Boka snöskoter resa - var?

ogge95

Välkänd medlem
13 apr 2011
1.575
3
38
30
Dvärsätt
Jorm och Blåsjön är ju så gott som samma ställe, (då menar jag bara att det är 2 - 4 kilometer i mellan, eller minns jag fel?) det är ungefär lika långt ut till körningen oavsett i vilken by du väljer att bo i. :)

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
jag anser att jorm och blåsjön är lika. Finns både branta skogssnåriga vägar och öppna fjäll! bara att Välja! :) Kanske är lite svårt att veta vart det är bäst om man inte har varit där men det är ju de som är charmen med jorm/blåsjön, Du kan ju köra överallt och det blir oftast bra oavsett vart man far! Finns tankställen både i jorm och blåsjön ( dock inte 98a i jorm). Du har ganska skön åkning mellan jorm och gäddede också!

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Om ni pratar om blåsjön så gjorde vi en fin tur ifjol från Borgafjäll till blåsjön sedan över stekenjokk och sedan hem till borga igen via klimpfjäll.

Stekenjokk:

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
skulle gradera i 3 steg utifrån närhet,snömängd och ytor utan förbud:

1: Gördalen,nära, bra med snö men inte enormt med plats.

2: Jorm/Blåsjön, halvlångt, bättre med snö och bra med plats.

3: Arjeplog/Vuoggatjolme, långt, skitbra med snö, skitmycket plats.

åkersjön är ok men inte så bra som ryktet säger, ganske lite friåkningsområden, visst, jag åker där själv men det är mest för att det är nära.

Jonte96.

Välkänd medlem
23 nov 2010
1.498
1
16
Vilhelmina, Åre
Storbäck eller Borgafjäll skulle jag ha valt iaf!
Ligger alltid i topp snömässigt och det finns sjukt varierad körning.
Storbäck är en liten by på väg till Borgafjäll så du får ha dunkar om du ska köra skoter men boende finns det(trollklinten.se).

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
vad kan ni rekommendera för boende i Jorm/blåsjön då?
Du har ju Jormvattnetsfiskecamp eller jormlien och i blåsjön har du något fler utbud! Lätt att googla. Sen vad som är bäst är ju svårt och säga då du har samma åkning och du åker i mellan på ca 20 min på skoter. Blåsjön har 98a och en finare icabutik, men tar ju knappt 10 min med bil från jorm! Kan ej uttala mig om hur stugorna är i varken blåsjön elr jorm då jag aldrig har sovit i dom men det bruka vara fullt över vintern så omtyckta är dom nog!

vaen

Välkänd medlem
12 jan 2009
1.232
1
16
Dalarna
Jag har bokat en vecka i Jorm i vinter. Det blir första besöket i området så man är mycket nyfiken! =)

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
vad kan ni rekommendera för boende i Jorm/blåsjön då?
När jag och en kompis var där förra vintern så bodde vi på Camp Stora Blåsjön, det var bra boende och nära (50m) till ICA, macken och åkningsområdena.