Bildkritikstråden och fotoskola

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
vilken bild !:D hade inte det varit för artic caten hade det blivit bakgrundbild,...:hahaha:
Haha. Insåg inte att det var så snyggt ute den dagen faktiskt. -17 och strålande sol :D

Inget fel på arctic i sig, men hade gärna fått vara nyare :p Ska fixa den i högre upplösning.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Haha. Insåg inte att det var så snyggt ute den dagen faktiskt. -17 och strålande sol :D

Inget fel på arctic i sig, men hade gärna fått vara nyare :p Ska fixa den i högre upplösning.
jag menar både på att skotern är ivägen, och för att jag inte är nått arctic fan !:evil::eek:
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag skulle vilja veta om det finns nån vettig kamera i fickstorlek, som faktiskt duger till nåt? Och gärna för en rimlig peng...

Som det är nu har jag 8mp SonyEricsson mobilkamera, och det blir ju ärligt talat bara ank-skit... :eviltongue:

Alternativet för mig är en "mer riktig kamera än mobilen", men den ska rymmas i typ benfickan, annars blir den hemma. Prio fri körning, inte prio släpa omkring 20kkr kamera i knölig ryggsvettframkallande skumpande ryggsäck som man inte kan andas med, om ni förstår hur jag menar...

Tips?
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Slänger upp nån bild jag med..

Utrustning: Nikon D40x med standard 18-55 och ett Nikon 55-200!




Denna är Helt oredigerad! Inte ens croppad.

 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
1:a bilden är utbränd i de vita partierna.

Kan med lite snabbtrix bli:



Orgin<let:





Inte helt bra men jag la inte ner så mkt tid...typ 1min.
Sen är bilderna dåligt upplösta från början.




Bilden på Yamman tilltalar mig...
Är riktigt bra utan förändringar.

Bild nr 3, i mina ögon ngt för mörk på föraren, så den är nu lite lite upplättad..



Orginalet

]
 
Last edited:

Pejij

Välkänd medlem
3 apr 2008
830
0
16
Arjeplog
Nordland: Din poäng på första bilden är bra, originalet är alldeles för ljust. Men angående bilden på f7an tycker jag att originalet var snyggare ;)
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Nordland: Jag förstår vad du menar på 1:a bilden men jag tycker personligen att känslan försvann helt i bilden när du gjorde så där. Rent tekniskt har du rätt men det är en motljusbild så jag tycker det passar med lite överexponering:) Sen måste du ha lagt på skärpa oxå?

Bilden på F7:an tycker jag inte alls det behövs ändras nå, tycker inte föraren är för mörk. Iaf inte på min skärm, men kanske syns bättre på en större variant av bilden! Men tack för kommentarerna, alltid roligt att få kritik och diskutera! :)
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jag sitter med en 100" skärm, och då ser det kanske lite annorlunda ut.

Jag håller med om bild 3, det var kanske onödigt. Ang bild 1, så tycker jag tvärtom att nu infanns sig känsla i bilden. Du ser vad annorlunda man ser på samma bild! :)

Däremot är den kanske lite väl mkt ändrad nu, men ville bara visa på förändringen..
 

Larsson400

Välkänd medlem
30 jan 2006
264
0
16
Storvik
Jag sitter med en 100" skärm, och då ser det kanske lite annorlunda ut.

Jag håller med om bild 3, det var kanske onödigt. Ang bild 1, så tycker jag tvärtom att nu infanns sig känsla i bilden. Du ser vad annorlunda man ser på samma bild! :)

Däremot är den kanske lite väl mkt ändrad nu, men ville bara visa på förändringen..
Ok så pass, ska kolla om jag har en större variant någonstans..:)

Mm jag förstod det, men man tycker ju olika, och tur är väl det! :)
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Slänger väl upp en jag också

Inte gjort någonting. Har inte photoshop, elr något liknande.
Korning bilden blev. Så är den inte på datorn:hmmmm:
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Jag skulle vilja veta om det finns nån vettig kamera i fickstorlek, som faktiskt duger till nåt? Och gärna för en rimlig peng...

Som det är nu har jag 8mp SonyEricsson mobilkamera, och det blir ju ärligt talat bara ank-skit... :eviltongue:

Alternativet för mig är en "mer riktig kamera än mobilen", men den ska rymmas i typ benfickan, annars blir den hemma. Prio fri körning, inte prio släpa omkring 20kkr kamera i knölig ryggsvettframkallande skumpande ryggsäck som man inte kan andas med, om ni förstår hur jag menar...

Tips?
Säger att min Kodak V1253 är helt underbar när det kommer till bildkvalite och smidighet. Har dock lite långsamt minneskort i min. Spelar in video i HD (ej full) och tar bilder i 12 mpix i 4:3-format samt 9 mpix i 16:9 (vilket jag gillar).


Kan bidra med en trevlig panoramabild från i vintras också. Klicka på den igen när ni får upp sidan.

Fullformat: http://img202.imageshack.us/img202/1559/1003236.jpg
 

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Canon 990IS som jag har tar full HD i film, men jag tycker fotot har blivit sämre dock...
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Har tittat lite på en Samsung HMX-R10 videokamera till vintern. Full HD, litet format och ett slowmotion-läge med 250fps, perfekt för skoterfilm.
 
D

Deleted member 9532

Nordland, du piskar Larsson400´s bilder alldeles för hårt :p

Dom blir pixliga och jag tänker inte en nämna den självlysande föraren i sista bilden :p

Är din 100tummare hd-upplöst?



Själv har jag samma utrustning som Larsson400. Nikon D40X med 18-55 och 55-200VR.
Har dock inte så mycket skoterbilder. Får bli mer sådant nu i vinter :)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Bilden tagen på Forsnäsets crossbana i Ljusdal.
Det man ser i förgrunden är höggräs som jag tagit med för att få ett bättre djup i bilden - lyckat eller inte?



Bilden knäppt med en Nikon D40 / Nikon 55-200mm
 
B

Biosteel

Ja den e i HD.. :D

Då nämner jag det inte heller...haha
du sitter väll på en projektor med runt 102" 1920*1080 med sjuk färgsättning antar jag för en 100 " skärm e fruktansvärt dyrt.:rock: