Blivit blåst!?

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
fundera lite på bevisbördan innan du drar det här för långt

vad är det som ska bevisas och vem är det som ska visa det?

- Om han har sagt att han har bytt kolvarna och han de facto inte har gjort det fastän han har sagt det uppstår två bevisproblem: 1 - att bevisa att han faktiskt sagt det (vittnen?) 2 - att bevisa att de inte är bytta (bytt till vad? bytt till rätt kolvar?)
- en annan bevisbörda som köparen har är att bevisa att skadan fanns före köpet och inte har uppkommit under de 15-20 mil som kördes. om inte skotern besiktades vid köptillfället så är ju det här beviset ganska svårt
- att bevisa att haveriet orsakades av obalans pga felaktiga kolvar är en slutsats som man snabbt kan komma fram till, men att bevisa det i en domstol kräver en ganska tydlig juridisk grund från en person som inte har något egenintresse i frågan, köparen har bevisbördan och säljaren kommer att få det ganska enkelt att syna eventuella tekniska argument
Det kan väl inte anses som normalt att en skotermotor blir skrot efter 15 mil. Speciellt inte om det precis har blivit lagad. Pratade lite med si-mo för en stund sedan och det finns inget tvivel om att det felet beror på att det har blivit ihopskruvat på fel sätt. Han trodde även att det skulle kunna vara rester från den gamla kolven som inte har blivit urplockade ur vevhuset vid bytet.

Jag vill bara ha en dialog mer personen som jag köpte skotern av. Och det funkade inte. Och nu så ringer "det juridiska ombudet" och hotar mig.
Jag personligen har inte samvete nog att sälja nått som jag inte kan garanterar är riktigt lagat. Men det är jag.

Men att vara så feg att man inte kan ta ett snack med den personen man har sålt nått som inte är ärligt ihopskruvat det är för mig helt otroligt.

Så nu har jag pratat med advokat Tom pripp på Abersten advokatbyrå i östersund och han ska sköta kontakten. Eftersom det inte är någon idé att försöka förklara för en revisor (Läs: Juridiskt ombud) att det faktiskt finns regler för försäljning privat. Jag har inga planer på att gå vidare med detta. Men som sagt, när man ringer och säjer att jag ska bli polisanmäld om jag ringer en gång till till säljare och han som hotar inte har någon som helst backup för det han säjer. Då är det lika bra att låta nån som kan göra resten.
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Det kan väl inte anses som normalt att en skotermotor blir skrot efter 15 mil. Speciellt inte om det precis har blivit lagad. Pratade lite med si-mo för en stund sedan och det finns inget tvivel om att det felet beror på att det har blivit ihopskruvat på fel sätt. Han trodde även att det skulle kunna vara rester från den gamla kolven som inte har blivit urplockade ur vevhuset vid bytet.

Jag vill bara ha en dialog mer personen som jag köpte skotern av. Och det funkade inte. Och nu så ringer "det juridiska ombudet" och hotar mig.
Jag personligen har inte samvete nog att sälja nått som jag inte kan garanterar är riktigt lagat. Men det är jag.

Men att vara så feg att man inte kan ta ett snack med den personen man har sålt nått som inte är ärligt ihopskruvat det är för mig helt otroligt.

Så nu har jag pratat med advokat Tom pripp på Abersten advokatbyrå i östersund och han ska sköta kontakten. Eftersom det inte är någon idé att försöka förklara för en revisor (Läs: Juridiskt ombud) att det faktiskt finns regler för försäljning privat. Jag har inga planer på att gå vidare med detta. Men som sagt, när man ringer och säjer att jag ska bli polisanmäld om jag ringer en gång till till säljare och han som hotar inte har någon som helst backup för det han säjer. Då är det lika bra att låta nån som kan göra resten.
Det vore intressant att få veta utgången när det är klart.
 

