Blanda Glykoler?

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Kapat ner tråden lite,har ni testat detta får ni gärna svara på hur resultatet såg ut!

Har varit i kontakt med endel verkstäder senaste tiden för att få reda på om Ethylen och Propylen faktist är blandbart.
Har dock fått olika svar av varje person jag talat med,alltså ett "Ja" Eller "Nej" 🤔

Är det någon som provat detta och hur har det funkat? Blir det Géle som en del påstår eller är det bara skitsnack?
 
Last edited:

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.279
125
63
49
Orsa
Är det några år på nacken är den blå som är i skotern Ethylen, det är bara på senare tid dom gjorde grön/blå även med propylen.
 
Reactions: trixa

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Är det några år på nacken är den blå som är i skotern Ethylen, det är bara på senare tid dom gjorde grön/blå även med propylen.

Okej!
Kollade nu och det var ungefär 3 deceliter jag behöver fylla på med,går det bra att fylla på med den blåa castrol ethylglykolen jag har oavsett om de nu skulle vara propylen i skotern?

Sög ur lite ur skotern och hade i det i ett glas med en blandning av den jag köpt och lät stå ute inatt,tog sedan in i värmen och kan inte se att det blivit segt eller så på något sätt.
 
Reactions: Hybro

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vad är det för skoter?

Du får väl göra ett expriment å blanda glykol från skotern och nya dunken och typ värma och röra i nån kastrull eller så å se om det verkar reagera med varandra? Tar du en aluminiumkastrull borde ju resultatet inte vara allt för långt från verkligheten.
Drick det inte bara! ;) (Skulle förvisso kunna funka för å avgöra om det är Etylen eller inte men blir lite slöseri på liv)
 
Reactions: trixa

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Vad är det för skoter?

Du får väl göra ett expriment å blanda glykol från skotern och nya dunken och typ värma och röra i nån kastrull eller så å se om det verkar reagera med varandra? Tar du en aluminiumkastrull borde ju resultatet inte vara allt för långt från verkligheten.
Drick det inte bara! ;) (Skulle förvisso kunna funka för å avgöra om det är Etylen eller inte men blir lite slöseri på liv)
Vettefan om de är så bra att ta in å koka de i köket 🤣 Sen har jag inte heller någon skitkastrull att göra det i.
Skotern i fråga är en Polaris Pro Xr 800 -2004
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Jag har råkat blandat av misstag en gång. Vart klumpar i kylsystemet och sluta med att jag var tvungen blåsa rent kylaren/motorn och fylla upp på nytt. Så nä jag kan då verkligen inte rekommendera att blanda det av personlig erfarenhet!
 
Reactions: antonbc

Poläriz1

Prospect sledder
10 feb 2018
39
7
8
Dalarna
Dumpade i lite vatten,köndes säkrast så!
Tack för svaren iallfall,ska exprimentera lite med de där glykolerna i ett senare skede och se hur dom beter sig med varandra för skojs skull,så kanske man får svar på något 🤪
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Det finns två huvudgrupper av frostskyddsmedel, nämligen en röd/rosafärjad silikatfri etylenbaserad glykol G12 och en grön/blåfärjad propylenbaserad glykol G11 med silikat.
Om fordonets kylsystem innehåller en grönfärgad vätska, kommer du inte att ha några nackdelar när du fyller på en blå frostskyddsmedel. Detsamma gäller i omvänd ordning.
Att blanda ett blått G11 ( propylenbaserad glykol) eller grönt med ett rött G12 (etylenbaserad glykol) ger oförutsägbara kemiska reaktioner. Dessa reaktioner medför att korrosionsskyddet är begränsat och smörjningen av kylvattenpumpen slutar fungera. Detta kan orsaka skador efter en kort tid, vilket resulterar i kostsamma reparationer.
I fölge VW finns idag ett kylmedel G12plus, vilket är lila / rosa och kan blandas med både G11 och G12.

