Biltråd

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Kanske inte helt skoterrelaterat men vi alla har en ändå.
Nu har mercan pajat för sista gången. Det är en snål diesel (E220 cdi BE) vilket innebär en massa dyra sensor, partikelfilter och annan teknik för att hålla nere förbrukningen och utsläpp.
Det är dags för byte men velar mellan bensin eller diesel. Alla moderna dieslar har krav på utsläpp nu vilket betyder att alla oavsett märke har en massa dyr teknik som ska hålla nere förbrukning och utsläpp.
Därför kollar jag mer och mer på bensinare. Dom har säkert också en del dyr teknik men inte i samma omfattning som dieslarna.
Tankarna går också kring att en bil som är byggd utan tanke på förbrukning kanske håller bättre? Visst att den blir dyr i drift men det man tjänar igen på snål förbrukning äts ändå upp av reparationskostnader.
Någon som har erfarenhet av både en snål och törstig bil?
Kan tillägga att jag kör 3000 mil/år.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Bensin kan nog definitivt vara att överväga istället för diesel i och med att dieslar beskattas rätt hårt och som du skriver att det kanske är en mindre komplicerad teknik än de dieslar där man gjort allt för att minska förbrukningen.

Något att ta i åtanke är ju också att fordonsskatten blir högre om du väljer en bil med en bensin sugmotor (eller överlag en motor med relativt stor cylindervolym sett till hur mycket effekt man tar ur den) istället för t.ex. en mindre diesel- eller bensinmotor med turbo där man försökt få ner bränsleförbrukningen så mycket som möjligt. Det pga. att förbrukning och utsläpp blir högre ju mer "ineffektiv" och ej miljövänlig motorn är. Så det blir ju inte bara bränsleförbrukningen som blir högre. Sen så kan det ju vara så ändå att du tjänar på att ha en mer simpel motor som inte är bränsleeffektiv/miljövänlig tack vare att den inte går sönder lika lätt eller ofta som en mer komplicerad motor där man med alla medel försökt kapa bränsleförbrukningen, det vet jag faktiskt inte och det är nog väldigt svårt att uppskatta de kostnaderna på något vettigt sätt.

Om du har i åtanke både förbrukning och fordonsskatt så är nog det som har lägst driftskostnader (bortsett från ev. haverier som är svåra att beräkna) och förutsatt att du är ute efter något som går att köra på bensin antagligen någon sorts hybrid som går att köra på el också. Laddhybrid om det passar ditt körmönster (om du kan ladda hemma och köra på el till och från jobbet alternativt ladda även på jobbet), annars någon slags vanlig hybrid om du bor för långt från jobbet för att kunna köra större delen av sträckan dit och tillbaka på el. Låg förbrukning (skulle gissa på att de slår de flesta snåla dieselbilar i förbrukning, förutom när det gäller långkörningar) och låg skatt. Riktiga elbilar vinner antagligen annars driftkostnads-duellen överlägset om man bortser från det höga inköpspriset, men de kan ju ha andra nackdelar som begränsad räckvidd (speciellt i sträng kyla, som råder rätt många månader per år där jag bor), ofta sämre förmåga att dra släp och laddtiderna vid långresor (även tillgång till laddplatser efter vägen).

Det är däremot svårt att i dagens läge säga vad som blir billigast. Olika skatter och inköpspriset/värdeminskningen påverkar ofta mer än själva förbrukningen för vad som blir billigast att ha. För mig som bara har ca. 3 mil till jobbet enkel väg så hade en laddhybrid antagligen varit en bra idé eftersom jag då kan ladda hemma, köra på el till jobbet, ladda på jobbet, köra hem på el. Jag skulle säkert då kunnat köra 80-90% av min årliga körning på el, som ju är riktigt billigt sett till bensin och diesel. Eller en riktig elbil förstås, men pga. de anledningar som står högre upp så är inte en riktig elbil aktuell för mig (ännu i varje fall). Ligger också på omkring 3000 mil per år.