forden34

Välkänd medlem
28 okt 2006
248
0
16
Fortsätt att ringa den muppen, jag skulle inte ha slutat
Du kanske kan bli anmäld men dom kommer aldrig att fälla dig för en sån skitsak som att du ringer å vill prata med ägaren av förra skotern.
Hur gammal var grabben som sålde skotern till dig.
Hur kan man veta vem det var som ringde till dig ( en kompis kanske )
Fortsätt å ring idioten.
Gå vidare med det här tycker jag.
Stå på dig för fan, vik dig inte för en skit som han.
Ring föräldrarna å fråga om det är dom som uppfostrat han eller om det var tattare som gjort det.
Du kan PM:a mig om du vill ha hjälp
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Jag köpte en bil som bevisligen var fel hopskruvad men det ville inte förra ägaren veta av så jag bärgade den till hans gård å lämnade den där å sa att jag skulle anmäla den stulen å sen tipsa polisen om vart den kanske kunde vara. Jag fick tillbaka mina pengar. Men i och försig så var vi också 4 st ganska stora grabbar som var med å dumpade bilen på hans gård. Observera att jag hotade honom inte på något vis alls. Gör man det så kan bli att ligga pyrt till. Så försök att hålla dej i skinnet även om man känner att det håller på att koka över.
 

Grovsnus

Välkänd medlem
9 dec 2007
778
0
16
luleå
Jag är lite sådär tveksam till den här smutskastningen som pågår här, med det menar jag inte att andreasf har fel i sak, utan bara att det finns en hel del okända grejer som inte kommer fram här

om man köper en skoter från 96 där förra ägaren säger att han har varit inne och skruvat så påstår jag att man inte kan bli så förvånad om den rasar en stund senare

man känner ju inte snubben som man köper skotern av så man kan ju knappast veta om han är kompetent till att ens byta tändstift. om förra ägaren tror att han har gjort rätt så betyder det ju inte att det är rätt

vidare vet vi ju inte i den här tråden vad priset för skotern var. kan det ha varit så att priset för skotern var lågt i förhållande till normalpris för samma skoter, isf kan man ju fundera ytterligare på om man borde handla

dialogen mellan köpare och säljare kommer ju fram från ena parten, men den andra partens åsikt finns ju inte här. det kan ju vara så att han har tolkat det här helt annorlunda?
 

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se
Jag är lite sådär tveksam till den här smutskastningen som pågår här, med det menar jag inte att andreasf har fel i sak, utan bara att det finns en hel del okända grejer som inte kommer fram här

om man köper en skoter från 96 där förra ägaren säger att han har varit inne och skruvat så påstår jag att man inte kan bli så förvånad om den rasar en stund senare

man känner ju inte snubben som man köper skotern av så man kan ju knappast veta om han är kompetent till att ens byta tändstift. om förra ägaren tror att han har gjort rätt så betyder det ju inte att det är rätt

vidare vet vi ju inte i den här tråden vad priset för skotern var. kan det ha varit så att priset för skotern var lågt i förhållande till normalpris för samma skoter, isf kan man ju fundera ytterligare på om man borde handla

dialogen mellan köpare och säljare kommer ju fram från ena parten, men den andra partens åsikt finns ju inte här. det kan ju vara så att han har tolkat det här helt annorlunda?
Vem har han smutskastat ?
Han har ju inte namngett någon person.

Sedan så är du nog inte ensam som misstänker att motparten garanterat har en helt annan historia att komma med, det har nog dom flesta som skriver eller läser här förstått, för i alla tvister finns det i regel alltid minst två versoner.

Så med det som bakgrund så tror jag att ingen annan än trådskaparen har "Dömt" säljaren som skyldig, Men om verkligheten är precis som det berättas här, så har nog dom flesta här, sympatierna hos köparen.
Men det kan ju eventuellt ta en helt annan vändning om säljaren lägger upp sin version här också, det hände ju i en annan tråd här på forumet.

Med det som är det intressanta här, är ju hur utfallet blir, nu när dom via juridiska ombud driver saken vidare, istället för att göra upp sins emmellan.
Just denna "Affär" kan ju också många av oss ha nytta av i framtiden, när vi eventuellt gör privata skoteraffärer, även om inga namn avslöjas.
 