G11, G12 och G12+ är VW betäkningar
 
Reactions: Hybro

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Det finns två huvudgrupper av frostskyddsmedel, nämligen en röd/rosafärjad silikatfri etylenbaserad glykol G12 och en grön/blåfärjad propylenbaserad glykol G11 med silikat.
Om fordonets kylsystem innehåller en grönfärgad vätska, kommer du inte att ha några nackdelar när du fyller på en blå frostskyddsmedel. Detsamma gäller i omvänd ordning.
Att blanda ett blått G11 ( propylenbaserad glykol) eller grönt med ett rött G12 (etylenbaserad glykol) ger oförutsägbara kemiska reaktioner. Dessa reaktioner medför att korrosionsskyddet är begränsat och smörjningen av kylvattenpumpen slutar fungera. Detta kan orsaka skador efter en kort tid, vilket resulterar i kostsamma reparationer.
I fölge VW finns idag ett kylmedel G12plus, vilket är lila / rosa och kan blandas med både G11 och G12.

G11, G12 och G12+ är VW betäkningar
Nu låter du påläst så jag kanske har fel, men visst finns det både etylen och propylenglykol som är grön/blå. Det där med färg har jag slutat gå efter, man måste läsa på flaskan/i instruktionsboken. Färgen har väl bara med tillsatserna att göra?
 
Reactions: trixa

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
För övrigt så ska man inte blanda etylen och propylen då det blir klumpar i systemet över tid
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Screenshot_20181223-152854_Chrome.jpgScreenshot_20181223-152756_Chrome.jpgScreenshot_20181223-152733_Chrome.jpg
Etylen och propylen utan någon slags logik när det gäller färger
 

FnysarN

Medlem
24 nov 2008
43
2
8
Finns även en vit/genomskinlig som fungerar att blanda med alla sorters glykol. Fungerar utmärkt och kör den i alla fordon jag har.(skoter,traktor,bil,fyrhjuling)
 

antonbc

Välkänd medlem
17 sept 2012
924
67
28
6
Finns även en vit/genomskinlig som fungerar att blanda med alla sorters glykol. Fungerar utmärkt och kör den i alla fordon jag har.(skoter,traktor,bil,fyrhjuling)
Finns i kranen dessutom 😅

Nä men, all glykol är etylen eller propylenbaserad. Vit glykol lär va en färglös etylen eller propylenglykol
 

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
antonbc:

Det är inte fel, att du slutat gå efter färgen. Färgerna i glykol frostskyddet ger ingen eller endast begränsad information om tillsatserna. En bindande reglering om en motorspecifik, tillverkaroberoende färg finns inte.
Men i mellan- och nordeuropa följar de flesta tillverkare lik Biltema grön/blåfärjad = propylenbaserad silikat glykol. Röd/rosafärjad = etylenbaserad silikatfri glykol.
I Tyskland finns det glycerinbaserade frostskyddsmedler (Exempel G13), detta kan blandas med propylen och etylenbaserad glykol.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.279
125
63
49
Orsa
Hubbe:
Vill inte vara petig då det kan låta som du vet vad du pratar om, men Biltemas glykol som är Blå och den Röda longlife glykolen är Etylenbaserad och deras gröna är Propylenbaserad.

Jag använder den blåa så jag VET att den är etylen baserad
 
Last edited:
Reactions: Boost III

Hubbe

Välkänd medlem
23 dec 2009
440
3
18
DE-Schleswig Holstein
Undie:
Detta ämne leder snabbt till ett felaktigt uttalande.
I Europa finns det några allmänna standarder för frostskyddsmedel och deras egenskaper. Många fordons- och motortillverkarens specifikationer referens eller är baserade på gällande ASTM- eller SAE-standarder, delvis anpassad tillverkarens särskilda motor behov..
Inte lätt för oss att hitta den rätta standard:
AS 2108-2004, ASTM D 3306, ASTM D 4985, BS6580:2010, CUNA NC 956-16, AFNOR NFR 15-601, JIS K 2234:2206, SAE J1034, ÖNORM V 5123, SANS 1251:2005 och China GB 29743-2013
Det säkrasta är att följe tillverkarens rekommendation.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.625
797
113
Kramfors
De enda jag går efter när de ska bytas glykol i skoter/mc är longlife glykol modell etylen.
I bilar är jag mer noga för där finns plastkylare och värmepaket som kan va limmade och tätade med all sköns underliga material som går väck av vissa sorters glykol så där följer jag tillverkarens råd.