BigBlock 800/900/1000 TripleTriple, Motorbekymmer & Balansaxellager... ?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
GRATTIS

Update: första uppstart idag kl 20.30 och motorn går på 3 burkar, utan pipor, det lät lite :)

Elvattenpump + min hembyggda AC till DC omvandlare verkar fungera.
Kopplade ur tum och handvärmarna för mer sås till elpumpen.
Imorrn väntar inkoppling av vattentempmätare och huven.
:) KANON !

Nu väntar vi med spänning på mera fakta samt bilder i denna tråd !



.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Ett problem dök upp nu , jag törs inte blanda AC och DC jordpunkter?

Vad säger ni som kan?
Vattentempgivaren måste ju jordas, där är mitt problem.
Någon lösning?
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Senaste Nytt ?

Kid1000 :

:) Vi är sugna på senaste nytt !!

Hur går det ?

- - - - - - - - - -

Apropå att du tydligen har dåligt med kräm/ström...

1. Har du kollat om ZR-800/900 EFI strömspolarna passar på din platta ( De har betydligt mera kräm än de med TM-40 ) ? :confused:

2. Firmor som sysslar med omlindning av spolar/elmotorer borde utan vidare kunna bygga om din befintliga strömspole till betydligt kraftigare, skulle tro att de tar runt 700 - 1700:- för jobbet.



.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

2stroke: kul att du puffar på den här tråden.
Jo senaste nytt är 171 hk 144nm vid 8800 rpm.

Med original luftburk och AAEN lakerace pipor med stingers.

Varit i Funäsdalen under v 13, massor med snö men därmed också kylproblem med för varm motor.
Kör jag på halvgas med 2-3 sek WOT på djupsnö så det kyls av i tunneln så går det bra men på isiga leder är det svårare att få motorn sval.

Jag bytte tillbaka till originalpipor efter 2-3 mil, för det var jättejobbigt med så hög ljudvolym.

Vad gäller elen så har jag ev. en kontakt i Borlänge, d.v.s nästgårds som kan fixa min stator och få upp effekten lite.

Litet större vattenpump och kopparrör i tunneln, dubbla längden tänkte jag mig.

Bromsas igen enligt Tikka med hålborrad luftburk och 500MJ, har originalluftburk och 340MJ nu.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Kylrör?

Lite luddig topic men jag eftersöker kylrör som på engelska benämns finned tube som tunnelkylning till min Thundercat, de klena 2 alurören där duger INTE, vad kan man hitta hos AC firmor? tänker på motsvarigheten till VVS 22mm kopparrör..

 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Sv: Kylrör?

Javisst ett gammalt kamflänsrör från en en skrotad panna. Varmvatten slingan ser precis ut så där. Men det kanske blir lite vekt. Å en ny varmvattenslinga köper man inte. Den billigaste kostar nästan 2000 på rinkabyror.se Så nja får nog fundera ut nå annat kanske. Hör av mej igen om jag kommer på nåt.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Kylrör?

Repeter: du är nog inne på rätt spår.
22mm? pga det är de flesta VVS rör på.
3 meter skulle duga för min del..
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Jag har nu snokat rätt på en tänkbar kandidat som vattenpump, den drar nog lite mer än min nuvarande men så fan mycket bättre.

Dedenbear DED-WP3
Från summitracing.com

Brand: Dedenbear Products, Inc.
Product Line: Dedenbear Remote Water Pumps
Part Type: Water Pumps, Electrical
Pump Material: Aluminum
Pump Finish: Natural
Flow Rate @ 12 Volts (gpm): 23 GPM
Flow Rate @ 16 Volts (gpm): GPM
Hose Adapter Required: Yes
Hose Adapter Included: No
Hose Adapter Thread Size: 3/4 in. NPT
Amp Draw: 3.00 amps
Weight: 3.25 lbs.
Quantity: Sold individually.
Notes: Remote-style pump for dragsters and roadsters. Can be mounted in any position.

Felet på min nuvarande pump kan vara så att vid lite övertryck så sjunker pumpeffekten drastiskt till ca 10liter/min.

Så denna Dedenbear kostar 277 dollar exkl frakt men har man en maskin som klarar av att leverera massor med effekt vid WOT så är den värd lite kvalitetsgrejor.

Kylslingor blir det eventuellt om jag nu hittar kamflänsrör i lämplig dimension eller köper en bakre kylare som sitter på Firecat 07.
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Kul å se att du börjar få stil på grejerna, jag råkade ut för ett litet drivaxelhaveri i påsk :mad: så nu ska hela skotern plockas ner å fixas till inför nästa säsong.


 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01



Så ser motorn ut nu men vattenpumpen skall bytas.

Hivar nog bort luftburken, tung och tar för mkt plats.
Tänkte mig K&N med speciella överdrag som skyddar mot snö, vad säger experterna på forumet?

EDIT: MrGreen, synd på haveriet men det är en bra anledning att trimma vidare :)
 

MrGreen

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.700
0
16
57
Hoting
Sv: Läckande kylarvatten på Thundercat -01

Jag är inne på samma sak dvs att slita ut luftburken å köra med K&N eller KickAss filter i stället nackdelen är väl att förgasarna drar in varmare/syrefattigare luft=sämre effekt.


 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
1. Jag har nu snokat rätt på en tänkbar kandidat som vattenpump,
den drar nog lite mer än min nuvarande men så fan mycket bättre.
Dedenbear : DED-WP3

2. Felet på min nuvarande pump kan vara så att vid lite övertryck så sjunker pumpeffekten drastiskt till ca 10 liter/min.