Andreasf

Aktiv medlem
5 dec 2007
86
0
6
Jag är lite sådär tveksam till den här smutskastningen som pågår här, med det menar jag inte att andreasf har fel i sak, utan bara att det finns en hel del okända grejer som inte kommer fram här

om man köper en skoter från 96 där förra ägaren säger att han har varit inne och skruvat så påstår jag att man inte kan bli så förvånad om den rasar en stund senare

man känner ju inte snubben som man köper skotern av så man kan ju knappast veta om han är kompetent till att ens byta tändstift. om förra ägaren tror att han har gjort rätt så betyder det ju inte att det är rätt

vidare vet vi ju inte i den här tråden vad priset för skotern var. kan det ha varit så att priset för skotern var lågt i förhållande till normalpris för samma skoter, isf kan man ju fundera ytterligare på om man borde handla

dialogen mellan köpare och säljare kommer ju fram från ena parten, men den andra partens åsikt finns ju inte här. det kan ju vara så att han har tolkat det här helt annorlunda?
Det är mycket möjligt att han kan ha trott att det ska ha varit bra skruvat. Men mest troligt så har han tänkt sälja skotern som har varit trasig eller gått sönder nyligen. Åkt och köpt en kimpex-kolv och bara skruvat ihop den för att sen sälja den innan den går sönder igen.
Jag betalade 18000kr för skotern och det kan inte vara ett orimligt lågt pris. Åkte och köpte en likadan skoter med en komips i måndags tror jag det var. Iofs så va det en 1995:a. Han gav 20 000kr och den skotern var i otroligt bra skick. Inte en smutsfläck i motorutrymmet och hade gått 400 mil.
Jag ser det såhär; Om jag betalar han 18 000kr så har han råd att betala tillbaka några tusen.

Visst det här är min sida av historien. Men jag har ju inte kunnat prata med killen eftersom han inte svarar när jag ringer eller lämnar meddelanden. Pratade med honom sist i mitten på förra veckan. Han verkade ju veta att det inte va någon bra skotern han hade sålt till mig när jag förklarade första gången vad som hänt. Jag skulle mer än gärna prata med killen direkt och höra vad han säjer. Men nu måste jag gå via advokaten.. :/
 

henke_

Välkänd medlem
8 jan 2006
102
0
6
skogen
Står det " säljes i uppvisat och godkänt skick" på kvittot kan du inte göra ett ***** piss...tråkigt men sant.
 
D

Deleted member 9532

Visst är det tråkigt att sådana här saker händer, men vad ska man göra? Det finns alltid nån skitstövel åt vilket håll man än vrider och vänder. Människan kommer alltid att luras, stjäla och ljuga för att få det bra själva. Vi är födda egoister. Ibland får man helt enkelt bara bita i sura äpplet och svälja. Men, det ska ju inte behövas hota och liknande för att en människa ska vara lite sammarbetsvillig.
 

der_sturm

Välkänd medlem
30 nov 2007
244
1
16
Östersund
Konsumentköplagen gäller oavsett vad som står på kvittot. Efter som den har som syfte att bland annat skydda för dolda fel.
 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
Hmm att ingå en tvist som privatperson om en kostnad på "endast" 10k kan kanske kosta mer än det smakar. Jag är ganska säker på att det är köparen som är skyldig att kolla att det som säljaren säger är sant, det bästa är om det finns på papper då är det ju inget att tvista om...men ord mot ord....njae. Sen att en skoter som är över 10år går sönder(oavsett om det sagts att det renoverats helt eller delvis) anser jag mer normalt än onormalt...däremot var det ju en j**la otur att raset kom så tätt inpå köpet. Sen angående dolda fel är jag tveksam om det gäller för en drygt 10år gammal snöskoter, vad är dolt fel respektive slitage igentligen?
 

Yaman

Välkänd medlem
7 okt 2006
128
0
6
Handlar man grejer av privatpersoner så får man tyvärr räkna med att sådant här kan hända

inte mycket man kan göra åt saken om man nu inte har lite järn i nävarna&blir förbannad

Köper man beggat från handlare så är det tryggare.