Biltema Varvräknare

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Biltema Varvräknare Till Skoter

Tänkte testa varvräknare till Grizzlyn och eventuellt Trappern.
Hittade varvräknare hos Biltema: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Bil-el/Instrument/Varvraknare-32241/

Beskrivningen säger att den passar för motorer med 2, 3, 4, 5, 6 och 8 clindrar, men hurvida det fungerar med tvåtaktare vet jag inte, tänkte om någon visste om dom fungerar med tvåtaktsmotorer också eller om det bara gäller fyrtaktare.
Frågade på Biltema men ingen där visste om dom ens fungerar till mindre motorer än 4 cylindriga bilmotorer alls. :mmph:

Tack på förhand! :)
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Nej, tror inte det, hade tänkt på timräknare också tidigare men inte intresserad av det. Går efter tripmätaren när det är dags för service och så vidare.
Vill ha varvräknare ur bränsle ekonomiskt perspektiv och det är ju alltid trevligt och veta vilka varv motorn jobbar med.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Hej igen!
Tänkte ta och montera varvräknaren men har lite kunskap om elektronik, och tänkte om någon vet var man hämtar signalen på 503:an med brytarlöst tändsystem?

På instruktionen står det:
6. Anslut kabeln från mätarens "S" anslutning till bilens RPM signalkabel. Lokalisera kabeln i bilens kabelnät/elschema.

RPM SIGNALKABEL
På äldre bilar hämtar vanligtvis varvräknaren sin signal (grön) från tändspolens minus (-) sida. Detta gäller bilar med traditionell enkel tändspole (gäller nästan alla fram till ca 1999).
På nyare bilar måste man leta efter en signalkabel i bilens elsystem (se bilens elschema). Finns det redan en befintlig varvräknare i bilen så kan man kanske där hitta en lämplig anslutning.

Kan man ta den från tändspolens minus sida, eller ska man gå via motorkontakten?

Tack på förhand!
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Sv: Biltema Varvräknare Till Skoter

Jag har rotat runt nu på nätet och hittat lite som kan hjälpa mig.
Tänkte att Blizzard 5500 har också 503 motorn, och fanns med varvräknare.
Maskinen använde dock äldre typ av tändsystem men ändå brytarlöst CDI.
Så det verkar som att varvräknaren bara ska ha vanlig laddström.
Får väl återkomma hur det fungerar sen i slutändan.
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
När man sätter en bilräknare på en skoter så kopplar man in signalen från lysspolen, inte tändspolen...
Sen måste de flesta varvräknadare dessu tom ha likström till själva driften av räknaren.
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Jo, jag insåg det. Jag kopplade på den gula sladden enligt elschemat, och varvräknaren fungerar inte, ger inte något som helst utslag. Förstår inte varför?
Har kopplat bakgrundsbelysningen via hastighetsmätarens lika sådan, drivström via tändningslåset från säkringsdosan, jordat i motorn och så hämtar jag ju signalen från ljusspolen, men jag har börjat undra om man skulle ha hämtat från svarta sladden (dödaren), då den har en puls när motorn går.
För varvräknaren fungerar inte, antingen är det handhavande fel eller så köppte jag bara skräp helt enkelt...
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Fick du denna att fungera?? Är nämligen sugen på att skaffa en liknande till Jaggen men skulle vilja veta om det funkar eller inte ^^
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Fick du denna att fungera?? Är nämligen sugen på att skaffa en liknande till Jaggen men skulle vilja veta om det funkar eller inte ^^
Nej, tyvärr så fungerade inte det, vet inte varför men ska testa på Alpine motorn så jag kan ta signalen från ena tändspolens minus sida, kanske nåt som är fel till och med i Grizzlyns laddning.
Men har ändå kollat laddningen och den laddar bra bakom laddregulatorn, så mycket som 12.7 Volt när man dränerat lite från batteriet. Men nåt är ju fel!
 

Sacow

Välkänd medlem
6 jun 2012
304
0
16
Ja det var knepigt.. Jag provade med en varvräkare som var inställd på 4 cyl men den kom bara till ~2000rpm sen går den i bott så fort man varvar lite mer.. det verkade då stämma relativt bra med det varvtalet tycker jag men att den bara dör förstår jag inte.. ska köpa en sådan som du har sen försöka igen. Vilka färger har du på kablarna & hur många kablar?

Jag kopplade skoterns gula på räknarens röda och vita sen skoterns bruna på svarta sen hade jag en grön kabel som jag inte visste var den skulle och räknaren dog om den fick ström..
 
