Billig spade på Jula

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Den är helt okey för priset. Inte så ny dock.

Köpte 2st förra hösten på Jula. Har knäckt en men det var självförvållat.

Samma spade som snowpeople säljer för 270kr
 

Brogge1

PRO sledder
10 nov 2007
689
3
0
Lofsdalen
Hoppas för guds skull att ni inte köper en spade på jula och använder den som en del av lavinsäkerhet. En riktig lavin spade kostar pengar av en anledning, att skiten ska hålla när du i panik ska flytta betong från din begravna kompis!
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Såg bättre ut än den lilla plastspade jag hittade på Clas Ohlsson, nu såg jag att dom har på gång en ny variant.

79:-



149:-

 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Hoppas för guds skull att ni inte köper en spade på jula och använder den som en del av lavinsäkerhet. En riktig lavin spade kostar pengar av en anledning, att skiten ska hålla när du i panik ska flytta betong från din begravna kompis!
Nej, någon lavinspade är det inte men det är inte Snowpeoples för 300:- heller och inte heller BRP-orginal spade för 950:- och till dom är det ett bra alternativ när man ska skotta bort snön om man kört fast.

En riktig lavinspade ska vara en spetsspade av god kvalité.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Kom igen nu!
Om din polare ligger där under snön vill du inte att din spade ska gå av för att du vill spara in några slantar. Spelar ingen roll var du bor egentligen tycker jag. Det räcker med att du vänder upp skotern i en hängdriva som släpper och du behöver hoppa av och ramlar ner i spåret du gjorde på vägen upp och snön fyller upp spåret. Även då är det sekunder som gäller.
Du kanske är på väg hem efter en heldag och har en kvart kvar skotern på skotern innan du kommer in i stugvärmen, men du kör fast rejält och spaden går av och kanske behöver lämna skotern efter att du slitit ett tag. Då är du helt sopslut på energi och har du helt plötsligt 6 timmars pulsande genom skogen framför dig. Då garanterat med knuten näve över ditt dåliga beslut för spara in en slant.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Jag har en såndär billig från Classes i plast, en blå. (generationen innan sporsterdannes skulle jag tro?)

Och nä inte skottar jag grus med den. Men nog skottar man rätt kompakt snö med den utan problem, då är den ändå i plast.

Kan förstå att man vill ha en ordentlig spade om man har risk för laviner m.m. då det blir ordentligt packat. Men om jag kör fast påväg hem från en heldag så är det rätt otroligt om det är så hårt att man knäcker t.ex. spaden helt i aluminium från classes. Ja menar man behöver väl inte bryta allt man kan bara för att? Om jag vill kan jag nog knäcka en 1000kr spade från HMK också.

När det gäller personskydd köper jag att dyrare oftast är bättre. Men att betala 7-8ggr mer för en i princip likadan spade för att skotta lite snö känns som att kapitalismen lurat folk lite väl mycket.
Antar att HMK ryggsäckar är det enda säkra nog också då för har man en billigare så kanske sömmen spricker så kexchokladen ramlar ur?
Men åter igen, för lavingrävning kan jag förstå, då ska man väl helst ha en jordspade. =)
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Flera här som verkar tro att det ligger raketforskning bakom prylarna så fort det är en märkesgrej...
Öppna ögonen...

Clas variant med plastblad kanske är i vekaste laget, men de andra som har aluminiumblad och skaft lär inte vara speciellt mycket sämre än något motsvarande som det står tex. HMK på...

