BigBlock 800/900/1000 TripleTriple, Motorbekymmer & Balansaxellager... ?

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Har beslutat att lagra om och behålla balansaxeln. Då kan jag laborera med en elektrisk bypass utan att jeoparisera driftsäkerheten och skotervintern.
När jag har ett system som funkar tar jag bort balansaxeln.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
OH Huuuuva Inte sätta tillbaka balansaxeln .:afraid:

Sätt dit elpump som sagt eller ännu bättre/säkrare polarispump remdriven.

Motorn blir rappare också med borttagen balance + någon hk mer i slutpullver + att den garanterat håller bättre. Balacen brukar gå sönder på mer högvarviga motorer hur än mycket olja dom får
Kuggen som driver balacen brukar gå väck om man höjer slutvarvet en aning och säkert viss risk org varv också.

Du kan få köpa min pump som vi körde på TC 900an ett tag, den funkade klockrent men jag har ingen aning hur länge en sådan Husvangspump håller. Jag har för mig att den drog 2-4 amp.

Du måste garanterat ha en pump som drar minst 3 amp och flödar som en husvangspump för duch.
Pumpen bör också ha rätt stora slanganslutningar! Dom behöver dock inte vara lika stora som kylarslangen,,,,,men minst som husvangspump anslut ca 17-20mm


Om du ändå vill köra balaceaxel så köp min nylagrade och balacerade/riktade axel som jag har skräpandes! Den har bara gått ca 50-100 mil sedan nylagrad (aldrig utsatt för havveri)
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
En dusch för husvagn kan väl inte flöda mer än 5 liter i minuten. Räcker det ? Kid1000 hade problem med överhettning med en betydligt värre pump. Han fick sätta i 80-90 liter/min för att få det att funka.
Jag trodde du använde en cirkulationspump för husvagn, den har bättre flöde ca 10-15 l/min och är gjord för varmt vatten. Kostar iofs 1500 ca.

Isåfall går det också att köpa en fontänpump som ofta är växelström 12V. Den kostar 350 kr och då slipper man likriktare.

http://www.tlhusvagnsservice.se/system/webshop_showdetail.asp?HID=572&HSID=8624&FID=603&Kid=4723_4731&PID=107680
"Förstärkarpump. 10-20W. Ø 48 mm. Kapacitet 15 lit/min. Tryck 0,5 bar. Monteras på ledningsslang."

20 W/ 12v = 1.6 ampere och det ska väl statorn kunna driva utan batteri ?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Kan ju inte behövas en pump som ger 80-90 liter, då skulle ju de kanske 5 litrarna som är i systemet pumpas runt närmare 20 ggr på en minut. Vattnet måste väl hinna vara i kylarna så det kyls ner och inte bara forsas igenom...
 

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Kan ju inte behövas en pump som ger 80-90 liter, då skulle ju de kanske 5 litrarna som är i systemet pumpas runt närmare 20 ggr på en minut. Vattnet måste väl hinna vara i kylarna så det kyls ner och inte bara forsas igenom...
Ju bättre flöde du har, desto bättre kyler du. Kylaren kyler med samma effekt oavsett om du låter vattnet stå nästan stilla (mycket kylning på en liten del av vattnet) eller forsa igenom (liten kylning på stor volym). Och med högre flöde så flyttar du snabbare bort värmen från motorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.638
801
113
Kramfors
En dusch för husvagn kan väl inte flöda mer än 5 liter i minuten. Räcker det ? Kid1000 hade problem med överhettning med en betydligt värre pump. Han fick sätta i 80-90 liter/min för att få det att funka.
Jag trodde du använde en cirkulationspump för husvagn, den har bättre flöde ca 10-15 l/min och är gjord för varmt vatten. Kostar iofs 1500 ca.

Isåfall går det också att köpa en fontänpump som ofta är växelström 12V. Den kostar 350 kr och då slipper man likriktare.

.



http://www.tlhusvagnsservice.se/system/webshop_showdetail.asp?HID=572&HSID=8624&FID=603&Kid=4723_4731&PID=107680
"Förstärkarpump. 10-20W. Ø 48 mm. Kapacitet 15 lit/min. Tryck 0,5 bar. Monteras på ledningsslang."

20 W/ 12v = 1.6 ampere och det ska väl statorn kunna driva utan batteri ?
Den där pumpen på länken ser ut att ha för små anslutningar. Dom bör minst vara 13-20mm inv
Pumpen vi körde på TC 900an var en typ av vattenpump för duch eller dyligt och den sög själv åt sig vattnet trotts luftfickor från vid påfyllningen. Den drog runt 4 amp och kylde minst lika bra som org pumpen.

Den är till salu om någon törs köra en sådan.
Den fungerade hyffsat även på växelström men vi mont en likricktare från duells a 350kr
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
57
Täfteå, Umeå
Enligt SMT i umeå ska man inte ha oljebad för balansaxeln. Det försvinner direkt sa han. (Forumskröna)
Man ska fetta in lagren med det dyra ISOFLEX fettet. Det ska räcka med oljedimman som kommer från vevaxeltätningen för fortsatt smörjning. Så är det gjort från fabrik och det ska räcka sa dom.

Om man vill kan man sätta en en pip ovan drevet på balansaxeln och droppa i några droppar då och då. Det behövs så lite olja för att smörja när fettet försvunnit. Orsaken till att balansaxeln skär är läckande vattenpumpstätning. Det är iaf vad dom sa och dom brukar veta vad dom talar om.

Dock kontrade jag att det inte stämde i mitt fall då lagren var helt rostfria. Nya lager och vattenpumpstätning för 400 mil sedan. Jag vet inte om lagren fettats med ISOFLEX, antar inte det då det satts en pip och slang ovan balansaxelhuset för att fylla med 2-olja. Det har jag också gjort men det var snustorrt efter lagerskärningen.

Jag har ingen oljepump utan blandar 3%. Oljepumpen har inga smörjkanaler till balansaxeln, olja ska som sagt komma via gaser. Dock var jag dumsnål som inte bytte tätningen på PTO-sidan som täcker balansaxelhuset. Olja kan ha läckt ut där, kanske långsökt.