlem
20 nov 2008
514
0
16
Timrå
Tkr personligen att du ska fixa så du kan ha kvar din BB, den gör en viss, inte stor, effektskillnad + att den drar minde soppa och går renare, de är alltså bara bra att ha BB och inget negativt...
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
nej du kommer nog inte märka någon skillnad. ingen fara för motorn. riktigt billigt för 1200kr för dessa insug, polaren beställde också därifrån vet dock inte om de har kommit, jag har inte fått sett dom iallafall. Ska bli kul att se hur dom ser ut. Köper man motsvarande material själv så kostar bara det typ 500kr så 800kr för jobbet är inte mycket!
Okej, men vet ingen som kan fixa såna insug tyvärr :/

Jaså? ja det är nog några som beställt därifrån, men vart osäker när det står 500ss på dessa alu insug, men vissa säger att dom passar till min rotax 600motor?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Tkr personligen att du ska fixa så du kan ha kvar din BB, den gör en viss, inte stor, effektskillnad + att den drar minde soppa och går renare, de är alltså bara bra att ha BB och inget negativt...
Ja det hade ju varit bra om jag kunnat ha BB kvar, men när dessa gummi insug bara är skit så kör jag heldre med alu som inte går sönder.. Hade ju varit bra om någon kunde göra alu insug med BB anslutning :)
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Har beslut ångest, hjälp mig :D.. Med boost bottle drar den också lite mindre bensin, men det kan väl inte vara märkbart?..

Dom flesta som har/haft problem med sina insugsgummin så säger alla köp Boyesen och dom har ju inte heller anslutning för BB, så då borde dessa funka lika bra, man vill ju inte köra och känna att dom vanliga insugsgummina kan gå sönder när som helst.

Det enda man behöver göra om man beställer dessa alu insug är egna packningar, ingen som vet vart man kan köpa lösa färdiga? :)
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Göra egna packningar är busenkelt, bara skära ut!

Någon som vet om man borde bestycka om när man inte kör med boostbotle????
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Du hade redan hittat hit ser ja :D.

Ja, får väl ta och göra packningar :)

Ställer samma fråga som Eriksson, behöver man bestycka om den om man kör med dessa alu insug och ingen Boost bottle?
 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Inte vet jag om det är svårt, har inte provat.. Känns ju inge kul att börja skruva dit saker på nya alu insug om man nu köper dessa.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
har med hjälp av Boost skaffat mig 2st seperat bottlar för att testa sig fram till en skillnad Med eller utan bottle och med singel eller separat bottlar, återkommer i vinter med en redovisning om skillnader, men uträkningar och volymer på bottlar håller vi hemligt
 

vovlo

Välkänd medlem
1 feb 2007
686
2
16
gräsmyr
tänkte mest att det är väll inte så svårt att borra ett hål gänga upp och gänga dit en nippel. gjort på 15min om man har verktygen vill säga.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.635
798
113
Kramfors
har med hjälp av Boost skaffat mig 2st seperat bottlar för att testa sig fram till en skillnad Med eller utan bottle och med singel eller separat bottlar, återkommer i vinter med en redovisning om skillnader, men uträkningar och volymer på bottlar håller vi hemligt
Det låter bra!! Du får gärna säga att det är Boost III Bottlar du ska köra:becky:

Jag kan bara säga att på dom motorer jag kört mina helt separata bottlar så ger det rätt mycket effekt i botten/mellanregg och snorfin tomg. I bromsbänk kan en bra uträknad flaska eller slangbottel ge 10hk i ett kort varvtal eller rättare sagt ta bort stupningar som omvandlas till effekt.

Våra thundercatter går bet bättre i från tomg till säkert 6500v med separata bottlar men då har jag tunat in volymen på dom så dom hänger med högre upp i registret. det går bygga enbart för max botteneffekt åxå för där nere på låga varv hinner dom med bäst och ger ifrån sig bäst effekt.

Vanliga köpes gemensamma slangbottlar som säljs och monteras org på dom flesta maskiner funkar ju också ,,men separata funkar ännu bättre vill jag påstå ,,det enda problemet är plattsbristen på vissa maskiner med separata Bottlar.

