boondocker 600 -14 eller pro rmk 600 -14?

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Måste ställa mig fundersam till hur du kan uttala dig om att Summiten är så mycket bättre BD -14 när du tycks dra paralleler med BD -13, som i sin tur är en helt annan maskin..
Vad är det som är annorlunda då?
Alltså saker som påverkar körningen, inte att det är ny plast och nya fotsteg på den...
Fotstegen gör självklart maskin bättre, men är det en massa ändringar gjort i boggin jämfört med
-13 som gör att den är bättre i snön?
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
46
Ludvika
Gjord å gjord... Den fungerar alldeles ypperligt för våra nordiska förhållanden också.

Vilket märke du än väljer blir du nog nöjd med, så länge du väljer en 800 :) Kör du 600´ kommer du alltid tänka "om jag ändå hade en 800 här" ;)
Kan knappast hålla med, vissa kanske saknar 800an när dom glider in vid macken. Är kanske en annan sak om man åker på hög höjd eller är riktigt tung.
 

ostnor

Välkänd medlem
1 aug 2007
576
0
16
Kan knappast hålla med, vissa kanske saknar 800an när dom glider in vid macken. Är kanske en annan sak om man åker på hög höjd eller är riktigt tung.
Håller med. Polaris 600 är sjukt rapp och stark. Etec 600 är vid jämförelse som en symaskin. Seg o slö. Dock kan ju Mulle till viss del råda bot på det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.089
887
113
Stora Blåsjön
Fel där Asker. Boondocker är en lössnömaskin. Speciellt från och med -14. Rmkn är mer anpassad för lössnö men Boondockern är verkligen inte en ledmaskin.
Det där vill jag se i vinter om det stämmer, hittills har boondockern varit en ledmaskin, möjligen att det är annat för 2014, men då vill jag se det med egna ögon :)
 

Niseye

Välkänd medlem
5 dec 2011
519
1
16
Västernorrland
Pro rmk 600 är en förbaskat trevlig maskin, du blir knappast besviken av den :) Väldigt fin karaktär i motor... sen att rmk chassiet är i världsklass då det gäller köregenskaper är ju plus!
Boondocker är säkert en bra maskin. Har ingen erfarenhet av -13 & -14 boondocker, bara utav -12orna. (Polarna hade -12or men bytte efter en månad in i säsongen, då dom provkört min!) :D
Dock skiljer det mycket mellan boondocker -12a och -13/-14 så det behöver ingen nämna för mig.

En rmk 600 drar inte mycket bensin. Men beror ju på vad man anser som mycket. För en lössnö maskin är den billig i drift :)
Betydligt billigare än 800orna vi kör, 5-7l milen ligger vi på, men vi kör inte så många mil på en dag. max 4-5. Är mest inne i träd och jävlas.

Har du is i magen så väntar du på snön så kan du testköra dom både skotermodellerna..
Om inte, Pro Rmk alla dagar i veckan!
Ska inte tala för alla men kan nog säga att ALLA trivs och kan hantera en Rmk från -11 och uppåt.
 

T.N.T.

Välkänd medlem
26 feb 2009
3.144
5
36
Gänsen mellan Falun å Borlänge
Måste ställa mig fundersam till hur du kan uttala dig om att Summiten är så mycket bättre BD -14 när du tycks dra paralleler med BD -13, som i sin tur är en helt annan maskin..
Vart har jag skrivit BD -14 någonstans.
Varför skulle jag jämföra BD-14 med något? den finns ju inte ens på marknaden än, enda årsmodell jag nämnt är på summiten och där är det -13 som skrivits.
Jag har kört alla årsmodeller av BD fram till -13 och är inte nå imponerad i jämförelse med både freeride och summit av samma årsmodeller och för att inte nämna RMK som också den är ljusår bättre än BD i lössnön!
Jag håller med Asker, hittills har inte BD varit en lössnömaskin men kan absolut sträcka mig till en crossover, ledmaskin kanske var lite å ta i Asker ;)
Hur förbättringarna på -14 förbättrar återstår att se !

hjalle94, har inte kört sönder nått på maskinen, har bara haft problem med dynöverdraget som nämns i annan tråd, verkar dessutom vara ensam om detta så inget att fundera på vad gäller hållbarheten.
Personligen har jag svårt att se att så många utnyttjar dämparna på BD å Freeride va vet jag, men jag gör då inga hopp på 10meter högt å 40meter långt så jag väljer då hellre mer smidighet och lägre vikt som summiten har än 14-30kg extra för värre dämpare å några förstärkningar .
 

Niklas M

Välkänd medlem
22 aug 2013
382
0
16
Umeå/Vilhelmina
Vad är det som är annorlunda då?
Alltså saker som påverkar körningen, inte att det är ny plast och nya fotsteg på den...
Fotstegen gör självklart maskin bättre, men är det en massa ändringar gjort i boggin jämfört med
-13 som gör att den är bättre i snön?
Det är en helt ny DS boggi, hoppas de har hittat guld med den! Skulle verkligen vilja se Lynx lyckas i djupsnös segmentet :)
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Det är en helt ny DS boggi, hoppas de har hittat guld med den! Skulle verkligen vilja se Lynx lyckas i djupsnös segmentet :)
Ok. detta gäller 3700:an som det pratas om i denna tråd, då håller jag med om att det bör vara stor skillnad jämfört med en std PPS.

Tänkte lite mer på 3900:an, men det hör inte till denna tråd...
 

martinekman

Välkänd medlem
5 mar 2011
190
0
6
Kör en PRO RMK 600 2012 och är otroligt nöjd med den. Kör precis den åkning du pratar om, mindre klättringar, myrar och letar sig fram i skogen. Blir någon mil led ibland men då är det mest som transport. RMK:n duger helt klart på led, men blir lätt tippig då jag har ställt skidorna på smalaste för att vara enklare att lägga omkull i skogen.

Körde med en kille som hade en Boondocker 800 i vintras. Han är en bättre förare än mig men min maskin tog sig fram där han gick bet.

Har enbart bra saker att säga om Polarisen. Och ska du köpa så är det PRO-modellen du ska ha och inte vanlig RMK.

http://www.sledtrax.se/articles/1314/members/2013-09-23_20_den/index.shtml
 
Last edited:

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
Kör en PRO RMK 600 2012 och är otroligt nöjd med den. Kör precis den åkning du pratar om, mindre klättringar, myrar och letar sig fram i skogen. Blir någon mil led ibland men då är det mest som transport. RMK:n duger helt klart på led, men blir lätt tippig då jag har ställt skidorna på smalaste för att vara enklare att lägga omkull i skogen.

Körde med en kille som hade en Boondocker 800 i vintras. Han är en bättre förare än mig men min maskin tog sig fram där han gick bet.

Har enbart bra saker att säga om Polarisen. Och ska du köpa så är det PRO-modellen du ska ha och inte vanlig RMK.

http://www.sledtrax.se/articles/1314/members/2013-09-23_20_den/index.shtml
efter att ha läst det där så känns det som om de är rätta skotern för mig! :)
 

luleårider

Medlem
29 okt 2012
12
0
1
norrbotten/luleå
Har en pro rmk 600 -14. Riktigt nöjd med den, inga remproblem och kör man lite snabbare på leden så håller den sig på 59 celsius så det är inga problem för mig. Det ända kanske är bränsleförbrukningen då den tar kring 4 liter milen i blandad körning, och 2 mil på led. Men det kostar att ha roligt och bränslet ska man inte tänka på när man kör