Boondocker 2014 - trasig vändhjulsaxel och boggieskena!!

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
summit 2014 verkar ju ha problem med att vändhjulsaxeln släpper!?

hände precis samma sak på boondockern nyss (en 3900 800)!

ena bulten har troligt vis släppt och följden av det var att den kuggade över, tänkte inte mer på det och han köra 100 meter till, då när jag gasade på så kuggade den till ordentligt, så jag stannade och såg att mattan var slapp.

Åkte hem och skulle spänna, såg då att spännbulten var neråt böjd på högra sidan, och att axeln hade åkt ända fram!
klossen som bulten trycker på hade vridit på sig när axeln släppte, så hela vändhjulet var skevt/snett. finns 6-8 stycken alustänger mellan hjulen och dom var böjda! även boggieskenan fick lite stryk och vred sig in och uppåt nån centimeter! :mad2:

den är spänd för 20 mil sedan och efterdragen efter det! jävligt surt!

tror ni man kan få det på garantin?
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Undrar om det är för klen scotchgrip på skruvarna... Ser ju likadant ut som förra året och då var det bara en vad jag vet som skrev på dootalk att de råkat ut för det och alla var rörande överens om att det var mekanikern som utförst PDI som inte dragit åt.

Följdfråga, satt den fyrkantiga aluminiumbrickan åt rätt håll när du spännde mattan?
 

prormk163

Välkänd medlem
10 jan 2012
1.658
7
16
Pajala
Klockren garanti grej, bör ju inte bli nå problem, ifall dom trilskas, så måste dom ju kunna bevisa att det är ägarens fel, vilket blir svårt.
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
summit 2014 verkar ju ha problem med att vändhjulsaxeln släpper!?

hände precis samma sak på boondockern nyss (en 3900 800)!

ena bulten har troligt vis släppt och följden av det var att den kuggade över, tänkte inte mer på det och han köra 100 meter till, då när jag gasade på så kuggade den till ordentligt, så jag stannade och såg att mattan var slapp.

Åkte hem och skulle spänna, såg då att spännbulten var neråt böjd på högra sidan, och att axeln hade åkt ända fram!
klossen som bulten trycker på hade vridit på sig när axeln släppte, så hela vändhjulet var skevt/snett. finns 6-8 stycken alustänger mellan hjulen och dom var böjda! även boggieskenan fick lite stryk och vred sig in och uppåt nån centimeter! :mad2:

den är spänd för 20 mil sedan och efterdragen efter det! jävligt surt!

tror ni man kan få det på garantin?
Min chef hade den där bulten lös, han har inte ens spänt mattan ännu heller så troligen inte du som gjort något fel. han har iofs en ski-doo. kanske inte är samma konstruktion på dom? Men den bulten hade då ramlat bort. han kör visserligen snällt så de klara sig:)
 

Maengs

Välkänd medlem
26 dec 2013
126
0
6
Boden
Klockren garanti grej, bör ju inte bli nå problem, ifall dom trilskas, så måste dom ju kunna bevisa att det är ägarens fel, vilket blir svårt.
Egentligen inte, du har spänt mattan o glömt o dra åt det.. yttre åverkan ingen garanti..
hoppas dock att dom inte gör så, men helt klart en möjlighet
 

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
Egentligen inte, du har spänt mattan o glömt o dra åt det.. yttre åverkan ingen garanti..
hoppas dock att dom inte gör så, men helt klart en möjlighet
Är också lite rädd för det, men samtidigt så måste man ju få spänna mattan tycker man ju! och den är efterdragen och kollad efter det och allt såg bra ut.

nånå, får se vad dom säger, den ska in på första servicen nu på torsdag så.
 

gälk

Välkänd medlem
9 mar 2012
1.114
4
38
gve
sen behöver man inte nämna att man spänt mattan själv, om man är rädd att få det till svar!
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
räkna hur många här på forumet som haft bekymret, är lika gjort på ski-doo.
Gå även in på dootalk och kolla för det har hänt på några på andra sidan atlantet också.
Eftersom det finns andra att hänvisa till så borde det vara ett ickeproblem att få på garanti.
 

BD3700

Ny medlem
11 jan 2014
2
0
1
Pajala
Var just ut till garaget och provdrog bultarna efter jag läst inlägget mina satt då stenhårt fast. jag har 20 mil på mätaren. man ska nog hålla koll på såna grejer helst om man just spänt matta.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Alltså är problemet plastdistansen som är lite för lång så alu.axeln inte "når" fram till den bricka som sitter på utsidan? Eller är problemet att det är en plastdistans som "fjädrar" lite och därför går det ej att dra med ett bra moment.

Tänkte om det hjälper med att svarva till en aluminiumhylsa istället för plastbussningen och "lösa" problemet. För grundiden i denna konstruktion används ju i skotersammanhang och tycks fungera, så är det just plasten som är problemet?
 

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
har fått in den och tina ordentligt nu.
upptäckte att det sitter två brickor på vänstra sidan av vändhjulsaxeln, och ingen på högra (ser nästan ut som om dom skulle nötits bort) så kan ju vara därför den släppt!

boggien ser också ut att ha klarat sig, var bara axeln som höll den så spänt, när jag släppte på allt och lät den tina så ser den bra ut! SKÖNT!!
bara vändhjulen som är lite skeva :)
 

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
Alltså är problemet plastdistansen som är lite för lång så alu.axeln inte "når" fram till den bricka som sitter på utsidan? Eller är problemet att det är en plastdistans som "fjädrar" lite och därför går det ej att dra med ett bra moment.

Tänkte om det hjälper med att svarva till en aluminiumhylsa istället för plastbussningen och "lösa" problemet. För grundiden i denna konstruktion används ju i skotersammanhang och tycks fungera, så är det just plasten som är problemet?
kan vara det!

jag vet inte riktigt, plastdistansen (som spännbulten trycker på) kom åt och snurra, så bulten böjdes neråt och axeln åkte längst fram och kilades fast mellan bulten och skenan.

men fattades brickor på högra sidan (sidan som släppte), brickorna som sitter längst ut, på den fyrkantiga alubrickan och mellan bulten. och på vänstra sidan satt det två stycken?
så börjar tro att den aldrig riktigt kunnat nypa åt ordentligt!

svårt och förklara, ska försöka få upp nån bild!
 

hjalle94

Välkänd medlem
6 jan 2010
359
3
18
pajala
Kan ändå tillägga att jag är sjukt nöjd med maskinen! 49,8 mil och remmen ser ny ut, det trodde jag inte att den skulle göra när jag köpte den, mer inställd på att den skulle käka rem :) så positivt överraskad!
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
2013 måste ha en annan konstruktion som fungerar så är någon osäker måste det gå att kopiera alt att köpa delar från en 13s axel
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Läser man det på Doo Talk så verkar det som att plastdistansen är endera för lång eller axeln för kort så brickan på utsidan kan inte "låsa" mot axeln utan den blir man bara klämp mot plastdistansen. Tydligenhar dom löst det genom att sätta en shims på axeln så den kommer åt att låsa mot brickan på utsidan.
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
Hoppas att de vaknar till liv och fixar detta.
Det är tydligen omgjort från 2013 för att det lossnade lite för lätt men någon har gjort en tankevurpa.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Jag kommer nog att svarva nya bussningar i aluminium så det går att dra fast axeln mot skenorna. Jag mätte också djupet på gängningen i axel så jag kan sätta dit en M10 bult som är 10mm längre också så får loctiten lite mer att bita i