Men det beror som sagt helt på en körmönster vad som blir billigast. För vissa så är kanske en snål diesel billigast pga. mycket långkörningar och lång körd sträcka per år, för andra kanske en bensinare pga. kortare sträckor, lägre skatt och ev. färre/billigare reparationer (som sagt nästan omöjligt att uttala sig om) och för en tredje kategori så är laddhybrid eller elbil bäst pga. låg skatt samt att de personerna har möjlighet att köra en stor andel av sina körsträckor enbart på el och ladda billigt (hemma) eller gratis (jobbet) och det då betalar igen sig fastän inköpspriset är högre.

Toyota kommer ju med en RAV4 laddhybrid nu till sommaren (kallas RAV4 Prime i USA) som ser intressant ut för mig (6 mils räckvidd på eldrift och ändå möjlighet då att köra på bensin för längre körningar). Men då handlar det ju om en helt ny bil och inköpspriset är ju rätt rejält på den, det blir svårt för mig att tjäna igen det trots (mycket) lägre förbrukning och (mycket) lägre skatt än nuvarande bilen Volvo XC60 D4 2013. Billigast är antagligen för mig ändå att köra med nuvarande bilen fram tills den havererar så pass att det inte är värt att reparera, trots att den inte är så värst snål och har rätt hög skatt.
 
Last edited:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Nu när man pratar om "miljö"dieslar så har inte förbrukningen så mycket med miljö att göra, utan snarare att få bort så mycket av utsläppen. Det innebär att en diesel med partikelfiler och massa grejor drar mer än samma motor fast utan dessa grejor. Men den som drar mindre har sämre avgasvärden.
Så rent förbrukningsmässigt så är dieslar från typ 2000-2005 egentligen bäst men då har du en orimligt hög skatt i förhållande till vad bilen är värd (fast endå låg jämfört med en ny bil... :) )

Själv kör man kanske den bästa bilen man kan frambringa i prestanda, förbrukning och skatt 4000kr :) En skoda octavia II 4x4 1.9tdi, fördelen med dom är att det är nästan billigare att köpa en annan än att tvätta den man har om man vill ha bilen ren. Saknar partikelfilter.
Nackdelen måste vara att dom aldrig sönder så man lär sig aldrig skruva med bilar... sen är den nyaste 1.9an 2010 har jag för mig så man får stå ut att åka gamla bilar.
Ska nog ta och flasha om min för lite mer prestanda och lägre förbrukning, dock mer utsläpp..
 
Reactions: Boost III

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Kalkylen med laddhybrid var väldigt positiv då det gällde förbrukning och skatt. Kunde åka till och från jobbet på bara el.
Tyvärr så ska den servas var 1500 mil/12 månader istället för 3000 mil/12 månader som man är van vid. Tillverkarna tycker att det är nödvändigt med tätare oljebyten för att motorn i en laddhybrid får ta mer stryk då den ofta körs kall och/eller får hoppa in vid höga varvtal.

Kanske en fräsig USA-pickis med V8 är ett bra alternativ trots en förbrukning på 3-5 liter/milen 😆
 
Reactions: Henrikssons

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Känns som en laddhybrid idag är mer gjord för att slippa skatten... litet batteri/elmotor som möjligt (för att få ner kostnaden) sen en törstig bensinare som oftas kallstartas sista biten till jobbet och då luktar som en gammal volvo 240.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Känns som en laddhybrid idag är mer gjord för att slippa skatten... litet batteri/elmotor som möjligt (för att få ner kostnaden) sen en törstig bensinare som oftas kallstartas sista biten till jobbet och då luktar som en gammal volvo 240.
Visst är det så, om det inte vore för att laddhybriderna har så låg skatt (och miljöbilspremie på det, glömde skriva med det i mitt tidigare inlägg) så hade de definitivt inte varit lika intressanta. Det hade varit väldigt svårt att köra ikapp den merkostnad som det högre inköpspriset hade gett enbart sett till bränsleförbrukning jämfört med en bensin eller diesel som inte är laddhybrid annars (det hade åtminstone tagit väldigt lång tid). Men i dagsläget så är det ju förmånligt med en laddhybrid, även om det skulle vara så att man kör en stor del av sina körsträckor på bensin. Om man kan köra en stor andel av körsträckorna på el så blir det än mer förmånligt.