Nu för i år har jag byggt om anslutningen för bottlarna så dom lutar ca 45grader bakåt för att få ännu bättre riktverkan på pullserna och hoppas då på ännu bättre effektivitet. Vi har även maxat själva anslutningsrörets grovlek för då hänger dom med ännu längre upp i varv.

Man ska helt klart köra Boostbottlar för dom förenklar bestyckningen avsevärt och minskar soppaförbrukningen
Ju mer felbestyckad maskin man har dessto mer kommer man känna av Boostbottlar för dom reder ut pillsnerbestyckat och behöver därför ingen ombestyckning vid montage. Det bästa med Bottlarna (mina ivf) är den rena snabba responcen man får vid pullsgasning i djup snö eller trång ledåka,,,PÅ/av förbättras avsevärt tycker jag och dom som provat.

Någon borde göra en direkt jämförelse på samma maskin mellan org Boostbottlar och mina separata för att säkert veta om det är värt byta ut sina befintliga.

Jag är ju en aning jävig :biggrin1:


 

Stridsanka

Välkänd medlem
22 nov 2010
1.198
0
16
Ramvik
Det låter bra!! Du får gärna säga att det är Boost III Bottlar du ska köra:becky:

Jag kan bara säga att på dom motorer jag kört mina helt separata bottlar så ger det rätt mycket effekt i botten/mellanregg och snorfin tomg. I bromsbänk kan en bra uträknad flaska eller slangbottel ge 10hk i ett kort varvtal eller rättare sagt ta bort stupningar som omvandlas till effekt.

Våra thundercatter går bet bättre i från tomg till säkert 6500v med separata bottlar men då har jag tunat in volymen på dom så dom hänger med högre upp i registret. det går bygga enbart för max botteneffekt åxå för där nere på låga varv hinner dom med bäst och ger ifrån sig bäst effekt.

Vanliga köpes gemensamma slangbottlar som säljs och monteras org på dom flesta maskiner funkar ju också ,,men separata funkar ännu bättre vill jag påstå ,,det enda problemet är plattsbristen på vissa maskiner med separata Bottlar.

Nu för i år har jag byggt om anslutningen för bottlarna så dom lutar ca 45grader bakåt för att få ännu bättre riktverkan på pullserna och hoppas då på ännu bättre effektivitet. Vi har även maxat själva anslutningsrörets grovlek för då hänger dom med ännu längre upp i varv.

Man ska helt klart köra Boostbottlar för dom förenklar bestyckningen avsevärt och minskar soppaförbrukningen
Ju mer felbestyckad maskin man har dessto mer kommer man känna av Boostbottlar för dom reder ut pillsnerbestyckat och behöver därför ingen ombestyckning vid montage. Det bästa med Bottlarna (mina ivf) är den rena snabba responcen man får vid pullsgasning i djup snö eller trång ledåka,,,PÅ/av förbättras avsevärt tycker jag och dom som provat.

Någon borde göra en direkt jämförelse på samma maskin mellan org Boostbottlar och mina separata för att säkert veta om det är värt byta ut sina befintliga.

Jag är ju en aning jävig :biggrin1:


Såg ju riktigt bra ut det där, men du har ju en 3cyl motorn, och skulle gissa att det märks ännu mer om man kör med boost bottle på dessa?

Det finns inte så mycket plats på min har jag för mig, såg en tråd där en kille byggt egna insug med boost bottle men när han skulle dit med luftburken vart det problem, så han fick kapa bort boost bottle anslutningarna och köra utan boost bottle..

Självklart skulle jag vilja ha kvar min boost bottle eftersom den sitter där och säkert gör någon liten skillnad, men jag vill ju ha aluminium insug för att dom vanliga inte ska spricka sönder, och jag är inte speciellt händig med sånt här, så jag vill ju inte börja göra hål i alu insug om man köper det, sen blir det bara fel av allt ihop..

Så vet inte vad jag ska göra :/ kör ju som sagt heldre med alu insug och ingen boost bottle än vanliga gummin och boost bottle när dom vanliga gummina kan spricka titt som tätt.