Last edited:

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Ja det var knepigt.. Jag provade med en varvräkare som var inställd på 4 cyl men den kom bara till ~2000rpm sen går den i bott så fort man varvar lite mer.. det verkade då stämma relativt bra med det varvtalet tycker jag men att den bara dör förstår jag inte.. ska köpa en sådan som du har sen försöka igen. Vilka färger har du på kablarna & hur många kablar?

Jag kopplade skoterns gula på räknarens röda och vita sen skoterns bruna på svarta sen hade jag en grön kabel som jag inte visste var den skulle och räknaren dog om den fick ström..
Ja du, jag vet inte varför dom inte fungerar, dom sa att den ska fungera.
Har inte vart hemma på 2 veckor snart och jag minns imnte utan till hur kablarna ser ut heller, så får ta det till helgen när jag kommer hem, för 229:- är den inte dyr heller men andå bortkastade pengar när det inte fungerar... Jag är jäkligt irriterad när saker inte fungerar som det är tänkt.

Har du prova ställa om räknaren till 2-cyl? Eller dog den helt när du gav den ström?
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
får jag ba fråga hur ni har tänkt att lysspolen ska kunna ge signal? den är ju bara till för att alstra växelström... alltså konstant plusmatning och återger inga som helst signaler om hur motorn tänder?


mvh
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
får jag ba fråga hur ni har tänkt att lysspolen ska kunna ge signal? den är ju bara till för att alstra växelström... alltså konstant plusmatning och återger inga som helst signaler om hur motorn tänder?


mvh
Ja du om jag det visste, så säger kopplingschemat till skotrarna.
Men det är ju kanske just det som mätaren ska ha, växelström, en konstant växlande ström och mäter avståndet mellan varje 'puls', och när man varvar upp så blir pulserna intensivare och närmare varandra. Bara en teori, är ingen elektriker :)
Men jag hade hellre vela använda mig utav svarta sladden till dödaren, då den har en jämnt slagande puls, tar man i den så känner man jämna pulser, men mätarna kanske ska använda sig utav växelström ändå då den fungerar i princip som en volt-mätare eller ampere-mätare.
Men ändå säger inkopplingshemat till mätaren att den inte ska ha växelström, utan ska kopplas på signal kabeln i fordonet, och den signal kabeln är på ljusspolen i skotrarna.
Men som sakt, jag är ingen elektriker...
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Ja du om jag det visste, så säger kopplingschemat till skotrarna.
Men det är ju kanske just det som mätaren ska ha, växelström, en konstant växlande ström och mäter avståndet mellan varje 'puls', och när man varvar upp så blir pulserna intensivare och närmare varandra. Bara en teori, är ingen elektriker :)
Men jag hade hellre vela använda mig utav svarta sladden till dödaren, då den har en jämnt slagande puls, tar man i den så känner man jämna pulser, men mätarna kanske ska använda sig utav växelström ändå då den fungerar i princip som en volt-mätare eller ampere-mätare.
Men ändå säger inkopplingshemat till mätaren att den inte ska ha växelström, utan ska kopplas på signal kabeln i fordonet, och den signal kabeln är på ljusspolen i skotrarna.
Men som sakt, jag är ingen elektriker...
Precis som du säger så mäter varvräknaren svängningarna i elsystemet som laddas av spolarna på tändplattan, svängningarna i elsystem ökar när motorn varvar upp vilket visas på varvräknaren. Så fungerar iaf varvräknaren på en arctic med AC-elsystem
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
"alla" skotervarvräknare fungerar genom att man mäter lysspänningens frekvens. Hur hög den är beror på varvtalet och antal pulser (poler på statorlindningen)
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
Ah intressant! :) men! Det är isf fel typ av signal om din varvräknare är avsedd för bilar om jag förstod det rätt? Då har en normal skotervarvräknare inget att göra med med sammanhanget.. Dvs då vill du använda dig av pulser från matningen till tändspolen som du hade provat först...
 

Trapper 602 (503)

Välkänd medlem
23 apr 2009
1.288
1
16
28
Haparanda Kommun
Ah intressant! :) men! Det är isf fel typ av signal om din varvräknare är avsedd för bilar om jag förstod det rätt? Då har en normal skotervarvräknare inget att göra med med sammanhanget.. Dvs då vill du använda dig av pulser från matningen till tändspolen som du hade provat först...
Jo precis, men varvräknaren jag har har inte fungerat alls, den är tvärdöd.
Månne om jag kan lämna tillbaka den, tror inte det då det är mer än 30 dar sedan jag köppte den, men dom borde väl ha en garanti mot defekta varor hoppas jag?