Man kan ju tycka att det är korkat att staten gjort det så förmånligt med laddhybrider, det är ju liknande som de gjorde med etanolbilar tidigare (som folk sedan ofta körde 100% på bensin ändå) och man kan ju diskutera själva miljövinsten med det tillvägagångssättet. Det tar ju mycket av jordens resurser att sätta batterier och bensinmotor i samma bil samtidigt också. Det ena eller det andra tar ju mindre resurser på det viset och frågan är ju om bränslebesparingen med att köra en del på el motsvarar det. Men, nu är det ju som det är och man får ju kolla till sin egen plånbok och sitt körmönster vad som är bäst för en själv.
 
Last edited:

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
I dagsläget köper jag alla dagar i veckan hellre en diesel istället för bensin. Just för förbrukning och körbarhet/prestanda. Speciellt om man ska dra släp. En bensinbil drar sjukt mycket mer om man inte kör i medvind och nedförsbacke hela tiden. Teknikmässigt är bensin och dieselbilar väldigt lika idag. så billigare underhåll på bensin håller jag inte riktigt med om.

Plug in Hybrid kan man köra om vardagskörningen stämmer bra överens med räckvidden. Annars får man tanka ihjäl sig.. Och om man byter bil med jämna mellanrum innan garantin går ut. Det är ofta sjukt dyra grejer till högspänningssystemet..

Snikhybrid utan laddmöjlighet går helt bort i min värld.

Nya diesel mildhybrid (48V system) har jag för lite erfarenhet av för att kunna uttala mig om. Men låter intressant i teorin.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Bilar är skit och kostar massa pengar oavsett så köp en du vill ha och var glad för att du har en du gillar när du skickar pengar ner i det svarta hålet..

En BMW 520d e61 är den bil jag haft som gått absolut billigast och hållt bäst men det var många år sedan nu.. en BMW 118d har vart dyrast på jämn plats med min nuvarande VW transporter.. är nog slumpen som ger vad som rasar..
 

Tengil

Välkänd medlem
23 mar 2005
819
48
28
Dvärsätt, Jämtland
Håller med tidigare talare, man kan hitta fel på de flesta bilar. I slutändan handlar det om vilka kompromisser man vill göra, tex pris kontra servicekostnad, 4wd eller ej, soppasnål eller ej osv osv. Man kan sällan få allt. För att ge dig ett bättre råd måste du nog speca lite mer kring vilka krav du har samt prisbild.

Själv kör jag senaste modellen av passat alltrack, diesel och 4wd. Än så länge uppfyller den mina krav iaf när det gäller framkomlighet och bränsleförbrukning. Inget fel än men det är ju en ny bil med garantier så händer nåt är man safe.. Även om det kan vara drygt med bil på verkstan titt som tätt..
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Bilar rent generellt är skit idag mest pga att det är ett helvetes jagande av billigaste leverantören med usel kvalite som följd. Det grundar jag dels på att jag är bilmekaniker men även på att jag byter bil rätt ofta så jag hunnit prova en hel del genom åren.

Audi körde jag många år sen jag fick körkort och har gått från att vara driftsäker till ren katastrof. VW som går i samma koncern är om möjligt ännu värre.

Motorproblem som egentligen aldrig varit ett bekymmer oavsett bilmärke verkar plötsligt vara helt normalt idag och nr1 av problemen idag beror till stor del på longlife servicen som körs idag. Sen motorer som ska förbruka så lite som möjligt med avgasrening på avgasrening på motorer som går ”kall” och sotar kopiöst mycket. Kolla i insuget på nästan vilken ny bil som helst och man behöver inte fundera längre varför man får fylla olja ett par gånger mellan varje service som man aldrig behövde förut.

Japanerna är i det flesta fall fortfarande driftsäkra och i många fall vettigaste köper sett till vad man får för pengarna. Men tycker man om att köra bil och kör mycket så är dom tråkig för det är inte påkostat och det är mycket ljud inne i kupén.

Bästa bilen av ny modell slutade tillverkas 2016. Volvo V/XC70 AWD. Numera är Volvo även med i dessa motorbekymmer med deras nya 4cyl.
 
