Boggie gurus! Edge 700 -03 styr dåligt pga lösare balatarem, åtgärder ?

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
ja som sagt, maskinen jag köpte var förlängd till 345 och antar tidigare ägaren släppt på balataremmen för få mera matta i backen och dragit åt fjädrarna på dämparna fram för mindre skidtryck.

Kan utan problem svänga fullt höger/vänster vid stillastående i garaget så knappt nå skidtryck alls

På led går den helt okej att styra med men upplever den som den vill gå lite rakt fram i snö

Nu då jag inte har ngt att jämföra med då den var såhär då ja köpte den så kanske ngn boggie guru här kan tipsa om lämpliga åtgärder ? :)

Ska jag spänna remmen ett hål eller kan det räcka med att lossa fjädrarna lite fram ?
eller annat förslag ?

Mvh Andreas

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
48
Piteå
tänk dig att skotern balanserar på tre punkter. fram, fram i boggien samt bak i boggien.

styva upp framdämpare = mer skidtryck
mjuka upp fram i boggien = mer skidtryck
dra ihop balatarem= mer skidtryck.

går ju expermentera litegrann men hur den känns på leden och i snön är viktigare än hur den känns på garagegolvet.

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
jo helt klart har du rätt i det =)
Nämnde det bara som en referens för skidtrycket om det kunde vara till ngn hjälp.

Ngt tips på hur man får ihop dämparen smidigt så det inte fjädrar ut medans man släpper på remmen ?

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
ska börja med att släppa på fjädern på främre boggie dämparen iaf å se hur den beteer sig nu över påsk då ja ska t vemdalen, hjälper inte det får ja spänna remmen

Jeppolito89

Välkänd medlem
16 okt 2012
188
0
16
Vill man inte ha mer tryck över mattan när man kör då? Jag upplever min vector hemskt lätt över skidor vid gaspådrag, (slacka balataremmar) Och ganska tungstyrd när det går sakta och snävt i skogen, men de misstänker jag mest beror på dess framtunga as den egentligen är..

teecer

Välkänd medlem
30 dec 2012
160
1
18
Sundsvall
nja nu går den ju lite som den vill upplever ja, fick nita för höll på pricka ett träd här i veckan då jag laddade upp för en djup brink, (nog för att det blir ännu sämre tryck då man kör i brant uppför)

Så lite mera tryck vill jag allt ha =)

hehe ja min gissning är ju dessa yamaha maskiner som är tunga ;)