Boka snöskoter resa - var?

WestinMX

Välkänd medlem
6 jul 2010
858
0
16
Skutskär, Sweden, Sweden
Boka snöskoterresa - var?

Hej,

Tänkte boka en resa uppåt i landet till vintern men vet inte var jag ska åka.

Gillar mest freeride åkning, ospårat, skrå osv. Dock har jag en gammal skoter med endast 38mm matta så metervis av puder är inget alternativ.
Vill inte åka till något ställe där jag endast kommer framåt på lederna.

Borde vara något som är lagom och inte allt för långt.

Något av ställerna jag funderat och tittat på är väl Åre, Vemdalen, sälen och ställen där ikring.

Det gäller en vecka månaderna efter jul.

Vad bör jag välja?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Sv: Boka snöskoterresa - var?

Hej,

Tänkte boka en resa uppåt i landet till vintern men vet inte var jag ska åka.

Gillar mest freeride åkning, ospårat, skrå osv. Dock har jag en gammal skoter med endast 38mm matta så metervis av puder är inget alternativ.
Vill inte åka till något ställe där jag endast kommer framåt på lederna.

Borde vara något som är lagom och inte allt för långt.

Något av ställerna jag funderat och tittat på är väl Åre, Vemdalen, sälen och ställen där ikring.

Det gäller en vecka månaderna efter jul.

Vad bör jag välja?
Rent spontant säger jag Funäsdalen med omnejd. Finns mycket fina ställen att ta sig till. Snabba roliga leder och möjlighet att friåka utan att det är brutalt djupt.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Speedo: Vart friåker du i Funäsdalen (lagligt alltså)
Det lilla friåkningsområdet i nordvästra delen är inte mycket att åka på under en vecka...
Funäsdalen är nog det sista stället jag skulle åka till.
Har varit där tidigare men kommer inte åka tillbaka frivilligt pga betalsystemet och inställningen mot skoteråkare.

Westin: De ställen du nämner är alla skidorter. Generellt så är det inge bra åkning på dessa turistmagneter. Ofta är det rätt strikta regler så fort det blir mycket turister...

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Borgafjäll!

En växande ort med betydligt större fokus på snöskoter än skidor.
Det finns något förbudsområde som man bör ha koll på men det finns otroligt mycket att åka på ändå, du tar dig i stort sett vart du vill härifrån på skoter.
En liten nackdel om du nu tycker det, är att det är en bit att åka, men jag ser det bara som positivt att man slipper "sörlänningarna"

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.296
1.117
113
Stora Blåsjön
Sen har du även Stora Blåsjön/Jorm men där är det nog för mycket snö :)
Ne men det finns alla nivåer av körning där, speciellt på våren om du vill ha mer framkomlighet.

Dock vart du än ska så är det alltid lite svårt att boka långt i förväg, för man vet ju inte hur föret och vädret är. Ska du boka långt i förväg skulle jag rekommendera att boka en vårvecka och på en snösäker ort typ Blåsjön..

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
Vill du åka skoter utan "förhinder" så åker du t.ex. till Blåsjön. Jag var där i vintras och det var den bästa åkningen jag någonsin varit med om + att där fanns bra service trots det är en liten ort och människorna där var otroligt trevliga och tillmötesgående.

Åker du till Sälen får du räkna med att bli utskälld av längdskidåkare och stoppad av poliser titt som tätt. Friåkning där kan du glömma för det är bara massa förbudsområden och finns det något oreglerat område är det garanterat uppkört. Man motarbetar i princip skoteråkning där.

Sen tycker inte jag heller du ska boka för tidigt för både väder och före kan man ju inte direkt förutse.

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Speedo: Vart friåker du i Funäsdalen (lagligt alltså)
Det lilla friåkningsområdet i nordvästra delen är inte mycket att åka på under en vecka...
Funäsdalen är nog det sista stället jag skulle åka till.
Har varit där tidigare men kommer inte åka tillbaka frivilligt pga betalsystemet och inställningen mot skoteråkare.

Westin: De ställen du nämner är alla skidorter. Generellt så är det inge bra åkning på dessa turistmagneter. Ofta är det rätt strikta regler så fort det blir mycket turister...
Är man beredd att förflytta sig ett antal mil mot Särvfjället/Storsjö så finns det en hel del friåkning. Osäker hur lagligt det är i dom trakterna men finns riktigt roliga ställen att köra på där i kring.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Är man beredd att förflytta sig ett antal mil mot Särvfjället/Storsjö så finns det en hel del friåkning. Osäker hur lagligt det är i dom trakterna men finns riktigt roliga ställen att köra på där i kring.
Jo, där finns det ställen där man får åka.
Men då är det ju bättre att bo i Ljungdalen eller Messlingen så man har åkningen runt knuten. Då slipper man massa transportmil på breda tråkiga leder...

