Boondocker -15 eller -16

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag funderar lite löst på om jag ska byta maskin till vintern.
Av handlaren har jag fått följande erbjudande:


Bonndocker 800 3700 RE -2015 med elstart: 124.900kr
Boondocker 800 3700 STD -2016 med elstart: 124.900kr


Är det värt sämre dämpare för att få en årsmodell nyare?
STD maskinen har ju dessutom 36" framvagn jämfört med 38" på RE:n


Jag kör 50/50 led och lössnö.


Vad hade ni valt?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Känns som om dom skulle kunnat gjort bra mycket bättre pris på 15 än vad du fått nu..
Sen när du ska sälja den så är det fortfarande en 15 och att den har en säsong mindre på sig brukar inte spela någon roll på priset.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Årsmodell -15 säljs just nu för 124.900 (nedsatt från 147.200) där lyckades jag inte förhandla nåt alls förutom att de skickar med ett elstartskit.

-16 modellen jag jämför med är ju en enklare/billigare version än RE, största skillnaden är väl de enklare stötdämparna.
Som jag fattat det är det lite som att jämföra Ski-Doo Freeride med Summit.

Begagnatpriserna i ett senare skede borde bli ganska lika, en ett är äldre maskin jämfört med en nyare men billigare/enklare maskin.

Jag undrar om inte bättre dämpare, 38" framvagn samt 59mm matta (-16 har 64mm matta) passar min allroundkörning bättre?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Dämparna är väl samma som på renegade. Inte alls lika bra som en freeride. Inte alls märkvärdiga.....

Jag skulle köpt en 16 utan att tveka. En 16 håller värdet bättre då den är av nyare årsmodell.

Köp till freeridedämpare eller fox om du inte är nöjd med originalet.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
På Boondocker STD (oavsett längd) 2016 sitter det HPG 36 i både framvagn och boggi.
På Boondocker RE (endast 3700 längd) sitter det KYB 40 HLCR i framvagn och KYB 46 HLCR i boggi.
På Boondocker DS (endast 3900 längd) sitter det KYB 36
På Renegade tror jag det sitter KYB 36R (R betyder att det är ställbar retur) på de flesta årsmodeller.

Jag tror ändå det lutar åt en 3700 STD om jag får för mig att byta, trots att den har snikdämpare.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jaha, det var ju ett intressant inlägg i debatten, vill du utveckla din åsikt i frågan?
 

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Lynxar är ej byggda för att fungera i lössnö. Ski-doo, ac och polaris är ljusår före i lössnöegenskaper.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Mbuffalo: tack för att du tydligt gör klart att du inte vet vad du pratar om!

Jag är kör en summit xm och tänker inte byta till en lynx... Trots att jag inte gillar lynx och det faktum att dom är på tok för bångstyriga i lössnö för min smak så har du fel!

Från 2014 och framåt skiljer det inte mycket i framkomlighet. Åkt med några stycken som kör boondocker ds och dom tar sig inte sämre än min summit 800.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Lynxar är ej byggda för att fungera i lössnö. Ski-doo, ac och polaris är ljusår före i lössnöegenskaper.
och då har du nog inte sett en bd in action så att säga. dom har blivit ruggigt bra på att ta sig fram sen rex2 kom. skulle nog faktiskt säga att dom är snäppet vassare än iaf a-c eftersom dom vill ställa sig rakt upp när det börjar luta.

hade det varit jag som stod i det valet så hade jag tagit 16:eek:ns std, lär ju hålla lite högre pris om än snikdämpare, sen är det nog alltid något som dom förbättrat till 16:eek:n om än kanske inte något man märker
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag nämnde inte en a-c och det är av den enkla anledningen att dom är tyvärr kass.

Bra motor (800) och ett hyfsat försök till ett lössnöchassi men tyvärr ganska jävla långt efter alla.
 
Reactions: trixa

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
3700an har väl fortfarande samma framsving i boggin som PPSen hade från början? (och inte den nya som sitter på DSen?).

Hursomhelst så om du ska uppgradera så har du ju möjligheten att hålla korpgluggarna öppna efter boggidämpare från RS-Lynxarna. Dom brukar finans begade till rätt kurs och är riktigt bra grejer som passar rakt in. Framdämpare blir knepigare men begade Fox från någon Summit är ju ute med jämna mellanrum.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
3700an har väl fortfarande samma framsving i boggin som PPSen hade från början? (och inte den nya som sitter på DSen?).
RE 3700 har fortfarande det klassiska PPS länksystemet i framsvingen för progressiv fjädring.
STD 3700 har inte detta länksystem utan ser ut som DS-modellerna.
 
Reactions: trixa

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Ni har inte besökt någon fjällanläggning? Där ser man rätt tydligt vilka märken som fungerar. Skulle uppskatta att 1/500 skotrar är av märket Lynx.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jaha, ytterliggare ett inlägg som är lika relevant som färgen på påvens kalsonger. Vad hände med märkes***eritråden, det var ju smidigt när vi kunde samla alla iq-befriade inlägg där så att vi slapp dem i övriga forumet.

"Vilka märken som funkar" Funkar för vad? Dra bakfulla skidturister upp på fjället? Jag känner bara en som har ett företag i fjällnäringen, han har uteslutande använt sig av Lynx Commander senaste åren, men jag tänker ändå inte köpa en sådan.
Oavsett så handlar inte den här tråden om "vad som funkar" när var eller hur. Nåja, jag har ju fått ett flertal kloka och relevanta svar så jag får väl ändå känna mig nöjd.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Ni har inte besökt någon fjällanläggning? Där ser man rätt tydligt vilka märken som fungerar. Skulle uppskatta att 1/500 skotrar är av märket Lynx.
fjällanläggning?, det är på såna ställen man har pistade leder på?. där vi kör är det djup lössnö i trång skog, och där går lynxen lika bra som alla andra
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hej!

Angående prisskillnaden mellan årsmodellerna så måste du göra en kalkyl för hur länge du tänker behålla den. Efter ett antal år blir skillnaden mellan två årsmodeller betydligt mindre och efter tillräckligt lång tid avgör skicket helt och hållet. Dessutom är bättre dämpare ALLTID bättre, särskilt om de enklare inte är renoveringsbara... Skiljer det 25.000 skulle jag LÄTT gå på den äldre, prisskillnaden blir aldrig lika stor mellan två årsmodeller när de blivit 2-3 år gamla, sedan allt mindre.

Angående märkestjafs så håller jag helt med Gabbe1 - håll den typen av legal pajkastning/skojdiskussioner i därför avsedd tråd.

Bra skoterval, grattis!
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Nu när den här tråden seglade upp igen så kan jag meddela att det blev affär på en -16.
Jag kom dessutom över dämpare hyfsat förmånligt från en Boondocker 3900 DS -16 så jag kommer omedelbart byta ut de HPG-dämpare som min levereras med.
Jag känner mig nöjd än så länge även om jag vet att det aldrig är en bra ekonomisk affär att köpa nytt.

Jag får troligen hämta ut den nya maskinen imorgon :)
 
Reactions: trixa