I dag brukar uttrycket mest användas av folk som vill verka kunniga på motortrimning men aldrig har försökt bearbeta någonting själva. Och det verkar kunna betyda lite av varje.
Från början är det ett engelskt uttryck som har med mätning av lagerspel, inskavning av glidlager och sånt att göra. Alltså arbeten som man var tvungen att göra vid renovering av en bilmotor för mycket länge sedan, när det inte fanns precisionsslipade lagerskålar att köpa som reservdel utan om man var tvungen att byta ram- eller vevlager så var man tvungen att karva bort material från de nya lagren tills de passade i just den motor man höll på med.
Det fanns en typ av märkfärg, som oftast var blå, som man smetade på ett tunt lager av på vevaxeln, sen satte man ihop lagret och vred lite fram och tillbaks, tog isär, sen såg man var det blev blått i lagret (och axeln alltså låg an), skavde bort material där, provade igen, och fortsatte tills hela lagerytan var blå.
Men allt det där är sånt man bara gör på veteranbilar (säg före ca 1935) i dag...