Clas i sjöns nya modell såg riktigt fin ut, kanske en aning kort i utfällt läge men...
Kan hända man får köpa en och testa.
 

andylee

Välkänd medlem
22 dec 2012
604
10
18
Skellefteå
Det räcker med att du vänder upp skotern i en hängdriva som släpper och du behöver hoppa av och ramlar ner i spåret du gjorde på vägen upp och snön fyller upp spåret. Även då är det sekunder som gäller.
Du kanske är på väg hem efter en heldag och har en kvart kvar skotern på skotern innan du kommer in i stugvärmen, men du kör fast rejält och spaden går av och kanske behöver lämna skotern efter att du slitit ett tag. Då är du helt sopslut på energi och har du helt plötsligt 6 timmars pulsande genom skogen framför dig. Då garanterat med knuten näve över ditt dåliga beslut för spara in en slant.
självklart ska man ta det försiktigt och tänka på att eventuellt farliga situationer kan komma att inträffa. Men om jag tänkte som dej skulle jag inte våga lämna stugvärmen ens på morgonen. Men då är det ju stor risk att man eldar för hårt och stugan tar eld och man brinner inne... eller man kanske börjar supa hejdlöst och dör i förtid av leverskador.. aj aj
 

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Det räcker med att du vänder upp skotern i en hängdriva som släpper och du behöver hoppa av och ramlar ner i spåret du gjorde på vägen upp och snön fyller upp spåret. Även då är det sekunder som gäller.
Japp och då får alla kompisarna börja gräva med händerna för det var ju bortkastat att köpa en spade för 99:- och en spade för 799 var för dyr.
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
"Men vafan Pelle, varför drar du en minigrävare bakom skotern?"
"Tänkte ifall det blir en lavin, dessutom kan vi gräva fram Per-Lennarts yamaha."

En barndomskompis till mig har dött i en lavin på skoter. Det var förra vintern och han blev helt begravd under snömassorna. Han var ensam och jag tvivlar på att en spade hade hjälpt honom speciellt mycket.

Jag har faktiskt haft en likadan spade som i öppningsposten, en aluminiumspade som kom tillsammans med en liten såg. Tror det där är en sorts allmän modell som tillverkas i Kina och sedan får alla kunder märka den med sitt varumärke. Den höll i två vintrar innan jag böjde den mellan en bil och en tall. Jag skottade t om sand med den. Så den är riktigt stabil.

Att skoteråkare fastnar i laviner, det händer inte i Sverige. Det har hänt några olyckor men utslaget på antalet skoteråkare och dessutom att de flesta turister åker i bra terräng i bra väder så kan vi räkna chansen att en lavin ska inträffa till noll. Dessutom är inte dessa spadar så ömtåliga att de inte tål lite skottande i snö. Visst finns det en poäng i att ha det bästa men ärligt talat är en hmk-spade inte 7 ggr bättre än julaspaden. De flesta som skriker om laviner har en självbild om att de är coola äventyrare som utsätter sig för farliga situationer men så ser det nog inte ut.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ojdå! Fel ställe att propsa på att man ska spara in slantar på rätt ställe. Antar att det är viktigare att köpa ett schysst dekalkit än en ordentlig spade:blink1::blink1:

Har ju snackats en del om det här tidigare i andra trådar.
Talar bara av egen erfarenhet.
Polaren drog en 75m bred lavin i Lofsdalen.
Prata med Wesslan om det gått några laviner i Saxnäs som är värda att snackas om.
Nordahlsbranten i Riksen i vintras?
Sen har vi ju den här:
http://vimeo.com/15196949
 
Last edited:

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Ojdå! Fel ställe att propsa på att man ska spara in slantar på rätt ställe. Antar att det är viktigare att köpa ett schysst dekalkit än en ordentlig spade:blink1::blink1:
En bra kastlina, ett par isdubbar och en första hjälpenkudde är väl spenderade slantar, det är mycket större risk att du eller någon kompis går genom isen än att en lavin rasar över dig.

Och ska man åka där det är lavinfara så kanske man ska ha en lite bättre spade med sig men om man åker som 95% av alla skoteråkare så fungerar Julas eller Classes spade fullt tillräckligt bra.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Jag köper hellre 10st julaspadar och delar ut till mina vänner och ser till att alla i gruppen har en än att köpa en spade för 1000kr som jag har själv...
 

sportsterdanne

Välkänd medlem
25 maj 2011
2.968
3
38
Piteå
Dekalkit säljes !
Tunneldekalerna bara provmonterade, huvdekalerna gått ca 38 mil, alternativt byte mot HMK spade (Clas Ohlsson spade kan fås i mellanskillnad).


;)