Biltemas kullager

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Dissekerade ett kullager från biltema idag (6205) och det ser ju ut att vara riktigt bra kvalité på det, lite snålt med fett kanske men i övrigt så såg det ju fint ut.

Har någon kört med dem någon längre tid och i så fall hur bra håller det?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
77
48
Övik
Är ju bara att peta lös tätningen lite försiktigt och fylla på mer fett, så håller dom nog ungefär lika som typ SKF eller dyl. ifall dom används som boggiehjul. Brukar själv göra så med billiga KBC lager
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
dom som gått en kullager utbildning på SKF lager blir förvånad på hur lite fett olika lager ska ha, garanterat rätt mängd i Biltemas lager.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
77
48
Övik
Tar du ett SKF lager och ett typ Biltema, eller KBC som jag haft, av samma beteckning så är det oftast betydligt mindre fett i sistnämnda. Ibland får man något lager med lite mer i, men det är sällan. Kvalitén i fettet känns inte heller lika mellan de olika märkena
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
någon jämförelse har jag inte gjort, om det varierar i fettmängd så låter det inte bra.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Har gått en Skf lagerkurs. Läraren där sa att när du köper ett lager till boggiehjulen, så ta lös tätningarna tvätta rent de med diesel. Sen fyller du på fett som är anpassat för minusgrader, ner till kanske -40.. De kommer hålla bättre.

Sen får du aldrig överfylla ett lager med fett då det kommer gå varmt
 

rotaxjonte

Välkänd medlem
2 aug 2010
160
0
6
vad tar dom för biltemas 6205 lager? köpte två stycker för 80kr styck förra veckan tyckte de va dyrt.. och lite fett dessutom
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
En sak till, när man utbildar sig innom lager får man lära sig att aldrig konstruera så att man har ett enkelt spårkulager med låg och och varierande belastning som på en skoter...
Varmgång är ett mindre problem, rosten är ett större, att sätta mer fett kan helt klart vara vettigt. På skotrar med smörjnipplar i boggilagrena håller det många gånger längre än utan.

Största faran är nog om man som jag kör mycket i bräckt vatten, alt rostar som attan. Boggielager (även skf) håller max 2 sesonger.

Jag har aldrig sett ett havererat lager på en boggie som inte har varit rostigt...
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Biltema tar 34.50:-

Bara för sakens skull plockade jag isär ett SKF lager och det var inte mycke mer fett i den, så tydligen ska det inte vara så mycket fett i lagren.

Jag hade även ett gammalt lager som jag tror kom från clas ohlsson som jag plockade isär och där var det bara plast som höll kulorna på plats. Dessutom var det obefintligt med fett i det lagret.
 

StarTrak

Välkänd medlem
7 jan 2006
934
0
16
Kiruna
Har också gått ett par lagerkurser samt även besökt SKF:s fabrik i göteborg. Spårkullager är ju konstruerade för höga varvtal och normala radiella belastningar därför är det inte så mycket olja i dem, dem är ju inte direkt gjorda enbart för snöskotern. Smörjfilmen ligger på kring 2-3 my (2-3 tusendelars millimeter) om jag minns rätt. Också fått tipset att plocka bort tätningen och fylla lagret med köldtåligt fett, ska hålla betydligt bättre. Tvivlar på att lagerna kan gå varma pga. man har fyllt dom med för mycket fett då det är så pass låga varvtal på boggiehjulen.
 

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Nej i ett boggiehjul där det är konstant minusgrader så gott som lär det inte gå varmt pga för mycket fett. Men på en tex bandrulle som är i en fabrik kan det gå varmt.
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
man hade det förr i tiden på 70 och 80 talet på vissa modeller.
Det var vanligt på skotrar med hjulboggie. Min gamla olympic gick smörja och jag har för mig att även Lynx 535 och 635 med hjulboggie hade en smörjnippel i centrum av hjulen.

Men det är off topic...