Blueprintning?

S

Sture

Man kontrollerar och slipar till alla kanaler(gjutskägg och dyl.) i cylindrarna så att man får så bra flöde som möjligt.

Jag gjorde det på en av mina skotrar och den blev betydligt starkare på lågvarv och svarade bättre på gasen.
Toppeffekt gjorde det ingen skillnad på.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
I dag brukar uttrycket mest användas av folk som vill verka kunniga på motortrimning men aldrig har försökt bearbeta någonting själva. Och det verkar kunna betyda lite av varje.

Från början är det ett engelskt uttryck som har med mätning av lagerspel, inskavning av glidlager och sånt att göra. Alltså arbeten som man var tvungen att göra vid renovering av en bilmotor för mycket länge sedan, när det inte fanns precisionsslipade lagerskålar att köpa som reservdel utan om man var tvungen att byta ram- eller vevlager så var man tvungen att karva bort material från de nya lagren tills de passade i just den motor man höll på med.
Det fanns en typ av märkfärg, som oftast var blå, som man smetade på ett tunt lager av på vevaxeln, sen satte man ihop lagret och vred lite fram och tillbaks, tog isär, sen såg man var det blev blått i lagret (och axeln alltså låg an), skavde bort material där, provade igen, och fortsatte tills hela lagerytan var blå.

Men allt det där är sånt man bara gör på veteranbilar (säg före ca 1935) i dag...
 
S

Sture

Du har säkert alldeles rätt i ditt antagande.

Jag trodde att blueprinting betydde att man slipade till kanaler och dyl. för att komma så nära original ritningen(blueprint) som möjligt.
Den som gjorde det åt mig hade mångårig erfarenhet från go-cart trimning och han kallade det för blueprint.
 

henkew

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.630
0
16
44
Bredbyn
www.henkew.com
Att jämna till kanter, slipa upp kanaler m.m. kallas ju "portning".

"Blueprinting" trodde jag innebar det här med att väga alla delar och att kolla så att alla mått stämmer med originalritningen, precis som Sture skriver.
Det har kanske utvecklats till det ifrån det torbjorn skriver, det är ju ungefär samma sak fast mer bara finputsning nu för tiden...

Men kan det verkligen göra så stor skillnad på bränsle förbrukningen, tomtrick skriver i en annan tråd att hans gamla wildcat drog 2,3 l/mil vid hårdkörning efter en sk. blueprintning vilket borde betyda att förbrukningen sjunkit med minst 1 l/mil...
Nog måste det vara föraren som har en väldigt "klen" definition av hårdkörning då?
 

ockelbo8000

Välkänd medlem
1 jan 2000
718
0
16
37
Södra Prästholm, Råneå
Jag har också för mig att det betyder att man kollar orginal mått, vikter och spel och sedan skjusterar, slipar, balanserar mm såatt måtten överenstämmer. ordet Blueprinting tror jag härstammar från engelska ordet Blueprint som betyder ritning.
 

Attachments

kmracing

Välkänd medlem
1 jan 2000
178
0
6
Vilhelmina Sverige
medlem.spray.se
[Uppdaterat: Senast editerat den 25-Feb-04 kl 08:03 PM (CET)]I de trimprogram m.m jag använder innebär "blueprinting" att man mäter upp motorn helt enkelt, storlekar, öppningstider, duration på portar osv. för att få ut tidareavärden som behövs vid beräkning av trimningsgrad, "putting it on paper" helt enkelt!

Men visst, det som en del kallar för blueprinting är då att man som sagt putsar och jämnar till kanaler m.m -ger inte nån nämnvärd effektökning, men det känns ju bra iaf. antar jag... Det är inte någon större risk att förstöra motorn så länge man inte tar så mycket att man rubbar flödet i motorn på någon cylinder...

Sk. matchportning är ett annat uttryck som förekommer, det innebär att man slipar så att tex. cylinderfoten får en exakt jämn övergång till vevhuset för att förbättra flödet...
 

tomtrick

Medlem
1 jan 2000
38
0
1
Svar till Wildcat 700 EFI! Ja du, jusst nu har jag en Powder 700, med exact samma motor som min gamla Wildcat AWS(förgasare).Powdern drar 1 liter mer vid hårdkörning(Full trottel o pumpgasning!!!!).Vad det är som gjorde att gammwildcatta drog så lite soppa är ett mysterium, men det måste ju va att motorn o variatorerna blev ballanserade av förre ägar;n.Jag kommer iallafall att plocka ur motorn o variatorerna o skicka iväg för ballansering.Kosta vad det kosta vill, men det är nog värt varenda öre om man skall ha kvar skotern ett antal år.