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Vill du åka skoter utan "förhinder" så åker du t.ex. till Blåsjön. Jag var där i vintras och det var den bästa åkningen jag någonsin varit med om + att där fanns bra service trots det är en liten ort och människorna där var otroligt trevliga och tillmötesgående.

Åker du till Sälen får du räkna med att bli utskälld av längdskidåkare och stoppad av poliser titt som tätt. Friåkning där kan du glömma för det är bara massa förbudsområden och finns det något oreglerat område är det garanterat uppkört. Man motarbetar i princip skoteråkning där.

Sen tycker inte jag heller du ska boka för tidigt för både väder och före kan man ju inte direkt förutse.
Känner man inte till Sälen hamnar man lätt bredvid turister, men det finns väldigt mycket bra åkning som är orörd. Du har allt från riktigt avancerad åkning till lättare. Visar gärna dig runt om du vill...

barbiekent

Välkänd medlem
9 jul 2009
464
0
16
Känner man inte till Sälen hamnar man lätt bredvid turister, men det finns väldigt mycket bra åkning som är orörd. Du har allt från riktigt avancerad åkning till lättare. Visar gärna dig runt om du vill...
Jag har varit och åkt i Sälen ca 15 gånger, brukar vara upp mellan 2-3 gånger om året, och har hittat roliga ställen men aldrig det där ultimata stället så man verkligen får jobba för att inte köra fast. Man är samtidigt alltid orolig att man är och åker på något förbudsområde.

Det som styr mest för mig vart min skoterresa bär är snömängden. Den gångna säsongen var det i mitt tycke alldeles för lite snö i Sälen för att kunna syssla med friåkning. 2011 var det riktigt bra med snö redan i början av januari i Sälen så då var det riktigt kul att åka där. Skulle gärna bli visad runt i Sälenområdet av dig mr.summit! Vart kan man hitta dessa bra ställen där uppe?

Dock så lär det ju vara lätträknat med ställen, om det nu ens finns något, som slår Blåsjön på fingrarna vad gäller friåkning. Det var den bästa skoterresa jag varit på, med perfekt terräng, varierad svårighet och helt sjuka mängder med snö. Ungefär 80 meter till bensin och affär och sedan ca 200 meter till bra åkställen är jävligt svåröverträffat. Kommer bli ett antal resor dit kommande säsong.

johan_lkpg

Välkänd medlem
5 jan 2012
124
0
6
Lakavattnet ett "stenkast" från Strömsund är en guldklimp. Var där i Februari och hade en sanslös fin dag. Minus 5, Vindstilla, Blå himmel och snö upp till ledkryssen.

Ganska mycket förbudsområden men det finns andra ytor att köra på.

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
Arjeplogsfjällen är ju ett guldkorn värt att nämna. Nästan inga förbudsområden och hur mkt friåka som helst. snömängden i skogsterräng kan förstås vara galen men ovanför trädlinjen så brukar det vara hårdare.

Jäckvik, vuoggatjållme/Polcirkeln, Sandviken är några trevliga platser vart man hittar boende.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Åkersjön/Jänsmässholmen är ju en klassisk skoterort som på senaste åren har hamnat lite i skymundan av Blåsjön/Jorm/Borga med den enorma utveckling som det varit på lössnömaskiner.

Och det är ju iofs inte så konstigt när det onekligen är rätt platt mellan fjälltopparna i Åkersjön. Finns dock otroligt mycket fin myrsurfning/skogsåkning/bäckar, även fast man inte har det värsta i maskinväg och snö har det väl aldrig fattats där heller.

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Vill du inte åka så långt (från Skutskär räknat) brukar det vara otroligt mycket snö i Hälsingland i trakterna kring Hassela och väst/nordväst. Kanske inte en hel vecka men ett veckoslut.

Skojtertoken

Välkänd medlem
17 feb 2010
104
0
6
Kungsängen
Gördalen! Relativt snösäkert och inte allt för långt bort några mil från Idre! Har inte full koll på vart du får åka men det finns gott om åkning där ikring!

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tänkte vi skulle dra upp ett gäng till Jorm i år, någon som har nått att tillägga mot all positiva ord man hört om stället ? Har aldrig varit där nämligen !
Det enda jag kan komma på är väl att det saknas pub/restaurang i Jorm, för dom som har dragning till att dricka en öl på kvällen efter körning. Finns i Blåsjön.

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.153
24
38
samma lika iom att du kör från blåsjön till jorm på ett ögonblick :)