Bisarra annonspriser

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
En filosofisk fråga;

Hur bisarra får priser på begmaskiner och delar vara egentligen, på exempelvis Facebook, innan det är socialt accepterat att kommentera priset utan att egentligen vara intresserad av att köpa prytteln? ;):D

Jag får f_n bita mig i fingrarna ibland för kunna avhålla mig från att skriva en smådryg kommentar men hittills har jag lyckats.... lovar ingenting för framtiden dock...
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Sen har ju begagnatpriserna gått upp som tusan. Verkar nästan få lika mycket för min 2018 boondocker nu som när jag köpte den 2019...

Fast värst såg jag små barnskotrarna verkar vara, köpte en Indy 120 för 2år (eller var det 3?) sedan för 18k. Nu är billigaste på blocket 26k. Iofs vet man ju inte om dom får dom såld. Men gick dom inte på typ 27k ny för ett tag sen bara?
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
717
80
28
Norderåsen
Alla som beställt Polaris har väl snart insett att de måste köpa en annan skoter då de inte får någon maskin, så man kan nog begära ganska bra för en gammal skoter 😜
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Sen har ju begagnatpriserna gått upp som tusan. Verkar nästan få lika mycket för min 2018 boondocker nu som när jag köpte den 2019...

Fast värst såg jag små barnskotrarna verkar vara, köpte en Indy 120 för 2år (eller var det 3?) sedan för 18k. Nu är billigaste på blocket 26k. Iofs vet man ju inte om dom får dom såld. Men gick dom inte på typ 27k ny för ett tag sen bara?
Ja begagnatpriserna har i princip stått still/gått upp i flera år nu.
Men som sagt så är barnskotrarna riktigt dyra nu. Nypriset ligger ju nu på runt 44 och det är fasiken mycket för sådant skrot som det egentligen är. Och en beggad slutkörd ligger på strax under 30...
Får nog bygga en egen till grabben :)
 
Reactions: monno och mas

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Alltså, jag slutar nog hellre köra än betalar en bit över 100k för en 850 som har slut garanti.
Men det är klart, att nypriserna skenat iväg över 200k gör sitt till, men att betala 120k för något som man kan få renovera motorn på för 50k vilken dag som helst, på egen bekostnad, kommer jag aldrig göra!

Men sen är det inte bara skotrar, delar och tillbehör prissätts ju helt barockt också. Mattor som har skador ska man ha 5-6-7 papp för etc. Såg häromdagen en E-tec 800 motor ute nu på facebook som vevtappen gått av på för 15 000 svenska kronor!!??!!??!!?? Det är en 5-6000kr pryl i bästa fall om cylindrar och block är hela. Hopsatt utan garanti för invärtes skick så är det en 2000kr pryl!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Men sen är det inte bara skotrar, delar och tillbehör prissätts ju helt barockt också. Mattor som har skador ska man ha 5-6-7 papp för etc. Såg häromdagen en E-tec 800 motor ute nu på facebook som vevtappen gått av på för 15 000 svenska kronor!!??!!??!!?? Det är en 5-6000kr pryl i bästa fall om cylindrar och block är hela. Hopsatt utan garanti för invärtes skick så är det en 2000kr pryl!
Såg också den motorn, var otroligt nära att skriva något dumt med avstod... köpte själv en komplett maskin med 800 etec med samma fel på motorn, i övrigt bra skick på skotern och ny cylinder och kolvar. för bara några tusen mer och otroligt nog hade maskin legat ute ca en vecka innan jag såg den och slog till.
 
Reactions: JAAG

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.151
146
63
Säfsen
Är inte konstigt att "barnskotrar" är svindyra. Det finns ju inga små skotrar att få tag på längre...
De nytillverkade med 4-takt (120cc/200cc) är dyra nya, och de begagnade 4T är lika besvärligt dyra. Fast det egentligen inte är mycket till snöskoter om man vill ut på en tur utanför åkerplätten hemma.
De traditionella "barnskotrarna" som ET250, BR250, ET340, Citation, Puma etc etc etc är ju så svindyra att det finns knappt på världskartan att köpa.
Jag byggde en egen till yngsta dottern för några år sedan (SRV medt ET340-motor) och slutpriset blev nog lägre än vad man får betala för en halvrisig ET340 kort idag.
Nu är hon äldre, så jag har köpt en Lynx Rave 600ACE som nästa steg. Jag inbillar mig att det är en modell som i framtiden kan jämföras med hur vi tänker på ET340 idag.

Så här blev SRV:n till... https://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=15418
 
Reactions: Sneeuwscooter

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.082
885
113
Stora Blåsjön
Är inte konstigt att "barnskotrar" är svindyra. Det finns ju inga små skotrar att få tag på längre...
De nytillverkade med 4-takt (120cc/200cc) är dyra nya, och de begagnade 4T är lika besvärligt dyra. Fast det egentligen inte är mycket till snöskoter om man vill ut på en tur utanför åkerplätten hemma.
De traditionella "barnskotrarna" som ET250, BR250, ET340, Citation, Puma etc etc etc är ju så svindyra att det finns knappt på världskartan att köpa.
Jag byggde en egen till yngsta dottern för några år sedan (SRV medt ET340-motor) och slutpriset blev nog lägre än vad man får betala för en halvrisig ET340 kort idag.
Nu är hon äldre, så jag har köpt en Lynx Rave 600ACE som nästa steg. Jag inbillar mig att det är en modell som i framtiden kan jämföras med hur vi tänker på ET340 idag.

Så här blev SRV:n till... https://www.retroskoter.com/viewtopic.php?f=12&t=15418
Jo korta 250-340 maskiner kan vara dyra men det finns fortfarande hyffsat billiga objekt iallafall. Tur man har en kort safari citation 250 med elstart som gått under 100mil :) Men den är för stor än...
 

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
234
51
28
Karlstad
Har också märkt av prisstegringarna på Et, Srv osv. Värst verkar Phazer vara. Kan se riktigt risiga objekt som startar på 15000
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Har också märkt av prisstegringarna på Et, Srv osv. Värst verkar Phazer vara. Kan se riktigt risiga objekt som startar på 15000
Mår fortfarande dåligt över att jag inte köpte Phazern som kom ut på lokala Facebooktorget i fjol för 3000:-, den startade och gick, skulle bort fort för att säljaren städade ur ett hus/uthus efter någon släkting. Varför jag valde just den dagen att ifrågasätta varför jag drar på mig så mycket skrot vette fan..... hade ju inte varit ens ett litet problem att kränga iväg den igen om jag ångrat mig veckan efter...

Bend over boys... inflationen är på 12% nu, vi skall alla bli fattiga.
Och det inte inflationen tar tar staten och elbolagen och staten igen efter någon skatt på momsens skatts moms........