3. Kylslingor blir det eventuellt om jag nu hittar kamflänsrör i lämplig dimension eller köper en bakre kylare som sitter på Firecat 07.
4. Hivar nog bort luftburken, tung och tar för mkt plats.
Tänkte mig K&N med speciella överdrag som skyddar mot snö,
Vad säger experterna på forumet ?
5. Jag är inne på samma sak dvs att slita ut luftburken å köra med K&N eller KickAss filter i stället nackdelen är väl att förgasarna drar in varmare/syrefattigare luft=sämre effekt.
:)
1. Ser mycket bra ut !

2. Japp stämmer nog bra det där, tror inte pumpen du har är gjord för att pumpa vätskor som är utsatta för olika tryck hela tiden.

3. Om du har kylproblem så skulle jag rekomendera gamla ROTAX kylare som sitter på Formulla "PRS" modellerna, De har enorm kylkapacitet !
Apropå FireCat's bakre "vinklade" kylare så kan kanske en bakre kylare ifrån en Yamaha Exciter-570 skulle passa som handsken ! ;) bara en tanke...

4. Jag tycker inte du skall göra det !
Alt 1. Skaffa istället ett sånt luftburkslock som MrGreen har och töm burken på dess innehåll.
Funkar skit bra på dessa maskiner.
Alt 2. Modifiera den luftburken du har genom att försöka få den matad med KALL luft direkt utifrån ( så som bla. Crossfire har ) via någon slags böjlig snabel ( Finns massor av bilder på Forum borta i USA/Canada som gjort sånt på div maskiner bla massor av REV maskiner. ) samt att permanent täcka för de intag du har ovanför fotholkarna.
Tror jag i alla fall definitivt funkar bättre.
Triple Triple har för mycket värme under huven för att lösa filter skall funka bra.
Du har väl förhoppningsvis redan plockat bort täckplattorna som sitter innanför din huv ??

5. Japp, resultatet är varmare luft som inte är bra




.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Thundercat-1000 , Motorbekymmer... ?

2stroke: Jag har redan tömt luftburken på dess innehåll och gjort vissa mods enligt andra Thundercatåkare i staterna men jag missade denna lilla detalj som Powerbreather vilket kostade mig massa hk på bromsbänken.

Jag kör nu på 340 på MJ munstyckena och BSFC är runt 0.61, det är optimalt för en mindre motor men tänk på att luftburken är restriktiv så är det jätteilla när andra kör på 430-460 MJ med Powerbreathers.

Så min nästa åtgärd blir modifiering av luftburken och lite annat, KN filter känns lite chansartat som sagt.

Ny vattenpump blir beställd och DEN avgör om luftburken skall bort eller inte.
Tajt med plats redan nu.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
Sv: Thundercat-1000 , Motorbekymmer... ?

Lite update, jag har rivit ännu mer i skotern då jag fick vattenpumpen och snowchargesen idag med fedex.

Jag fixar kylningen genom att slänga helljusen och drar rör därifrån ner till filtrena.

En liten uppdatering är på gång, måste bara hitta lite tid, barn nr2 kom nyligen så..
 

emil_zrt

Ny medlem
30 sept 2007
2
0
1
Fagervik
ZRT 800 Balansaxellager

Hej alla, jag har nyligen köpt en ZRT 800 -97a och jag undrar hur man kan kika balansaxellager utan att riva upp motorn, har kollat skvallerhålet under vattenpumpen och den läker inget där iaf. Hör inga missljud från motorn i övrigt heller.

Skotern ha gått snart 800 mil och jag är den andra ägaren, bara en gubbe som haft den innan och alltid servad på verkstad osv.. ungefär hur länge går balansaxellagerna under normala förhållanden? kanske är värt att byta dom innan säsongen eller?

Tacksam för svar! mvh emil.
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
GRATTIS

Lite update, jag har rivit ännu mer i skotern då jag fick vattenpumpen och snowchargesen idag med fedex.

Jag fixar kylningen genom att slänga helljusen och drar rör därifrån ner till filtrena.

En liten uppdatering är på gång,
måste bara hitta lite tid, barn nr 2 kom nyligen så..

:) GRATTIS !! :)


En uppdate av projektet vore kul ! ;)



.
 

Kid1000

Välkänd medlem
13 sept 2006
158
0
6
Insjön
En liten update kommer här:
På motorsidan har inget hänt, Dedenbear pumpen står och sitter med nya in och utgångar med 3/4 NPT gäng till slangändar, en historia med flygfrakt från staterna o såvidare igen.

Köpte precis ett Hella FF3000 extraljus och skall montera H3 xenon i den från någon Kinasäljare på Ebay, kostade mig bara 900 kr inkl frakt då 35W xenon drar mindre W än 55W halogen och ger mer ljus.

Jag skall montera dit ett litet biltema gelbatteri för startström och jämn matning till vattenpumpen.

Problemet för mig är att få pejl på hur jag skall stänga av allt med enbart startnyckeln, det enklaste är ju en tryckknapp kopplat till ett relä men det är ju fusk :)

Jag köpte en AC ZR900 SnoPro -03 nyligen men den blev tyvärr inblandad i en viltolycka med bil på släpvagn och jag fick en mosad ryggkota och rehab pågår ännu, så det är lite lågt med updates men jag har hunnit beställa silikonslang till kylningen, enda hindret är elen då med förgasartrippel och lägga till ett batteri.

Laddregulator, avstängning måste lösas.

Xenon är bara en bonus i sammanhanget.