Reactions: neden

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Tyvärr så ska den servas var 1500 mil/12 månader istället för 3000 mil/12 månader som man är van vid.
Förstår att du kör nya bilar och då har man ju garanti etc.
Men jag hade aldrig vågat köra 3000mil mellan oljebyten om jag behövt betala motorhaveriet själv. Ska vara om man bara kör ordentligt långa sträckor varje gång man kör. Men en annan som till vardags kanske kör 4-10km får ångest när oljan får cirkulera i 1000mil.
Hybrid tanken är ju god men samtidigt är det ju det sämsta av två världar...

Det är synd att de elbilar som klarar några längre sträckor är hutlöst dyra. För en annan skulle typ en Zoe duga, men då du kör 3k mil om året gissar jag att du behöver klara rätt långa sträckor ibland. =)
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Elbilar är ju jävligt lockande eftersom de inte har samma slags servicebehov som bensin-/dieselbilar och eftersom de är väldigt billiga att ladda, speciellt om man laddar hemma. Ja, skatterna är ju grymt låga också (lär ju dock ändras när staten vill få in skatteintäkter även från elbilarna, när elbilsflottan växer). Jag testade även provköra en Tesla Model 3 Long Range för ca. två veckor sedan och jag måste ju säga att den omedelbara responsen och att alltid ha tillgång till fullt vridmoment och kraft är klart beroendeframkallande.

Det är ju däremot det med priset, räckvidden och tillgången till snabbladdningsställen. Om priset hade gått ner med säg 100-200k, räckvidden hade kommit upp till omkring 100 mil (då spelar det inte så jäkla stor roll om drygt halva räckvidden försvinner vid sträng kyla) och infrastrukturen här uppe i nordligaste Sverige med snabbladdningsställen hade förbättrats så hade det definitivt varit intressant för mig.

Det känns på sätt och vis otroligt korkat att köpa en laddhybrid också (jämfört med en riktig elbil) eftersom man fortfarande då måste dras med servicen för bensin-/dieselmotorn. Framtiden verkar ju onekligen bli elbilar och då kommer en laddhybrid om ett antal år antagligen vara gammal teknik och stendöd på marknaden. Jag tycker att det är grymt svårt läge att köpa ny bil nu, om man sedan vill äga sin nya bil i hyfsat många år efter inköp och inte byta direkt. Jag ska nog försöka pressa ur kanske 10000 mil till ur XC60:in (bara den klarar sig utan stora haverier) och då om ca. tre år se hur priserna, tekniken och infrastrukturen utvecklats avseende elbilar. Men, behöver man ny bil nu så är det ju desto svårare.
 
Last edited:

Karlstad

Rookie sledder
15 nov 2017
228
50
28
Karlstad
Har kommit fram till att enda vettiga alternativ till bensin eller diesel är en Tesla.
Den har den enda rimliga räckvidden och kräver ingen service mer än vanlig kontrollbesiltning för att behålla garantierna. Tyvärr är den alldeles för dyr även med bonusen på 60 000kr. Dessutom är den inte godkänd att dra mer än 750 kg och ett ovisst andrahandsvärde.

Lutar åt en bensinare utan malus-skatt och så får man åka i den tills infrastrukturen med vätgasmackar är så pass utbyggt att man tar sig till norrbotten. Att stanna för att ladda ett batteri känns gammaldags.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har kommit fram till att enda vettiga alternativ till bensin eller diesel är en Tesla.
Den har den enda rimliga räckvidden och kräver ingen service mer än vanlig kontrollbesiltning för att behålla garantierna. Tyvärr är den alldeles för dyr även med bonusen på 60 000kr. Dessutom är den inte godkänd att dra mer än 750 kg och ett ovisst andrahandsvärde.

Lutar åt en bensinare utan malus-skatt och så får man åka i den tills infrastrukturen med vätgasmackar är så pass utbyggt att man tar sig till norrbotten. Att stanna för att ladda ett batteri känns gammaldags.
Nja 910kg får model 3 dra idag. Vilket fortfarande är en aning klent =)
Ovisst andrahandsvärde? Vad är det då på en bensin/diesel bil?

Och nu ska vi väl inte göra detta till en elbil vs annat tråd, men tanken med en elbil är ju att du ska ladda hemma, alltså slippa att åka å hitta ställen att tanka. (Till vardags alltså, på långresa har man ju inget val.)
Vätgasmackar får man nog vänta bra länge på...